האלוף יצחק בריק מציג תמונה מדאיגה של מצב כוח האדם בצה”ל, אך בו בזמן מצביע על פתרון מיידי שנמצא ממש מתחת לידי המערכת. לדבריו, הבעיה המרכזית אינה רק גיוס חרדים, אלא צמצום דרסטי של צבא היבשה בשיעור של שני שלישים לאורך עשרים השנים האחרונות. קיצוץ זה הוביל לפיטוריהם של כ-200,000 לוחמים ואנשי לוגיסטיקה ואחזקה, שנמצאים כיום בביתם ללא מסגרת מילואים פעילה.
בריק מדגיש כי מדובר בכוח אדם מיומן, רובו בגילאי 35 עד 50, שיכול להוות את הבסיס להקמת חמש אוגדות נוספות החסרות לצבא כיום. הוא מותח ביקורת על כך שבמקום להחזיר את אותם אנשים לשירות באמצעות חקיקה מתאימה, המערכת מתמקדת בשיח על מחסור בכוח אדם מבלי לממש את הפוטנציאל הקיים.
בנוסף, הוא מצביע על תופעת המשתמטים הכללית, הכוללת לדבריו כ-50,000 איש בחמש השנים האחרונות, מהם ניתן לגייס לפחות 20,000 ללא קשר למגזר החרדי. המסר של בריק חד וברור: הפתרון למצוקת כוח האדם ביחידות הקרביות ובמערכי התמיכה מחייב שינוי תפיסה מערכתי, החזרת המפוטרים לשירות פעיל וטיפול נחוש בתופעת ההשתמטות, כל זאת כדי לשקם את יכולות התמרון של צבא היבשה מול האיומים המשתנים.
















אבל הבחירות המתקרבות מחייבות את הסמול להעלות את רמת האש והסיכסוך עם החרדים…
ומבחינתו – לעזאזל המדינה…