חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

50 שנה למלחמת יום כיפור: "למצרים הייתה עדיפות טכנולוגית ומספרית עלינו בכל פרמטר"

סא"ל במיל' אלי דקל מציג בראיון לאלעזר שטורם את הפערים האדירים בין הכמות והאיכות של הנשק המצרי לעומת היכולות של צה"ל ואת הפערים המודיעיניים שהתלוו לכך במלחמת יום כיפור

שתפו :

צילום: אוסף נתן פנדריך, הספרייה הלאומית

בימים אלו מציינת ישראל יובל שנים למלחמת יום הכיפורים שהשפיעה רבות על החברה הישראלית בפרמטרים שונים. מקובל לציין את המחדל המודיעיני שלא התריע על המלחמה אבל בראיון עם סא"ל במיל' אלי דקל, מומחה למודיעין מצרים מתגלה הפער האדיר בין היכולות של צה"ל אל מול היכולות העצומות של צבא מצרים מה שרק מעצים את הגדולה של הניצחון הישראלי בסיומה של המלחמה, גם אם במחיר כבד מאוד.

"למצרים הייתה עדיפות על ישראל בכמויות רבות מספור, וגם סוגי איכות הנשק שלהם היה ולנו לא", אומר דקל ומדגים: ״למשל, טילי קרקע-קרקע ארוכי טווח שיכולים לפגוע בת"א. לנו יש את יריחו אבל זה טיל אסטרטגי והוא מופעל בכמויות  מאוד מצומצמות. מצרים, לעומת זאת, לפני המלחמה בנתה תשתית לקליטה של 1000 טילי סקאד. כשיש לך כמות כזו קלה ההחלטה אם ללחוץ על ההדק, ואנחנו מדברים על טיל שנושא טון חומר נפץ״.

״במהלך המלחמה כשהרוסים ראו שהמצרים עומד להפסיד הם סיפקו להם את הטילים אבל המלחמה נגמרה כבר״.

דוגמה נוספת שמספק דקל היא בנושא ההגנה האווירית: "הייתה למצרים הגנה אווירית ולישראל לא הייתה כמעט הגנה של טילי קרקע-אוויר למעט מספר סוללות שהגנו על מתקנים חיוניים. הקונספט המצרי היה מאה סוללות טילים קרקע-אוויר שאת רובם הכרנו במלחמת ההתשה. אבל ביו"כ התמודדנו לראשונה עם SA-6 וזה חייב את המטוסים שלנו לטוס גבוה ואז גם הפגיעות היו פחות מדויקות. יצא מזה גם משהו טוב לנו, כי בגלל שהיו להם המון טילים הם ירו כמו משוגעים והפילו גם עשרות מטוסים שלהם".

פער נוסף ומשמעותי היה בתחום הנ"מ.

דקל: "זו הייתה ההפתעה הבומבסטית. אצלנו באוגדה היה  גדוד נ"מ שהורכב תותחים ממלחמת העולם השנייה. אצלם לכל אוגדה היו 5 גדודי נ"מ עם מגוון גדול של כלי נשק חדישים לאותה תקופה".

איך השפיעו הנתונים הללו על יכולותיו של חיל האוויר?

מה היו ההבדלים בין ישראל למצרים בתחום נשק הנ"ט ומה היה המחדל המודיעיני בתחום זה?


צפו בראיון המלא באולפן ערוץ
TOV

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום