Search
Close this search box.

סיכום: האירועים הסוערים במושב החורף בכנסת

משברים, שעות של חקיקה, פגישות משא-ומתן והרבה איומים; סיכום האירועים המשמעותיים במושב החורף

תגיות

שתפו :

צילום מסך מערוץ הכנסת

מושב החורף בכנסת שנפתח​ ב-3.10.21,יסתיים ביום ראשון הקרוב, 13.3.22.

אין ספק כי מדובר באחד המושבים החמים שידעה כנסת ישראל. ניסינו לסכם קצת מהאירועים המעניינים שיכולים לשקף את המושב החריג והסוער הזה.

חוק הפנסיות – שר הבטחון בני גנץ הודיע שמפלגתו לא תצביע עם הקואליציה, עד אשר הקואליציה תעמוד בהסכמים מולו, שלטענתו מופרים אחד אחר השני, ותעביר את חוק הפנסיות. לבסוף, אחרי סאגה ארוכה וכיפופי ידיים בין גנץ לחברי הממשלה, חוק הפנסיות עבר בקריאה ראשונה וגנץ רשם ניצחון משמעותי. מי שיצא חבול בשן ועין מהמאבק המתיש הוא חה"כ קארה (ימינה), אשר סימן את חוק הפנסיות כחוק פסול לחלוטין.

חוק החשמל – החוק שעוסק בחיבור בתים שנבנו בניגוד לחוק לחשמל, גם אם הוצאו כנגדם צווי הריסה, הצליח להטריד מאוד את הקואליציה. חבר הכנסת ווליד טאהא (רע"מ) איים שאם החוק לא יעבור, חברי רע"מ יפילו את הממשלה. כדי ללחוץ על השרה שקד לקבל את דרישותיהם, חברי רע"מ הפסיקו להצביע עם הקואליציה. לבסוף, גובשו הבנות בין שרת הפנים שקד לח"כ טאהא שלאחריהם עבר החוק בקריאה שנייה ושלישית. במהלך הדיון במליאה, התרחש עימות חריג בין ראש הממשלה נפתלי בנט לחברי האופוזיציה, במהלכם הגיע בנט אל ספסלי האופוזיציה וצעק לעבר הח"כים.

פרישתו של אלי אבידר מתפקיד שר – מושב מתוח עבר על חבר הכנסת אלי אבידר (ישראל ביתנו). כבר מהקמת הממשלה הוא לא הרגיש בנח עם התנהלותה במספר נושאים. למשל, לגבי חוק הסמכויות, אליו התנגד אבידר מראשית דרכו. כמו כן, אבידר דחף לחקיקת החוק שנאשם בפלילים לא יוכל להתמודד לראשות הממשלה – חוק שלא התקבל בסופו של דבר במושב זה. תסכולו של אבידר התבטא במתקפות רבות שלו על הממשלה, בשיאם הוא פרש. "התנהלות הממשלה הפכה את ההישארות בתפקיד לבלתי נסבלת", אמר השר הפורש במסיבת עיתונאים שכינס. פרישתו הוסיפה כאב ראש גדול לקואליציה המסובכת גם ככה. כזכור, אבידר היה אמור להחליף את השר שטרן בתפקידו כשר המודיעין, וזה האחרון היה אמור להתמנות לראש הסוכנות היהודית. אמנם, התבטאות לא מוצלחת של שטרן סיכלה את מינויו, וכך גם מינויו של אבידר לשר המודיעין בוטל. אבידר מצא את עצמו כשר ללא תיק, ללא תפקיד משמעותי וללא סמכויות – בדיוק מה שהוא עצמו התנגד אליו בשבתו בספסלי האופוזיציה.

משבר הנטיעות – עימות נוסף נוצר על רקע הנטיעות של קק"ל בנגב. הבדואים זעמו על "פשיטת המדינה", כלשונם, לשטחים שלהם, וחברי רע"מ איימו ואף קיימו שלא להצביע ביחד עם הקואליציה. לאחר מו"מ מאומץ, בממשלה התקפלו ועצרו את הנטיעות בנגב. רע"מ חזרו להצביע עם הקואליציה והמשבר נפתר בקול ענות חלושה.

חוק הגיוס – מבוכה נוספת הייתה לממשלה בנפילתו של חוק הגיוס. לתדהמת חברי הקואליציה, חברת הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי (מר"צ) הצביעה כנגד החוק וכתוצאה מכך החוק נפל. "בשבוע שעבר הקואליציה שאני חברה בה חצתה שני קווים אדומים" אמרה חברת הכנסת זועבי בכוונתה לתמיכת הממשלה בחוק האזרחות והסאגה סביב הנטיעות של קק"ל בנגב, "על כן בצעד של מחאה הצבעתי היום בעד מצפוני" הוסיפה הח"כית הסוררת. מאז, חוק הגיוס הספיק לעבור מחדש בתמיכתה. בינתיים שר החוץ יאיר לפיד שלח אותה, בצעד תמוה שעורר ביקורת רבה, להיות הקונסולית הראשית בשנחאי, במטרה להסיר את האיום הפרלמנטרי שלה מסדר היום של הקואליציה.

מומחים העוקבים שנים אחר הפעילות הפרלמנטרית מעידים כי מדובר באחת ממושבי הכנסת המוזרים ביותר מאז קום המדינה; אירועים ביזאריים, אין ספור איומים להפלת הממשלה, ותחושה כי הכל עלול להתפרק בכל רגע. לפי הסטנדרט שנוצר, אין ספק שמושב הקיץ יהיה חם מתמיד.

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום