Search
Close this search box.

קהילת יאסי: מתוך 130 בתי כנסת נותר בית כנסת אחד

נעמה אגוזי, חוקרת שואה ב״יד ושם״ בראיון לאלעזר שטורם על קהילת יהודי יאסי ברומניה בתקופת השואה

תגיות

שתפו :

אוליביה פיטוסי, פלאש 90

"מה שמשך אותי בקהילת יאסי זה הרצון לספר על השואה הפחות ידועה", משתפת נעמה אגוזי במוטיבציה שלה לחקור דווקא את השואה בעיירה יאסי שברומניה. "בהארדקור עוסקים במסעות לפולין שכולנו יודעים ומכירים אבל יש מקומות שפחות נגעו בהם וסיפורים שפחות סופרו ויאסי זה אחד מהם".

יאסי הייתה קהילה יהודית מפוארת. 130 בתי כנסת היו פזורים בה, מתוכם נותר בית כנסת אחד בלבד. "הריק הזה הוא משימה שלתווך אותה ולתאר אותה – זה מה שמושך אותי. לתאר את הבלתי ניתן לתיאור".

אגוזי מספרת שהאירוע הראשון של ״הפתרון הסופי״, של הרצח ההמוני בשנת 1941, התרחש ביאסי כשהגרמנים אספו בטורים את היהודים בעיירה וירו עליהם בנשק אוטומטי. היא מציינת שרוב הרוצחים היו דווקא רומנים מקומיים ולא גרמנים.

צפו בסרטון המלא:

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
3 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
יוסף מלמן iosef.melman@gmail.com
יוסף מלמן [email protected]
1 שנה לפני

שלום לך, מר שטורם!

צפיתי בעניין רב לשיחתך עם החוקרת נעמה אגוזי על קהילת יאסי.
לצערי החוקרת המכובדת לא עמדה בציפיותיי.
אני, כתושב יאסי (נכון יאש) לשעבר שאינני חוקר, יכול לומר שאי-דיוקים לא מתקבלים על הדעת אם זה קורה אצל חוקר. אם הייתה קוראת לפחות אחד מאין ספור המחקרים בנושא, הריאיון היה נראה אחרת ולא הייתה צריכה להמציא את הגלגל.
יש כמה נקודות שאני רוצה להדגיש.
1. יאסי אינה ולא הייתה עיירה עלומה, אלא אז כמו גם היום, העיר השנייה ברומניה מכל הבחינות. היא הייתה בירת מולדובה עד האיחוד שיצר מדינת רומניה (1859) ובמשך מלחמת העולם הראשונה היתה בירת רומניה.
2. בפוגרום ביאסי נרצחו 13.000 יהודים, מספר מאוד ידוע, ולא כל 45.000 תושביה היהודים. אני אומר זאת, כי גב' אגוזי נותנת להבין את זה מהסיפור, בטעות.
3. עמדת ממשלת רומניה מול שואת יהודי המדינה, אינה בכלל כפי שהיא הציגה אותה. בתקופה הקומוניסטית העמדה הייתה באמת איך שהיא מציינת אותה, אבל כבר לפני עשרות שנים הממשלה קיבלה באופן ברור ומלא אחריות מדינתית על מה שעשתה רומניה בזמן השואה. יתרה מכך, כל שנה בעיר יאסי מארגנים בתאריך הזכרת הפוגרום אירוע "מצעד החיים" ביוזמתו והשתתפותו של ראש העיר ופמליאתו עם יהודים מקומיים ונציגים מחו"ל.
4. ביאסי נשארו 2 בתי כנסת ולא רק אחד. אחד מהם הוא בית הכנסת הכי עתיק ברומניה (ממאה 17) שעדיין מתפקד, לאוכלוסייה של כ-300-400 יהודים שנשארו בעיר.
המספר של 130 בתי הכנסת שהיו פעם ביאסי מוגזם.
לפי התיעוד שמצאתי היו 113. http://turistiniasi.blogspot.com/2020/12/sinagogi-in-orasul-iasi-1939.html
5. בחלקה הצבאית בבית העלמין היהודי ביאסי קבורים הגיבורים היהודים ממלחמת העולם הראשונה שלחמו במסגרת צבא רומניה במה שמכונה שם "מלחמת איחוד האומה" שהצליחה. 23 שנים אחרי סיום מלחמה זו, האומה הרומנית תחת הנהגתה הפשיסטית, אמרה תודה לקהילה היהודית על תרומתה הענקית ושחטה את בניה, כולל גם רבים מאוד מאלה שלחמו באותה מלחמה…
 
יוצאי רומניה בישראל, הם מבחינת הגודל ה"עדה" (400.000 עולים) השנייה אחרי הרוסים.
ובכל זאת, אפילו לא מרגישים את נוכחותם כזהות.
התשובה היא פשוטה מאוד. יהודי רומניה מהשנייה הראשונה שנחתו בארץ רצו להיות ישראלים ולא להמשיך להיות רומנים, ציונים מכל הלב..
ההפך מזה, למשל נוכחות יוצאי מרוקו היא מלכתחילה עצומה, למרות שבמקור ממרוקו מספר העולים היה אולי שליש ממספר עולי רומניה. זה קרה בגלל שהם רצו להמשיך להיות מרוקאים גם בישראל.
ושלא נשכח התרומה המכריע של יהדות רומניה בהקמת וקיום הישובים הראשוניים ממש בארץ ישראל. לא רוצה להרחיב את הדיבור.

בכל אופן, רעיון התוכנית הזאת הוא בכל אופן לא יסולא בפז.

בברכה,
יוסף מלמן.

מיכל
מיכל
1 חודש לפני

בדיוק כך!

דורשני
דורשני
1 שנה לפני

https://www.youtube.com/watch?v=5nPaJwyIhog
הפרעות ביאסי – THE POGROM IN YASSI (1999)

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

3
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום