Search
Close this search box.

המשלחות לפולין חוזרות: "לא ללכת שולל אחרי הנראטיב הפולני"

הרב אברהם קריגר מדריך משלחות לפולין מאז 1987. הוא מאמין שהגיע הזמן לחשיבה מחדש

תגיות

שתפו :

משלחות הנוער לפולין צפויות להתחדש בעוד כשבועיים, שנתיים לאחר שהופסקו בשל מגפת הקורונה בסוף פברואר 2020. הרב אברהם קריגר הוא ראש המרכז "שם עולם" ומדריך משלחות רבות במשך השנה כבר משנת 1987. לדבריו, היה כדאי לנצל את ההפסקה הכפויה בשל הקורונה כדי לעשות חשיבה מחדש על התכנים והדרך הנכונה למשלחות אלו.

 

"אחרי שנתיים שהשעו את התהליך הזה  של הנסיעה לפולין בעקבות הקורונה, אני חושב שזה היה פסק זמן ראוי ונכון לחשוב מחדש ולבדוק את התוכנית כולה בכל מיני היבטים שלה. איזה שינויים צריך לערוך עוד לפני שקופצים חזרה. אני חושב שיש הרבה מאוד מה לתקן במסעות לפולין".

לדבריו המהירות שבה התקבלה ההחלטה במערכת החינוך הפתיעה: "החלטה מאוד מהירה שאני חייב להודות שהיא מפתיעה אותנו. אני מסופק עד כמה בתי ספר יוכלו להיערך מהיום להיום ליציאה לפולין. אני לא יודע למה המהירות הזו ואני חושש שזה יכול לבוא על חשבון ההכנה הראויה של אותם תלמידים כי אי אפשר לצאת לפולין ככה. זה תהליך שלם של הכנה ראויה והבנת תשתיות לקראת מה שהם הולכים לראות".

הרב קריגר שיתף כי כדי לקיים את הראיון יצא משיעור שהוא מעביר במסגרת המחזור הראשון של קורס לנשים חרדיות שמיועדות להדריך משלחות של בנות מהחינוך החרדי לפולין: "יש היום בין 20- 30 מוסדות חינוך חרדים של בנות, שיצאו לפולין לפני הקורונה. מהמוסדות של בנים יש הרבה פחות, בעיקר מוסדות מיוחדים יותר שקשורים לנוער חרדי שלא במיינסטרים. זה קורס של שנה כי לא היה כמעט מדריכות מהציבור החרדי. בסוף השנה, הן תוכלנה להדריך במגזר החרדי מתוך התבוננות לנקודות שיותר מעסיקות את המגזר החרדי, דגשים שונים בתוך סיפור השואה, גם את עולם המחשבה, הרגש והנפש של העולם החרדי".

בשנים האחרונות, עוסקים בפולין בחקיקה של חוקים שמטרתם לקבוע נראטיב חדש הנוגעים לאחריותם של הפולנים בזוועות השמדת היהודים בשואה. לטענתו של הרב קריגר זה חייב חשיבה מחדש ותגובה מתאימה של המערכת בישראל: "אני כבר במהלך השנתיים האחרונות קראתי להעתיק חלק מהמסעות לאוקראינה. צחוק הגורל הוא שעכשיו אין כל כך לאן. המחשבה מאחורי זה הייתה כדי לא ליצור ייחודיות רק לפולין ולהחזיק את הכח אצלם. אני לא מדבר על ענישה אלא אני חושב שצריכה להיות אמירה ברורה יותר שלנו, שאם אתם הפולנים רוצים לשתף איתנו פעולה יש לזה כללים".

"לצערי היום הכללים לא נשמרים" מוסיף הרב קריגר, "הפולנים במהלך השנים האחרונות עשו צעדים מאוד משמעותיים בחלק מאתרי הרצח וההנצחה שרק היסטוריונים שמכירים את הדברים היטב, יודע להבחין את השינויים הנראטיביים שהם משנים בתוך אתרים שונים שיהלמו יותר את הזווית של הפולנים. על זה אנחנו כמערכת, צריכים לתת את הדעת ולא ללכת שולל אחרי הנראטיב של הפולנים שמכניסים לראשים של צעירים ישראלים שמגיעים לשם ולא יודעים אחרי זה את האמת היהודית".

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום