חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פרשת תולדות: מצרה לרווחה

בתחילת הפרשה נולדים לזוג יצחק ורבקה אחרי 20 שנות נישואין, תאומים, הלא הם יעקב ועשיו. כבר בלידתם התחילו "לריב" מאז ועד היום. אבל ריב נוסף מופיע בפרשה ובו נתמקד

שתפו :

מצרה
שימוש לפי סעיף 27 א בחוק זכויות היוצרים

בין הולדת יעקב ועשיו, המאבק שלהם על הבכורה ועל הברכות – מופיע קטע בפרשה שפחות מתמקדים בו בעת דרשה או דיבור על הפרשה. הקטע בו יצחק אבינו מגיע לגרר כדי לשבור את הרעב. לאחר שמלך גרר מבין שרבקה נשואה ליצחק ומזהיר את יושבי עירו שלא לגעת בהם. יצחק זורע תבואה ומתעשר, בהמשך יש לו רועי צאן ומקנה ואז מגיעים הריבים והמחלוקות.

וַיָּרִ֜יבוּ רֹעֵ֣י גְרָ֗ר עִם־רֹעֵ֥י יִצְחָ֛ק לֵאמֹ֖ר לָ֣נוּ הַמָּ֑יִם וַיִּקְרָ֤א שֵֽׁם־הַבְּאֵר֙ עֵ֔שֶׂק כִּ֥י הִֽתְעַשְּׂק֖וּ עִמּֽוֹ: [כא] וַֽיַּחְפְּרוּ֙ בְּאֵ֣ר אַחֶ֔רֶת וַיָּרִ֖יבוּ גַּם־עָלֶ֑יהָ וַיִּקְרָ֥א שְׁמָ֖הּ שִׂטְנָֽה: [כב] וַיַּעְתֵּ֣ק מִשָּׁ֗ם וַיַּחְפֹּר֙ בְּאֵ֣ר אַחֶ֔רֶת וְלֹ֥א רָב֖וּ עָלֶ֑יהָ וַיִּקְרָ֤א שְׁמָהּ֙ רְחֹב֔וֹת וַיֹּ֗אמֶר כִּֽי־עַתָּ֞ה הִרְחִ֧יב יְהוָ֛ה לָ֖נוּ וּפָרִ֥ינוּ בָאָֽרֶץ

הרמב"ן מסביר שהבארות אותן חופרים יצחק ועבדיו סותמים אותן פעמיים פלישתים. רמז לשני בתי מקדש שנחרבו.

בית המקדש השלישי שייבנה במהרה בימינו אמן, רומז לבאר השלישית שלא רבו עליה. אני הקטן בס"ד השבוע התחדש לי חידוש וכעת לראשונה מעלה זאת על הכתב.

הבאר הראשונה נקראה 'עשק'. היא רומזת לשלוש הסיבות בגינן נחרב בית ראשון והן רמוזות במילה: "עשק". *ע* עבודה זרה *ש* שפיכות דמים והחטא של "גילוי עריות" יכול להיות רמוז במילה "קדשה" שזה היה הכינוי של תמר, שחשבו שהיא זנתה. לכן האות *ק* קדשה, רמז לגילוי עריות.

הבאר השנייה נקראה 'שטנה' היא רומזת לסיבה המרכזית שבגינה נחרב בית שני – שנאת חינם. שטנה= שנאה, צליל דומה, משמעות זהה.

הבאר השלישית נקראה 'רחובות' ולא רבו עליה. זה רמז לבית שלישי שדרך זה שנרחיב את הלב ונדע את מקומנו כאן ודווקא בתקופה הזאת,נזכה אי"ה לבית המקדש השלישי. בנוסף, אפשר לומר שהמילה "רחובות" זה רמז שצריך לחשוב בגדול, לצאת מכל מיני תפיסות שגויות ולהיות בסוג של "מוחין דגדלות".

מתוך השבר הגדול שפקד את המדינה שלנו לפני כחודש וחצי, התחלנו להתעורר כאומה ולהתנער מכל מיני דברים שבמבט לאחור, נראים כה שוליים וזניחים. לפתע מתחילים לדבר על חזרה לגוש קטיף. תיקון עוול היסטורי של 18 שנה. וַיִּקְרָ֤א שְׁמָהּ֙ רְחֹב֔וֹת וַיֹּ֗אמֶר כִּֽי־עַתָּ֞ה הִרְחִ֧יב יְהוָ֛ה לָ֖נוּ וּפָרִ֥ינוּ בָאָֽרֶץ.

Meir
Author: Meir

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום