חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עו״ד אילן ציאון: "נתניהו משתף פעולה עם בג"צ""

עו"ד אילן ציאון בזווית הסתכלות בלתי שגרתית על סיפור הרפורמה המשפטית

שתפו :

גיל יערי, פלאש 90

הופעת עורכי הדין של הימין בדיון על ביטול עילת הסבירות בפני חמישה עשר שופטי בג"צ, היתה נראית לרבים מעמד משפטי מרשים.

אך עו"ד אילן ציאון מגיב בחריפות ואומר – "עצם העובדה שהדיון הזה התקיים – זה מזעזע. צריך להבין שבית המשפט העליון דן אתמול בביטול חוק יסוד. דיון כזה פירושו חיקוק חוקה, וזו סמכות ששייכת בכלל לכנסת. סמכות שאינה שייכת לבית המשפט בשום דמוקרטיה בעולם. אין חיה כזו בכל העולם הדמוקרטי. 15 אנשים כמוני וכמוך, שהם במקרה גם שופטים, פתאום יוכלו לחוקק עבורנו חוקי יסוד. זה סביר? הבעיה מתחילה בזה שהממשלה התייצבה בכלל לדיון הזה. אסור היה לכנסת ולממשלה להתייצב לדיון הזה. התייצבות לדיון פירושה הכרה בסמכות בית המשפט לדון בחוקי היסוד.

 

 

ראש הממשלה נתניהו הוא זה שהורה להתייצב, משום שלא רצה להכנס לעימות מול בג"צ. בפועל הוא שיתף פעולה עם בג"צ. זה בדיוק מה שבג"צ רצה: ממשלה ימנית שתתייצב לדיון ותודה בסמכותו לבטל חוקי יסוד. ההתייצבות הזו לדיון נתנה לבג"צ את ההסמכה".

עו"ד אילן ציאון אינו מסתפק בביקורת על הממשלה והעומד בראשה, ומבקר גם את עו"ד אילן בומבך שייצג את הממשלה בדיון. "עו"ד בומבך אמר עוד לפני הדיון כי יש לקיים כל פסיקה של בג"צ. זו אמירה חמורה משום שהיא הופכת את בג"צ לריבון, בשעה שהריבון במדינה דמוקרטית הוא הכנסת והממשלה ולא בית המשפט.

אנשים מתבלבלים ומבלבלים בין בית המשפט העליון לבג"צ. בית המשפט העליון הוא הערכאה האחרונה ככל שמדובר בדיון פלילי או אזרחי וחייבים לקיים את פסיקתו. לעומת זאת כשהוא יושב בתור בג"צ הוא אחת משלוש הרשויות, והוא אינו הריבון! כל החלטות בג"צ באות מכח הסמכה שקיבל מהכנסת. ולכן לא רק שהכנסת לא צריכה לציית להחלטות בג"צ, אסור לה לציית להחלטות שלו כשהן ניתנות בחוסר סמכות."

לשאלת יוסף רוסו, היכן עובר הגבול? מהי הסמכות שכן נתונה לבג"צ? משיב ציאון, "כשמדובר באדם פרטי, יש לבג"צ סמכות. אבל מול הכנסת אין לו סמכות. הכנסת היא הריבון. גם אהרון ברק עצמו לפני עשרים שנה, הסביר במפורש שלכנסת יש סמכות לבטל כל ביקורת שיפוטית ולבג"צ אין סמכות לשנות את זה. לא ייאמן. אבל האיש הכניס כמו וירוס למערכת. יש לו מטרות שהוא רוצה להשיג, והוא משתמש לשם כך בבית המשפט.

לשאלת רוסו מה מטרת בג"צ בסיפוח הכח האינסופי? השיב עו"ד ציאון כי "המטרה היא – מדינת כל אזרחיה. הציונות היא אפליה מתקנת ליהודים! בדיוק כמו ההגיון שעומד בבסיס חוק השבות. זו המדינה של היהודים. זו כל משמעות הציונות. אהרון ברק בעצם אומר, אין יותר אפליה מתקנת. המדינה היהודית תהפוך למדינת כל אזרחיה. גם ערבים יוכלו לזרום למדינת ישראל. זו מטרתו. רוב השופטים הם ציונים, אבל הם מחוייבים לפסיקתו של אהרון ברק, והולכים אחריה, וזו המשמעות האמיתית שלה".

עו"ד ציאון מדגים את טענותיו, בפירוט סיפור העתירה שהתנהלה לפני כ 11 שנים בענין חוק איחוד משפחות שהיה מאפשר לרבע מליון ערבים להכנס לישראל. לדבריו, השופטת חיות היתה אז מהשופטים שתמכו בפסיקה שתאפשר זאת. רק בדרך לא דרך נדחתה אז העתירה. לטענתו ממש בימים אלו, מתנהלת עתירה חוזרת באותו נושא, כשלדבריו, בעקבות פניה של השופטת חיות, מתכוון שר הפנים בהסכמת נתניהו, לאפשר לפלשתינאים רבים להיכנס לישראל. 

עוד מזהיר עו"ד ציאון, כי מתרחשת כעת "בריחה סמויה" של ישראלים מישראל, ואחוז היהודים במדינת ישראל, בירידה.

לשאלת יוסף רוסו, כיצד יתכן שבנימין נתניהו, מנהיג ציוני בעל דעות ציוניות, מאפשר לדבר כזה להתרחש. אמר עו"ד ציאון, כי הוא מתייחס למעשים של אנשים ולא לתדמיתם. ההתנהלות של נתניהו בענין איחוד משפחות מעידה על אדם שפועל אך ורק לפי שרידות שלטונית. בשביל הסכם עם סעודיה הוא יהיה מוכן לתת להם גם גרעין. ההערצה כלפיו מעוורת את האנשים. איך יתכן שהמדינה תסכים לתת גרעין לסעודיה? נתניהו מוכר כל דבר בעבור הישארותו בשלטון.

ציאון טוען באופן שיכול להשמע קונספירטיבי, כי כל סיפור הרפורמה נועד לספק לבג"צ – ביצור חוקתי. עד היום סמכותו של בג"צ נלקחה באמצעות פסיקתו הוא, ללא שום מתן סמכות חוקית. הרפורמה נועדה להעניק לבג"צ הכרה חוקית בסמכותו כריבון. לדבריו, ראש הממשלה בנימין נתניהו משתף פעולה עם בג"צ בענין זה, מטעמים של שרידות פוליטית. לכן לדעתו, אין מצב שבג"צ ידיח את נתניהו, משום שבפועל זהו השותף הטוב ביותר עבורו, שמגיש לו את הסכמת הימין להכרה בריבונותו באופן חוקי.

לשאלת יוסף רוסו, מה הוא מציע לעשות, השיב ציאון כי לדעתו הדבר היחיד שמשפיע על אנשים זה – כח. אנשים מזדהים עם בעלי הכח. הכח היום הוא ברחובות. שופטי בג"צ נהנים כעת מהכח של הרחוב, שהצליח לבלבל את הימין. אם הימין היה יוצא לרחובות במאות אלפים, השמאל היה מפסיד את הקרב והולך הביתה. שופטי בג"צ היו מתיישרים עם כח העם. הם פוחדים מכח העם.

כרגע הכח העממי של הימין אינו פועל. רק כשתהיה התדרדרות מאוד חמורה במצב, אז אנשים יצטרכו לעצור ולחשוב מה עושים. כוחות חדשים לא קמים בלי התדרדרות. הליכוד לא יעשה כלום ובינתיים המדינה מתדרדרת. הפגנות הימין הן הפגנות מטעם שנועדו להפיג מתח. זו לא באמת הופעת כח מחאתי. כל זמן שהציבור לא מזהה את נתניהו כבעיה, בג"צ מוגן. נתניהו סיכל למעשה את הרפורמה במתכונתה האמיתית.

את העתיד רואה עו"ד אילן ציאון באור ממש לא ורוד. לטעמו רק כשתהיה כאן התדרדרות חמורה, משהו בסגנון התנפלות ערביי ישראל, רק אז אנשים יתעוררו ויקום כח חדש שיחולל את השינוי. 

Meir
Author: Meir

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
10 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
יגאל גיל
יגאל גיל
7 חודשים לפני

בנימין נתניהו אינו איש ימין אלא איש מרכז שמאל. הוא הגן במשך 12 שנות היותו ראש ממשלה בישראל על בג"צ, ומנע העברת חוקים המגבילים את כוח בג"ץ. הגיע הזמן שחברי הליכוד והחכ"ים של הליכוד יקבלו החלטה למנוע מנתניהו לקבל החלטות לבד, אלא יחד עם 2 חכ"ים ימניים באמת מהליכוד.

יגאל גיל
יגאל גיל
7 חודשים לפני

הגיע הזמן שערות 14 יפסיק לתמוך בנתניהו בשידוריו.

רפי
רפי
7 חודשים לפני

בדיוק כך
השמאל בסיוע ראש הנחש משחקים פורפרה עים ביבי והימין
אבל מה זה משנה יש להם משכורת עים פנסיה מעולה 🤑🤑🤑🤑🤑
הציבור הימני המאמין תתעוררו ביבי לא ימני 😂😂😂😂😂

Subs
Subs
7 חודשים לפני

סליחה, אבל מדובר באוסף של שטויות. כל הקטע הראשון, שמדבר על חוסר הסמכות של בג״ץ נכון לחלוטין. אבל לטעון שנתניהו משתף פעולה עם בג״ץ כדי לשמור על שרידותו – בולשיט אחד גדול. יותר מזה, אי אפשר להחזיק את המקל משני קצותיו – גם לשלול את לקיחת הסמכות של בג״ץ לדון בחוקי יסוד וגם לא להופיע לדיון. כי אם לא היו נציגים של הממשלה ושל הכנסת בדיון, בג״ץ למעשה היה משחק מול שער ריק, ומבין שהיא יכול לעשות מה שבא לו, כי אין שום גורם רשמי שמתנגד לו.
לגבי העניין עם הפלסטינים, מה זאת אומרת ״לטענתו״? מתקיימת עתירה או לא מתקיימת עתירה? תהיה כניסה של פלסטינים או לא? איפה הוא שמע על זה? דבר כזה, אם אכן היה קורה, כבר מזמן היה יוצר סערת ענק בימין, שלא לדבר על פירוק הממשלה על בסיס ההנחה של עו״ד ציאון שנתניהו מוכן לקבל דבר כזה. ושום עניין של שרידות פוליטית לכאורה (מהלך כזה רק יגמור את הקריירה הפוליטית שלו) ואפילו הסכמים עם סעודיה לא ישכנעו אף אחד בממשלה או בציבור שתומך בה ״בצדקת״ מהלך שכזה. עם כל ההתלהבות מקיום יחסים גלויים של ישראל עם סעודיה, רוב מוחלט של הציבור כבר יעדיף שהדברים יישארו על קנם מאשר לאפשר איחוד משפחות של פלסטינים מחבלים ואזרוחן.
לגבי ההפגנות – הימין יצא בכמה מפגנים מרשמים מאוד, במאות אלפים, לרחובות. אבל: (א) זה מצב דיי הזוי שתומכי ממשלה צריכים לצאת להפגין בעדה ובעד מדיניותה. (ב) הרפורמה היא לא העניין. גם אחרי שהימין יצא והפגין, השמאל לא התקפל והלך הביתה. כי המטרה האמיתית של השמאל היא להפיל את הממשלה בדרכי אלימות ולהכניע, להכריע ולדרוס את מחנה הימין. זה, או להשמיד את המדינה מבפנים, ובלבד שהימין לא ישלוט ולא ימשול.
וברצינות, נתניהו הוא הבעיה? הרפורמה ממשיכה להתקדם. לאט, אבל להתקדם. וקצב ההתקדמות שלה לא קשור כהוא זה לנתניהו עצמו, אלא למחוללי המהומות שורפי המדינה. נתניהו, למורת רוחם של תומכי הממשלה והרפורמה, מוכן לדבר עם הצד השני, על מנת שלא ישרוף את המדינה. והוא סופג על כך ביקורת מכאן ועד הודעה חדשה – אז שום עיוורון ושום נעלי בית. אפשר לא להסכים עם הדרך שבה הוא בוחר לפעול בנושא של הרפורמה – ואני בהחלט שותף לביקורת הזאת – אבל לרדת לרמת השקרים והעלילות שהשמאל בדרך כלל יורד אליהם, זו כבר סתם ציניות מיותרת.

Subs
Subs
7 חודשים לפני
הגב ל  Subs

לעמוד מול בג״ץ בדיון הזה זה לא לתת לו לגיטימציה לדיון בחוק יסוד, אלא להראות שיש התנגדות לאופציה שבג״ץ יחמוס לעצמו גם את הסמכות לבטל חוקי יסוד ותיקונים בהם – לקיחת סמכות שלא בסמכות – ולהשתלטות שלו על המדינה, הריבונות והדמוקרטיה. אחרי הדיון הזה, כמו גם התגובות בחלקים נרחבים מאוד של הציבור, בג״ץ ראה את ההתנגדות של העם למהלכיו. עכשיו השאלה שנשאלת היא: האם לבג״ץ אכפת מעמדת העם או לא. מכאן, הכל תלוי כבר בעם עצמו ובנבחריו – מה תהיה תגובתם ואיך היא תבוא לידי ביטוי אם בג״ץ יחליט שהוא מצפצף על הריבון ומבטל את התיקון של צמצום עילת הסבירות. חוק יסוד: השפיטה.

גיל ט
גיל ט
6 חודשים לפני
הגב ל  Subs

בן גוריון היה פשיסט ולא היה אכפת לו מהאזרחים אלא רק מהמפלגה. הוא זה שהקים את השב"כ המפאיניק. היום השב"כ רוצה מדינה פלסטינאית ואחראי לרוב הרציחות בישראל. תראו שיש לו רוצחת משלו https://www.docdroid.net/sMv1KDN/document

גיל ט
גיל ט
6 חודשים לפני

בן גוריון היה פשיסט ולא היה אכפת לו מהאזרחים אלא רק מהמפלגה. הוא זה שהקים את השב"כ המפאיניק. היום השב"כ רוצה מדינה פלסטינאית ואחראי לרוב הרציחות בישראל. תראו שיש לו רוצחת משלו https://www.docdroid.net/sMv1KDN/document

דורון
דורון
6 חודשים לפני

הציר המתנגד ליהדות, שולט בצבא, משטרה, פרקליטות, מערכת המשפט, מערכת הרפואה, מערכת החינוך וכו'.
למה זה לא ברור שהוא שולט אף במערכת החשובה ביותר הממשלה, באמצעות ראש הממשלה?
לכן ברור שכדי לשנות זאת צריך להדיחו ואת כל מפלגתו המשתפת פעולה עימו.
הרי כבר כיום כולם מודים שהוא מגן מספר אחד על מערכת המשפט.
טענותיו של עו"ד ציאון, פשוט שהן נכונות.
לדעתי, הדבר מתבצע כעת, כיוון שברור שנתניהו עתיד לפרוש בקרוב עקב גילו ושחיקה טבעית.

רמי וונה
רמי וונה
6 חודשים לפני

נתניהו אשף בהטעיות ובללכת בין הטיפות. הוא יודע את הכח דבידיהם ולא רוצה את המלחמות שיש לנו היום

נהוראי
נהוראי
6 חודשים לפני

ימין חלש אף פעם לא ידעו למשול ובטח לא בתקופת נתניהו הפחדן .

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

10
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום