חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מה הייתה הטעות הכלכלית של דור הנפילים?

עו"ד לביא סיגמן, מספר על ספרו ותפיסתו הביקורתית של דניאל דורון ז"ל כלפי דור מקימי המדינה

תגיות

שתפו :

 

לביא סיגמן הוא עו"ד והמנהל של המרכז הישראלי לקידום חברתי וכלכל אותו הקים דניאל דורון בתחילת שנות השמונים.

תחילה מספר סיגמן על דניאל דורון ז"ל שנפטר לפני חודש: "דניאל הוא בן דור הנפילים. היית יכול לשבת איתו ולשמוע מה הקשר בין כלכלה לפיזיקה, לביו מכניקה, לבין ספרות ושייקספיר. הוא היה איש אשכולות והתחום הכלכלי שאותו הוא הוביל בפועלו אני חושב היה תמצית או חוד החנית של איזשהי פילוסופיה, ראייה כללית שמדברת על חירותו של אדם והיכולת של אדם לקחת את החיים שלו ולהוביל אותם לכיוון של עשייה. הוא ניסה להחיל את זה על הרבה דברים והספר יוצא משם".

לביא מרחיב על הספר אותו כתב דניאל דורון: "הספר מתאר איך בעצם דור הנפילים הקים שיטה שעיוותה את כל המבנה הכלכלי שאנחנו רואים אותו היום. למה בכלל להתעסק בכלכלה של לפני שבעים שנה או מאה שנה? למה זה בכלל מעניין אותנו? בגלל שאותו דור הנפילים, שעשה למען הקמת מדינת ישראל הרבה מאוד, יצר תשתית כלכלית שעודנה חיה ונושמת היום בהרבה היבטים, במנותק ממדינת ההיי-טק שהיא משפיעה על החיים של מיליוני אנשים. בין אם זה במדיניות רווחה בין אם זה בפעילות כלכליות שמתרחשות בעולם העסקי בין אם זה בטווח המבנים הפוליטיים שקיימים היום במדינת ישראל שמשפיעים על כל אחד ואחד מאתנו. דור הנפילים עשה שם עבודה לא טובה, בוא נגיד ככה. מלבד כל העבודה של הקמת המדינה שלשם מגיעים כל השבחים, הרבה דברים שנעשו בצורה עקומה, והספר מדבר על זה, וזה היה פועלו של דניאל דורון".

https://tovnews.co.il/%d7%9e%d7%93%d7%99%d7%a0%d7%aa-%d7%99%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%9c-%d7%94%d7%99%d7%90-%d7%94%d7%94%d7%a9%d7%a7%d7%a2%d7%94-%d7%94%d7%98%d7%95%d7%91%d7%94-%d7%91%d7%99%d7%95%d7%aa%d7%a8-%d7%9b%d7%99%d7%95/

אחד האנשים שהספידו את דניאל דורון בהלווייתו היה בנימין נתניהו שכינה אותו "מהפכן": "אני חושב שהמהפכן זה באמת משקף אותו מאוד. מה שראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו דיבר, אני חושב שזה היה דברים מאוד נוגעים. אני חושב שבמה שהוא היה מהפכן זה כאשר במדינת ישראל לא היה נהוג לדבר על כלכלה חופשית ועל יזמות, שזה מה שהמרכז עושה בעצם. הוא מנחיל לצעירים ידע. איך לקחת את הסטארט אפ שלהם, איך לקחת את הרעיון שלהם, להפוך אותו ליזמות להפוך אותו למשהו שיכול לשאת פרי ובעצם המהפכנות שלו הייתה שכאשר לא היה מקובל לדבר במונחים האלה היה מקובל לדבר על מדינת רווחה".

אחד האנשים שדניאל דורון מעביר ביקורת רבה על המדיניות הכלכלית שלו הוא ראש הממשלה לשעבר בן גוריון, שגם מופיע על הכריכה של ספרו: "הוא לא מקבל המון מחמאות. כמו שאמרתי מקודם ,זה באמת דור הנפילים ובן גוריון בספר תופס מקום. מדברים על דברים שבספר ובכלל בפועלו של דניאל ובמרכז שמתעסק ביזמות וכלכלה וחלק ממנו הוא גם ברפורמות כלכליות. כלומר לא רק החינוך אלא גם היבטים משפטיים לשנות את החוק את התשתית המשפטית כדי לאפשר יזמות וכלכלה חופשית בישראל. בן גוריון הניח את התשתית כי הוא היה ממקימי המדינה ופועלו של דניאל התעסק בעצם באיזה דברים קרו. והוא מדבר על ועידת רמלה שהתרחשה ב-1906 ששם הונחה התשתית שמדינת ישראל תהיה מדינה עם אוריינטציה קומוניסטית\ סוציאליסטית, לא משנה איך תקרא לזה .וזו הייתה התפיסה וכל מה שנגזר היום הוא תוצר של מה שהיה אז. והספר מתמקד בזה, המרכז מתמקד בזה. וזה פעילות כלכלית שהיא מהפכנית כי לא דיברו על זה. ודניאל היה מוקצה ולא נתנו לו לדבר על זה. והוא היה מהפכן בזה שהוא האמין בזה וחתר לדבר הזה והצליח להנחיל את התובנות האלה".

על הדרך איתה הצליח דניאל דורון לרתק המון צעירים לרעיונות שלו, אומר לביא: "הוא היה אדם אוהב אדם הוא אהב אנשים. הוא ראה אנשים פשוטים ורמי מעלה והוא הסתכל להם בעיניים ורצה לעשות טוב. אני חושב שזה סחף מאוד. וגם הייתה לו ראיית עולם מאוד רחבה שבבסיס שלה היה איך שאני מדבר עם אנשים, איך אני עושה משהו למענם אני מנסה לייצור עולם טוב יותר בהיבטים הכלכליים. כלומר להחדיר את היזמות, להחדיר את הכלכלה באופן שהוא מאפשר חופש ואני מאוד התחברו לזה. איך אפשר להתנגד לחופש ויזמות?" שואל לביא.

 

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
2 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
אור הדרי
אור הדרי
2 שנים לפני

כל הכבוד. חבל שלא מטפלים בבעיות העומק האלה בממשלות ישראל המזניחןת אלא רק עסוקים בלחזק את החזקים ולשכוח את העסקים הפרטיים שנאבקים לפרנסה והיזמים הקטנים שהם הבסיס של הכלכלה

שירי
שירי
2 שנים לפני

ממשלות ישראל כולל נתניהו שוכחות שהעסקים הקטנים הם מי שצריך את הסיוע וההקלות ולא הגדולים והחזקים.

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

2
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום