מהו זכר ליציאת מצרים ומה כל כך חשוב בזיכרון הזה?
"עיקר ליל הסדר הוא שאנחנו לא חוגגים אירוע שהתרחש לפני 3,300 שנה", אומר הרב פיירמן. "אנשים חושבים שכשהם חוגגים את יציאת מצרים אז הם חוגגים אירוע שקרה לפני שנים רבות. מצרים לא הייתה אירוע יציאה אלא תהליך, שנמשך מבריאת העולם ומגיע עד ימינו".
את התפיסה הזו מסביר הרב פיירמן באמצעות אברהם אבינו: "איך יכול להיות שאברהם אבינו חוגג את ליל הסדר עוד לפני יציאת מצרים? אנחנו מבינים שיש תהליך הווייתי שמתחיל בבריאת העולם ומגיע עד היום ובכל דור ודור הוא מתגלה בצורות שונות. גם היום, כשגלקסיות מתרחקות זו מזו, זה כתוצאה מאירוע המפץ הגדול, שהוא בריאת העולם. בתורה כתוב שהופיע אור, וכך גם המדענים מתארים את המפץ הגדול".
ההגדה, שנכתבה על ידי חז"ל, ממעיטה בפרטים שמספרים את הסיפור מבחינה היסטורית, אלא באופן שמאפשר לנו לראות איך אנחנו יוצאים ממצרים, כסמל, בכל דור ודור: "חז"ל משווים את כניסת ישראל למצרים לכניסה של זרע לרחם, ואת עשר המכות שהיו במצרים לצירי לידה", ומשם יצא מה שיצא.
למה אנחנו לא מציינים את קבלת מתן תורה כמו את יציאת מצרים, אם קבלת התורה היא האירוע העיקרי שמבדיל אותנו מהגויים?
"זה אירוע משלים, זה לא קורה בלי זה. אם אנחנו מבינים שיציאת מצרים זה לא אירוע נקודתי שקרה אי אז", אומר הרב פיירמן, "אז גם מתן תורה היא לא אירוע נקודתי. בכל יום אנחנו מקבלים את התורה".
צפו בראיון המלא: