חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סרבנות – ציר זמן של שפל ישראלי

הסרבנות בחיל האוויר בפרט ובשאר החילות בכלל מערערת את חסינותה של מדינת ישראל שמעולם לא התמודדה עם התנייה פוליטית של לוחמי צה"ל

שתפו :

צילום פרופיל בטוויטר

בחודשים האחרונים, ניתן לצפות או לשמוע כמעט בכל ערוץ טלוויזיה או תחנת רדיו את טייס הקרב לשעבר, רס"ן במיל' שי קלך שזיהה כבר בתחילת השנה קריאה לסרבנות מצד טייסי חיל האויר. קלך נלחם בכל דרך אפשרית – תקשורתית וציבורית. האויב הגדול הוא בעיקר הפייק ניוז והבאזז התקשורתי.

בראיון בערוץ 12 לפני מספר ימים הסביר רס"ן במיל' קלך שאין באמת סרבנות אמיתית בקרב הטייסים, בשעת פקודה הם יבואו וימלאו כל משימה ביטחונית שיטילו עליהם.

"אני חושב שיש פה יותר מחאה של אנשי התקשורת, שמשתמשים באותם כתבים ובאותם קמפיינרים". המראיינת גלית גוטמן: "אתה אומר שאנחנו בעצם חלק מאותו קמפיין סרבנות? אם אתה בא לדבר על אתיקה עיתונאית, לא בא לי לשמוע".

לטענת קלך יש פייק ניוז וקריאות "זאב זאב" מצד הסרבנים. לדיון הצטרף אל"מ במיל' אודי אורי, טייס קרב לשעבר, שנפצע בעינו באחת מההפגנות המחאה בהן השתתף. "זאת טעות לחשוב שהמחאה הזאת היא פייק. יש פה אנשים מאוד רציניים ולא רק טייסים, אלא גם אנשי סייבר ועוד". לטענתו, מפקד הטייסת שלו יודע שאם מחר יש מבצע הוא צריך לצפות שתהיה בעיה. הסיבה היא "שאתה עלול לשרת משטר שהוא מאוד בעייתי שהולך ונוצר כרגע במדינת ישראל ואני מקווה שלא יקרה , כי המחאה חזקה. אני לא רוצה שהנכדים שלי עוד 30 שנה יבואו ויגידו איך יכול להיות שבמדינות מסוימות אנשים שירתו במשטר כזה?"

קלך אימת את אורי בכך שלאור גילו 67 הוא אינו מהווה בסיס לסרבנות, כי כבר בגיל 50 טייסים יוצאים ממערך הטייסת בחיל האוויר.

יואב לימור, כתב צבאי כבר 37 שנה אמר לקלך שדבריו לא נכונים ולטענתו, "יש מאות טייסים סדירים המכהנים מתחת לגיל 50, שחתומים ומאיימים שהם לא יגיעו".

קלך טוען שרה"מ נתניהו בדבריו על הסרבנות התייחס להרתעה על איומי הקריאה לסרבנות שהם כבר גורם מאיים ובעייתי שאסור לקבל. "אם חלילה תקום פה דיקטטורה, צריך להלחם בדיקטטורה, אבל ודאי צריך להמשיך ולהגן על העם היהודי היושב בארצו. אחרי 2000 שנות גלות  כל אחד חלם ושאף להגיע לארץ ישראל". 

מנגד, אודי אורי מסרב להשתמש במילה "סרבנות": "אני ממליץ להוציא את המילה 'סרבנות' מהלקסיקון, אין כאן סרבנות. יש פה מחאה בסדר גודל שמעולם לא הייתה במדינת ישראל. יש כאן דאגה שאנשים שנלחמו כל חייהם וכאשר יש מישהו שאומר שהוא ישרת דיקטטורה, הוא נכנס לפינה שקשה מאוד לצאת ממנה". 

לסיום הדיון אמר קלך: "איום בסרבנות הוא חמור מאשר סרבנות  בפועל עצמה שלא הייתה עד היום. הסיבה היא כי אדם שמאיים הוא חמור יותר מהמכה פיזית. אדם שמקבל מכה, קיבל מכה וזהו. אבל אדם שמאוים זרוע בו פחד כל הזמן, הדבר הזה צריך אותו להדהד".

 

 

קלך היה זה שניסח את "מכתב הטכנאים" בחיל האוויר, נגד האיומים הראשונים שהיו בתחילת חודש פברואר. הראיון של דוד הטכנאי אצל המגיש ברדיו 103, אראל סגל, שבר שיאי האזנה וגרר תגובות רבות. הראיון והמכתב שהגיע אחריו, היוו מחסום ראשוני נגד קריאות לסרבנות בטייסת 69.

 

 

 

 

המכתב של הטכנאים בחיל האוויר.

 קלך ציין כי הוא סייע לנסח את "מכתב הטכנאים" וגם חשף שמאבקו הציבורי גורם לו לשלם מחיר אישי: "אני משלם את המחיר הזה באהבה, כי אני יודע שאני פועל כאן לשם שמיים, למען כלל ישראל וביטחון המדינה. וכשהמטרה הזו לנגד עיניי, אזי האישיות הפרטית שלי והאגו לא משחקים כאן משחק. יש להם יועצי תקשורת ואילי הון ורוב התקשורת לצידם, אבל המטרה שלהם קטנה ובזויה, הם לא נלחמים למען האומה ולכן הם מוכנים לפורר את צה"ל במאבק הבזוי שלהם ולאיים בנשק הסרבנות. הם לא מייצגים את צה"ל, המילואימניקים ולא את חיל האוויר ולא את הטייסים, אלא קבוצת מיעוט רדיקלית שאיבדה כל כיוון. הם אינם אחים לנשק. רוב העם נגד הסרבנים ובעד האחווה. בעזרת ה' עם ישראל ינצח".

כל מהלך קריאות הסרבנות לא התחיל דווקא השנה. שורשיו נטעו עוד בשנת 2020 עם הקמת פורום 555. בעקבות מכתב שארגנו 555 לוחמי אוויר לשעבר לנשיא ריבלין בדרישה לא להטיל את המנדט להרכבת הממשלה על בנימין נתניהו.

 

 

 

הפורום הזה אחראי גם על מכתב הטייסים האחרון שנכתב לאחר העברת צמצום עילת הסבירות בקריאה ראשונה בכנסת.

 

בשיחת זום מודה אחד מראשי הפורום, גיא פורן, ש-80% מחברי הפורום הצביעו למפלגות: העבודה, מרץ ויש עתיד. שני חברים הצביעו לרשימה המשותפת. 

 

 

ביום רביעי השבוע כבר הייתה התייחסות כבדת משקל נגד איומי הסרבנות. מפקד חיל האויר האלוף בר השיב לבכירים: "זה שבוע קריטי עבורכם. אני מבקש מכם להאריך את ההתנדבות. אתם חשובים לחיל. יש לנו אחריות לביטחון האזרחים בישראל, לתת להם מטריה אווירית". (יוסי יהושע, ידיעות אחרונות). 

 

השבוע עלה לשידור אצל יותם זמרי ונועם פתחי ב"גלי ישראל" שי קלך והוסיף לדבר על הסרבנות: ״אין טייס אחד פעיל במילואים שסירב. להכשיר טייס לשעבר, כמוני, כדי לעבור לתפקידי מטה בהם יש מערכים שלמים – זה לא סיפור. אם חלילה מתחילה מלחמה אפשר תוך כמה ימים. אם 80 יעזבו – אפשר יהיה במהירות להכשיר 80 חדשים. האנשים שמוכנים להעמיד את ישראל בסכנת כליה צריכים להיות מוקעים. הם נמצאים במשבר אישי, המפלגה שלהם לא בשלטון. אנחנו צריכים להראות לאליטה שכאשר היא פוגעת במדינה – היא נפגעת. מובילי הסרבנות ייזכרו לדיראון עולם״.

 

 

קריאה נגד סרבנות יצאה גם מהצד השמאלי של המפה הפוליטית:

 

 

ביום שישי האחרון הופץ מכתב של 1,142  אנשי מילואים פעילים בחיל האוויר שפנו במכתב לרמטכ״ל ולמפקד חיל האוויר: ״חקיקה שמאפשרת לשלטון לפעול בצורה בלתי סבירה באופן קיצוני – תוביל בצער עמוק ובלית ברירה להשהיית התנדבותי למילואים״. 

 

לצד הקריאות לסרבנות: מכתב לרמטכ"ל מאת נציגי אלפי חיילים מהיחידות המובחרות בצה"ל "נתייצב כולנו ללא סייג כפי שנשבענו".

 

 

הפרשן הפוליטי, עמית סגל, כתב בטורו בשישי האחרון ב"ידיעות אחרונות". "השבוע נפל דבר, כשהרמטכ״ל הרצי הלוי השמיע קול צלול וברור שמגדיר קריאה לאי התייצבות כפגיעה בביטחון  המדינה. זו הייתה אמירה חשובה אל מול שלושה מקודמיו – ברק, יעלון וחלוץ – שמעודדים סרבנות. הלוי הקשה מאוד את החיים על הקוראים לאי התייצבות. זה כבר לא עימות שלהם עם פוליטיקאים יריבים, אלא עם המפקד העליון של הצבא". כמו כן ציין שהכינו תוכנית גם אם תהיה סרבנות בפועל.

יש כאן לוחמה פסיכולוגית פסולה באמצעות מכתבים אנונימיים מזוייפים של טייסים היוצרים החלשות של העם. הכתב הצבאי יוסי יהושע: ״המכתב שפורסם אתמול יצא ממשרד יחסי ציבור".

 

 

 

 

 

לסיום, רס"ן במיל' שי קלך מבהיר את הפגיעה הביטחונית.

 

 

Meir
Author: Meir

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
2 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
המלך עופר המשיח
המלך עופר המשיח
9 חודשים לפני

מה לא ברור. פוליטיקאי רוצה לבטל דרישה לסבירות בהחלטות שלו ואתם מוחאים כפיים. 96 אחוזים מהחרדים בלי תעודת בגרות ואתם מוחאים כפיים. הממשלה מצביעה נגד סיפוח בקעת הירדן ומפטרת נשים וממנה 24 גברים עם אפס נשים ואתם מוחאים כפיים. בושה.

מגיב
מגיב
9 חודשים לפני

@DD:לסרבנים יש להתייחס בכל החומרה, להעמיד אותם לדין ולשפוט אותם לתקופות מעצר בכלא צבאי. לאחר מכן, על הצבא לסלק אותם משורותיו, לא לפני שדרגותיהם הורדו.

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

2
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום