חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פרשת ויצא: משמעות האבן!

בפרשת יציאת יעקב אבינו מבאר שבע לחרן, האבן מופיעה מספר פעמים ובמשמעויות שונות. מה האבן יכולה ללמד אותנו גם היום?

פרשת ויצא

שלוש פעמים האבן מוזכרת ביציאתו של יעקב אבינו מבאר שבע לחרן, עקב רצון אחיו עשיו להורגו. 

פעם ראשונה האבן משמשת את יעקב כעין כרית להניח את ראשו. חשוב לציין כאן את המדרש שיעקב אסף 12 אבנים, אבל נעשה נס והפכו לאבן אחת.

וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם, וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו; וַיִּשְׁכַּב, בַּמָּקוֹם הַהוּא.

פעם שניה האבן משמשת את יעקב למצבה, כלומר: כעין אנדרטה.

וַיַּשְׁכֵּם יַעֲקֹב בַּבֹּקֶר, וַיִּקַּח אֶת-הָאֶבֶן אֲשֶׁר-שָׂם מְרַאֲשֹׁתָיו, וַיָּשֶׂם אֹתָהּ, מַצֵּבָה; וַיִּצֹק שֶׁמֶן, עַל-רֹאשָׁהּ.

פעם שלישית נדר יעקב שהאבן שהייתה מצבה תהיה בית אלוקים.

וְהָאֶבֶן הַזֹּאת, אֲשֶׁר-שַׂמְתִּי מַצֵּבָה–יִהְיֶה, בֵּית אֱלֹהִים; וְכֹל אֲשֶׁר תִּתֶּן-לִי, עַשֵּׂר אֲעַשְּׂרֶנּוּ לָךְ.

אותה אבן שחוזרת בשלושה שימושים שונים אצל יעקב מסמלת את המשמעות שאדם יכול לתת לדומם. האבן יכולה לשמש ככלי מלחמה להזיק, כולנו מכירים לצערנו את תופעת יידוי אבנים בהקשר הזה.

אבן יכולה להיות אבן יסוד לבניין בית חומרי או רוחני כבית המקדש. גם סולם יעקב המופיע בחלום יעקב, יכול לרמוז זאת. וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה, וְרֹאשׁוֹ, מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה. הסולם יכול להיות מוצק בארץ ולסמל את עולם החומר. לעומת זאת, יכול גם להגיע לשמים, כלומר לשאוף לרוחניות. 

בהמשך הפרשה, שוב מופיעה אבן. זאת שיעקב מזיז מהבאר.

וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב, וַיָּגֶל אֶת-הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר, וַיַּשְׁקְ, אֶת-צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ.

הסרת האבן הזאת בשביל למצוא חן בעיני רחל, כלתו המיועדת. מהווה את הקושי שיעקב צריך לעבור עד אותו רגע וגם בהמשך בבית לבן. אבן היא ראשי תיבות אב, בן, נכד. לרמוז שיעקב כעת מתחיל לבנות את השושלת של עם ישראל לדורות! לאחר אותו מעשה של הסרת האבן, יעקב עובד 20 שנה בבית לבן באווירה של רמאות ונוכלות ולמרות הכל מעמיד שושלת חזקה.

בסוף הפרשה שוב מופיעה אבן, כאשר יעקב בורח מלבן ואז כורתים ברית.

וַיִּקַּח יַעֲקֹב, אָבֶן; וַיְרִימֶהָ, מַצֵּבָה.

האבן כאן באה לסמל גדר אבנים. קו גבול! הזרע הקדוש של יעקב אבינו מכאן ואילך לא יוכל להיות בכפיפה אחת עם הזרע של לבן הארמי.

בשביל לשמור את השושלת של אב"ן, צריך לקבוע גדרות. מעניין הדבר שבפרשת בלק, כאשר בלעם בא לקלל את עם ישראל. האתון דוחפת את בלעם לגדר. שם רש"י הקדוש מפרש: "סתם גדר של אבנים". למה זה חשוב? כי בלעם הוא מזרע לבן ואותה גדר של אבנים, באה להזכיר לו שיש ברית. ברית בין יעקב ללבן שלא לפגוע אחד בשני לדורות.

ערוץ Tov אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום