חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חרבות ברזל: ביקור גנץ בארה״ב הוא חלק מהחתרנות האמריקאית

המזרחן ד״ר דורון מצא מתאר את החלום האמריקאי של כיבוי זירות הלחימה ופתרון שתי המדינות

שתפו :

חמאס ממשיך לגרור רגליים בעניין עסקת החטופים.

לפי מקורות שונים הוא אמור למסור בקרוב למתווכים את תגובתו על דרישות ישראל, כאשר ברקע דיס-אינפורמציה לגבי מצב החטופים שבידו.
זו התנהלות המחזקת את הרושם כי בינתיים לפחות אין להנהגת חמאס עניין במימוש העסקה בהינתן כך שהוא מעריך כי בשטח ובזירה המדינית נוצרים תנאים המשחקים לטובתו ולרעת ישראל.
כל זאת, חרף מה שנראה הלילה כלחימה עצימה יותר של צה"ל בצפון חאן יונס והתקדמות בתמרון הקרקעי שם.
מבחינה זו הלוגיקה של חמאס עובדת בסוג של היפוך, רוצה לומר: ככל שיותר רע בזירת הלחימה בשטח, כך טוב יותר בזירת הלחימה המדינית.
זה לא לגמרי מופרך בהינתן הסימנים לקוצר הרוח של הממשל האמריקני שלמעשה נוקט בפעולות בעלות ניחוח חתרני.
כאלה הן ההצנחות ההומניטריות בעזה מעל ראשו של צה"ל, הדרישה הבוטה לחקירת אירוע המשאיות וכמובן האירוח של מנהיג 'המחנה הממלכתי' בוושינגטון והפגישות המיועדות לו עם בכירים בממשל ביידן חרף התנגדות ראש הממשלה.
אפשר לומר 'בגדול' שזה מסכם את הפנטזיה האמריקנית: כיבוי המלחמה בעזה כמבוא לכיבויה גם בצפון ושינוי פוליטי בישראל כשני רכיבים שיאפשרו להניח את מסילות הברזל המובילות חזרה לשנות התשעים העליזות של הניסיון לכונן את גן העדן במזה"ת המבוסס על רעיון שתי המדינות.
ברקע, נמשך המאמץ הישראלי לכיסוח הדשא בשתי זירות נוספות: זו הצפונית (מגמה של חיסולים ממוקדים שמתמקדת גם באנשי מיליציות פרו איראניות) וזו ביהודה ושומרון שממשיכה לתסוס ולפלוט אנרגיות המעידות על עומק השתרשות הטרור שם, ולא רק באיזור צפון השומרון.
בהקשר הזה, צריך לשים לב גם לנוכחות של הטרור בקרב גורמי הרשות הפלסטינית ואף לאירוע בבידיא שבו ניסו גורמי רשות למנוע את כניסת חיילי צה"ל לשטח. את המושג היפוך קנים שמענו בתחילת המלחמה בעזה ומאז הוא נעלם. אבל בפועל מתקיים תהליך שקט של היפוך כזה מבלי שאף אחד הצהיר על כך מעצם מעורבות גורמי ביטחון פלסטינים של הרשות בטרור המופנה כלפי ישראלים.
הערה אחרונה. אתמול פורסם סקר דעת קהל מעניין בערוץ 14. מעבר לנתונים אודות יחסי הכוחות בין המפלגות היהודיות, נדרש לתת את הדעת לעוד נתון (מטריד). לראשונה מפלגת בל"ד עוברת את אחוז החסימה ומקבלת בתיאוריה 4 מנדטים בעוד מפלגת חד"ש ההיסטורית (מעין מפא"י של המגזר הערבי והבסיס של הרשימה המשותפת לשעבר) אינה חוצה את אחוז החסימה.
זהו איתות מטריד לגבי נוכחותם של תהליכים פוליטיים שעוברת החברה הערבית תוך כדי המלחמה שבאים לידי ביטוי בנוכחות עמוקה יותר של פוליטיקת הזהות האידאולוגית הקלאסית אשר צומצמה מאוד בעשור ומחצה האחרונים. הפוליטיקה הערבית מקוטבת כיום, לפחות לפי הסקר, בין בל"ד המייצגת את פוליטיקת הזהות הזו לבין רע"מ של עבאס מנצור המייצגת את הפוליטיקה התועלתנית.
בהינתן כך שהמגזר הערבי שמר על שקט במהלך המלחמה, ניתן לשים סימן קריאה קטן ולומר שאולי מאחורי השקט ישנם גם סימנים מטרידים.

 

ד״ר דורון מצא הוא מזרחן. חוקר ומרצה בתחום הסכסוך וערביי ישראל. לשעבר בכיר במערכת הבטחון

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום