חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם בית המשפט כבר שחרר את המחבל הבא? סקירה

המחבל שרצח אתמול ארבעה ישראלים שהה בכלא הישראלי, בהחלטת השופט יואל עדן היה יכול להימנע מותם

שתפו :

פלאש 90

אתמול (ג') המחבל ע'אלב אחמד אבו-אלקיעאן פתח במסע הרג באזור המסחרי בבאר שבע. אלקיען, אזרח ישראלי תושב חורה, השתייך בעבר לארגון דעאש וריצה מאסר של כארבע שנים בכלא הישראלי. במשפטו של אלקיעאן המדינה טענה בפני השופט יואל עדן "הנאשם (המחבל) בגדר פצצה מתקתקת", אך מאידך ביקשה מאסר של 5 שנים בלבד לאלקיעאן. השופט, שהיה יכול לגזור עונש מרבי של עד 20 שנות מאסר, התרשם מדברי המחבל והמדינה ובחר לגזור עליו 4 שנות מאסר בלבד.

השופטת חגית מאק קלמנוביץ
השופטת חגית מאק-קלמנוביץ. צילום: אתר בתי המשפט

השופט אלון עדן אינו היחיד במערכת המשפט שמקל עם עונשם של מחבלים; מסקירה של הרשעות שנעשו בעבר, המצב במערכת אינו מזהיר. אספנו מספר מקרים של שופטים שבחרו להקל עם נאשמים, ותוצאת ההקלה שבחרו לעשות. השופטת מאק-קלמנוביץ' החליטה להיענות לבקשתו של המחבל מסבאח אבו-סביח לדחות את עונש ארבעת חודשי המאסר שנגזרו עליו בשל תקיפת שוטר. אבו סביח ביצע פיגוע ירי בירושלים ביום שבו היה אמור להיכנס לכלא. הוא רצח את השוטר יוסי קירמה ואת לבנה מליחי ופצע עוד ארבעה אנשים. על הסערה שהתרחשה בעקבות פרסום דחיית כניסתו לכלא בידי מאק-קלמנוביץ' היא אמרה "דברים שעמדו אתמול ברומו של עולם יהפכו בעוד ימים אחדים לשלג דאשתקד".

שופטת בית משפט השלום בחיפה, טל תדמור-זמיר, גזרה השנה 14 חודשי מאסר על זכרייה מאדי (19) בגין ביצוע עבירות ביטחון חמורות בזמן מבצע שומר החומות בחודש מאי. כמו כן עלה כי זכרייה שהיה כבר במעצר-בית בדין תיק פלילי אחר בעת הפרעות האלימות ברחובות עכו, הפר את תנאי שחרורו וכעת גם מרצה עונש של 12 חודשי מאסר בגין הרשעתו הקודמת. למרות האישומים החמורים, מאדי, שעצור עד תום ההליכים כבר יותר ממאי, עשוי להשתחרר בקרוב בחלוף תקופת מעצרו ובניכוי שליש כמקובל. מאדי הואשם באירועי התפרעויות והפרות סדר בעיר עכו במהלכן הושלכו אבנים לעבר כוחות המשטרה ובוצע וונדליזם בבתי עסק שונים בעיר העתיקה.

שופט נוסף שהחלטותיו ידועות לשמצה בנוגע לעבירות אלימות ופגיעות מיניות הוא השופט אלעד לנג. למשל, בחודש מאי בשנת 2021 נעצרו שני צעירים ערבים ממזרח ירושלים בחשד כי התנכלו לצעיר חרדי וגידפו אותו, ולאחר שהתעלם מהם קפץ עליו אחד החשודים ומשך במשקפיו. המשטרה ביקשה להאריך את מעצרם, אולם לנג שחרר אותם בטענה כי "העימות שהתקיים היה בעצימות נמוכה". במקרה אחר באותו חודש דחה השופט לנג את בקשת המשטרה להרחיק מהעיר העתיקה לשישים יום צעיר ערבי שרכב על קטנוע וסימן לשוטרים תנועות מגונות.

השופט אלעד לנג
צילום: אתר הרשות השופטת

אך האירוע המרכזי שהעלה את שמו לכותרות ושאף נאלץ להתנצל בעקבותיו התרחש בתחילת יוני. המשטרה. המשטרה עצרה צעיר ערבי ממזרח ירושלים שהעלה ל"טיקטוק" סרטונים שבהם צילם שוטרת מג"ב בעיר העתיקה תוך שהוא מתמקד באזורים אינטימיים, באופן שלטענת המשטרה עלה לכדי ביזוי והטרדה מינית. במשטרה ביקשו להאריך את מעצרו של החשוד בחמישה ימים, אך השופט לנג דחה את הבקשה. "נראה כי לא הונח חשד מספק לביצוע עבירה", הוא קבע. "אין כל יסוד לטענה שמדובר בפגיעה מכוח החוק למניעת הטרדה מינית או להעלבת עובד ציבור".

לנג אף סירב לבקשה לעיכוב החלטת השחרור, והורה על שחרור מיידי. ייתכן שבמקרה הזה החלטתו של לנג הייתה סבירה, ולמען האמת עורכי דין המייצגים חשודים מימין מסכימים על כך. אלא שלנג לא הסתפק בכך והוסיף בהחלטתו הערה שלפיה "הפרסומים אינם פוגעניים אלא דווקא מחמיאים לשוטרת".

את דבריו של לנג גינו מפקד משמר הגבול, ונציב תלונות הציבור של שופטים ונציגים מכל קצוות הקשת הפוליטית. ערעורו נדחה בידי השופט אברהם רובין והוא גינה בתוקף את דבריו של לנג. אלא שגם השופט רובין אינו "טלית שכולה תכלת", לפני יומיים הוא גזר  עונש של 30 חודשי מאסר בלבד על סאלח בכיראת, צעיר ערבי בן 20 שהורשע בעבירות של איומים ממניע גזעני ומעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה, במהלך חודש רמאדן האחרון. את קולת העונש נימק השופט אברהם רובין: "לנוכח גילו הצעיר של הנאשם, ולנוכח היותו בתהליך של חיפוש וגיבוש זהות אישית ועצמאית, הרי שבמצבים כמתואר בכתב האישום נוטה הנאשם להתנהג באופן אימפולסיבי אלים ופוגעני".

האם מערכת המשפט תעשה בדק בית, כדי שבפיגוע הבא יוכלו להגיד "ידינו לא שפכו את הדם הזה"?

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
3 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
עמיחי שוקרון
עמיחי שוקרון
2 שנים לפני

הבעיה הראשונה היא שנתנו כל כך הרבה כוח למערכת המשפט, שהיא עושה במדינה כבשלה. איפה אותה איילת היקרה שאמרה שתעשה שפטים בשופטים?

אליאב
אליאב
2 שנים לפני

יישר כח! דברים חשובים

tal
tal
2 שנים לפני

השיבה שופטינו כבראשונה…

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

3
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום