חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פרשת לך לך: על המשמעות בקריאת שם ל"אדם"

לידת ישמעאל בפרשה היא בעצם תחילת ההבנה של המציאות האסלאמית

שתפו :

שימוש לפי סעיף 27 א בחוק זכויות היוצרים

מטבע לשון שונה ומשונה מופיע בפרשת השבוע בתיאורו של ישמעאל בן אברהם והגר: וְה֤וּא יִֽהְיֶה֙ פֶּ֣רֶא אָדָ֔ם יָד֣וֹ בַכֹּ֔ל וְיַ֥ד כֹּ֖ל בּ֑וֹ וְעַל־פְּנֵ֥י כָל־אֶחָ֖יו יִשְׁכֹּֽן:

כאשר רוצים לתאר אדם שהוא עשיר, חכם או מצליח, אומרים עליו שהוא: "אדם חכם", או "אדם עשיר", קודם את המהות ולאחר מכן את שם התואר. בשם של ישמעאל יש היפוך, קודם "פרא" ואז "אדם". הסיבה היא שהמהות של ישמעאל היא "פרא" כבר בראשית דרכו.

לפני כשלושה שבועות ראינו בדיוק את ה"פרא" של צאצאיו של ישמעאל בצורה הכי אכזרית וכואבת.

הפסוק גם מתאר בלשון עתיד "והוא יהיה", הוא וכל צאצאיו לאורך ההיסטוריה. בפרשה הבאה מביא רש"י דוגמא מהמדרש מיהם צאצאיו. זאת בהקשר הצלת ישמעאל רגע לפני שמת בצמא. "לפי שהיו מלאכי השרת מקטרגים עליו ואומרים: ריבונו של עולם, מי שעתיד להמית את בניך בצמא אתה מעלה לו את הבאר? והוא משיבן: עכשיו מה הוא , צדיק או רשע? אמרו לו: צדיק. אמר להם: לפי מעשיו של עכשיו אני דנו, וזהו באשר הוא שם.

והיכן המית את ישראל בצמא? כשהגלם נבוכדנצר. דכתיב: "משא בערב… לקראת צמא התיו מים" (ישעיהו' כא , יג – יד) ― כשהיו מוליכין אותן אצל ערביים, היו ישראל אומרים לשַבָאִים (הכוונה לאלה שלקחו אותם בשבי) בבקשה מכם הוליכו אותנו אצל בני דודינו ישמעאל וירחמו עלינו, שנאמר: "ארחות דדנים" (יש' כא , יג), אל תקרי דדנים אלא דודים, ואילו יוצאים לקראתם ומביאין להם בשר מלוח ונודות נפוחים; כסבורין ישראל שהן מלאים מים, וכשמכניסו לתוך פיו ופותחו, הרוח נכנסת בגופו והוא מת, כמו שמפורש בישעיהו".

מדרש אחר שמסביר את מהות שמו מתאר ר' אליעזר בן הורקנוס בפרקי דר' אליעזר פרק לב': "וקראת שמו ישמעאל" ולמה נקרא שמו ישמעאל? ומשיב – "שעתיד הקב"ה לשמוע בקול נאקת העם ממה שעתידים בני ישמעאל לעשות בארץ באחרית הימים. לפיכך נקרא שמו ישמעאל שנאמר: 'ישמע אל ויענם' (תהילים נה', כ')".

קריקטורה שפורסמה ברשתות החברתיות מראה במדויק את ההבדל התהומי בין עם ישראל לבין מחבלי חמאס ודומיהם:

 

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום