העיתונאי חנן עמיאור מסביר שמנגנוני התקשורת והסקרים בישראל הפכו לכלי תעמולה במסווה של דיווח ועובדות. לדבריו, כל תחום המדידה, כולל סקרים שנועדו לשקף לכאורה את דעת הקהל, עבר תהליך שיבוש שיטתי שמשרת אג'נדה ברורה: הנדסת תודעה שתשפיע על תוצאות הבחירות.
עמיאור מזהה עיוות מהותי במדד שמופיע כמעט בכל סקר – המשקל הדמוגרפי של הציבור הערבי. בעוד ערבים מהווים כ-20% מהאוכלוסייה, הם מהווים רק כ-10% מהמצביעים בפועל. ההתעלמות מהפער הזה יוצרת אשליה של עשרה מנדטים עודפים לגוש השמאל – שברמה המעשית אינם קיימים.
לטענתו, זהו אינו מחדל מקרי אלא תוצאה של תהליך אידיאולוגי רחב, שבו המדיה המרכזית זנחה את תפקידה כמספקת מידע ועברה לשרת מטרה פוליטית. החדשות, הדעות והסקרים התמזגו לכדי מנגנון השפעה שמייצר תודעה כוזבת בציבור.
עמיאור מסכם את התמונה כעיוות כפול: גם הדיווחים וגם מנגנוני המדידה נשלטים בידי אותה תפיסת עולם – שמטרתה לייצר מצג שווא של רוב, גם כשאינו קיים בקלפי.