אחת השאלות שדשו בהן גדולי הפוסקים של הדורות האחרונים בענייני הפסח, היא לגבי כשרות המצה שנאפתה באמצעות מכונה.
פוסקים רבים, ביניהם רבי שלמה קלוגר, האדמו"ר בעל "חידושי הרי"מ" ועוד אסרו את מצת המכונה לאכילה בליל הסדר משום שאופן עשייתה אינו נחשב "לשמה" שהרי תהליך ההכנה בעיקרו אינו מתבצע על ידי אדם שמסוגל להתכוון שהאפייה תהיה לשם מצת מצווה. פוסקים אלו הכריחו את השימוש במצת יד דווקא.
לעומת סיעת המתירים – שו"ת "שואל ומשיב", ר' חיים עוזר גרודזינסקי ורבים אחרים לא ראו שום חשש במצת מכונה, ביניהם הראי"ה קוק זצ"ל שאף העדיף שלא לאכול מצת יד כיוון שראה סיכוי גדול יותר להחמצת הבצק במהלך ההכנה.
האם קיימת היום עדיפות בין שתי האפשרויות?
צפו בתשובתו של הרב דב ליאור שליט"א