חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פרשת חיי שרה: איך לעשות חסד אמיתי

בפרשת חיי שרה נחשפים לדמותה של רבקה אימנו עוד בנעוריה בחרן. כיצד רבקה עשתה חסד עם אליעזר עבד אברהם? ומה הייתה חוכמתה בעשייתו?

שתפו :

רבקה אימנו
פלאש 90

לאחר פטירת שרה בתחילת הפרשה וקניית השדה ומערת המכפלה מעפרון ב400 שקל כסף עובר לסוחר, שולח אברהם אבינו את עבדו אליעזר למצוא כלה לבנו יצחק. לא כל אחת יכולה להיות ראויה עבור יצחק אבינו ועל כן עבד אברהם הציב תנאי של חסד לדעת מי תעבור אותו ותהיה המיועדת עבור יצחק. וְהָיָ֣ה הַֽנַּעֲרָ֗ אֲשֶׁ֨ר אֹמַ֤ר אֵלֶ֙יהָ֙ הַטִּי־נָ֤א כַדֵּךְ֙ וְאֶשְׁתֶּ֔ה וְאָמְרָ֣ה שְׁתֵ֔ה וְגַם־גְּמַלֶּ֖יךָ אַשְׁקֶ֑ה אֹתָ֤הּ הֹכַ֙חְתָּ֙ לְעַבְדְּךָ֣ לְיִצְחָ֔ק וּבָ֣הּ אֵדַ֔ע כִּֽי־עָשִׂ֥יתָ חֶ֖סֶד עִם־אֲדֹנִֽי.

כאשר מגיע אליעזר עם עשרה גמלים ועבדיו לבאר המים בחרן, הוא פוגש בנערה רבקה. וַיָּ֥רָץ הָעֶ֖בֶד לִקְרָאתָ֑הּ וַיֹּ֕אמֶר הַגְמִיאִ֥ינִי נָ֛א מְעַט־מַ֖יִם מִכַּדֵּֽךְ.

צריך לזכור שרק בפרשה הקודמת, אליעזר עבד אברהם ניצח מעצמות במלחמה. מדובר באדם חזק ואיתו יש גם עבדים. למרות שהוא מבקש מים מנערה ודווקא מהכד שלה, היא לא שואלת שאלות. ברגע שהיא מבינה שיש אדם מולה שזקוק לחסד, היא תעשה זאת וללא כל תהיה. וַתֹּ֖אמֶר שְׁתֵ֣ה אֲדֹנִ֑י וַתְּמַהֵ֗ר וַתֹּ֧רֶד כַּדָּ֛הּ עַל־יָדָ֖הּ וַתַּשְׁקֵֽהוּ: וַתְּכַ֖ל לְהַשְׁקֹת֑וֹ וַתֹּ֗אמֶר גַּ֤ם לִגְמַלֶּ֙יךָ֙ אֶשְׁאָ֔ב.

יש כאן חכמה גדולה של רבקה כשאליעזר ניסה אותה. אליעזר שתה מכדה ולא סיים עד תום –  בכוונה. מכאן הוא רצה לראות מה היא תעשה. אם היא תשפוך את המים מהכד – הוא ייעלב. אם היא לא תשפוך ותמלא מים אחרים באותו כד עבורה – אזי זה לא טוב כי זה לא סטרילי להשתמש במים של אדם זר.

לכן הפתרון הכי טוב היה לתת לגמלים את שארית המים שנותרו מהכד. אם כאן הייתה עוצרת רבקה, היא כבר הייתה זוכה להיות המיועדת. אבל פה היא אמרה משפט שיכול היה לסבך אותה ובעצם יצרה עוד "מבחן" עבורה. עַ֥ד אִם־כִּלּ֖וּ לִשְׁתֹּֽת:

ברגע שאמרה שהיא תיתן לכלל הגמלים לשתות עד אשר יסיימו, אליעזר פחד. בשביל להשקות גמל צריך הרבה כדי מים וכל שכן 10 גמלים. לכן וְהָאִ֥ישׁ מִשְׁתָּאֵ֖ה לָ֑הּ מַחֲרִ֕ישׁ לָדַ֗עַת הַהִצְלִ֧יחַ יְהוָ֛ה דַּרְכּ֖וֹ אִם־לֹֽא:

אליעזר פוחד שהיא לא תעמוד במבחן. מתי הוא נרגע וידע שהיא המיועדת? וַיְהִ֗י כַּאֲשֶׁ֨ר כִּלּ֤וּ הַגְּמַלִּים֙ לִשְׁתּ֔וֹת: רק כאשר "כילו" לגמרי ואז וַיִּקַּ֤ח הָאִישׁ֙ נֶ֣זֶם זָהָ֔ב בֶּ֖קַע מִשְׁקָל֑וֹ וּשְׁנֵ֤י צְמִידִים֙ עַל־יָדֶ֔יהָ עֲשָׂרָ֥ה זָהָ֖ב מִשְׁקָלָֽם:

אליעזר מבין שהיא המיועדת ועוד בטרם שואל מיהי, הוא מעניק לה מתנות וכבר מבין שהיא הכי מתאימה ליצחק אבינו.
אם כן, יוצא שאברהם איש החסד מעניק לבן שלו דרך אליעזר כלה שהיא כולה חסד. הלא היא רבקה אימנו!

Meir
Author: Meir

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום