חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בחור, שא נא עיניך וראה

רבנים בישיבה לא צריכים לתת עצות בשידוכים. בחורים לא צריכים להתייעץ עם רבנים על שידוכים. כמות העצות הגרועות שהורסות את חיי שני הצדדים צריכה לגרום לנו לחשוב מחדש על הקונספט

שתפו :

צילום: קובי גדעון, פלאש 90

בדרך כלל מתפרסמים סיפורי הקיצון בתחום; הוא על כדורים פסיכיאטריים, הרב ייעץ לו להסתיר את המידע מהבחורה, הם נישאו והתגרשו. הוא הומוסקסואל, הרב אמר לו להסתיר, היא גילתה רק בשלב שכבר היה הריון. לא היה לה כוח להתגרש אז היא ממשיכה לחיות בסבל. הרבנים לא שומעים את הצד שלה, וממשיכים לייעץ לבחור הבא.

לא רק הצד הנשי נפגע, לעיתים גם טובת הבחור עצמו לא נספרת. בחור שואל רב, "אני לא נמשך אליה, עד כמה זה קריטי?" הרב עונה "בהמה נקנית במשיכה, בחורה לא". חחח ענק אוחחח איזה יופי של משחק מילים שנון, על חשבון נשמות וחיים שלמים שייהרסו לשני הצדדים בגלל שהרב לא עוצר רגע לחשוב על משמעות הדברים לחיים של הזוג. בחור אחר רצה חבר'המנית, ושמע כבר בבירורים שהבחורה שקטה. הרב ייעץ: לך על זה, תראה אם מפריע בפגישות. הבחור נפגש, עדיין הפריע לו. הרב המליץ: תיפגש עוד קצת. זה יעבור לך. הבחור, ממושמע, נפגש עוד ועוד והתחתן. עד היום הם מתמודדים עם הבעיות שזה יוצר. אבל העיקר שהם נשואים.

בחור נוסף ראה בפגישות פער דתי, וחשש שהבחורה אדוקה מדי עבורו. הוא התייעץ עם הרב, הרב ביטל את חששותיו ואמר לו שזה יעבור לה. יהיה בסדר. אז לא, כלום לא בסדר, הוא התחתן, ועד היום הוא ואשתו מתמודדים עם בעיות בגלל הפער. לא בעיות בסדר גודל שמצריכות גירושין, אז מבחינת הרב הכל טוב.

https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%aa%d7%92%d7%a8%d7%a9%d7%aa%d7%9d-%d7%94%d7%99%d7%9c%d7%93%d7%99%d7%9d-%d7%a9%d7%9c%d7%9b%d7%9d-%d7%a2%d7%93%d7%99%d7%99%d7%9f-%d7%96%d7%a7%d7%95%d7%a7%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%a9%d7%a0%d7%99/

ועוד סיפור, ועוד אחד. ועוד. משפחות משפחות שבהן הסבל נמשך. או שהתגרשו, וגירושין זה סבל, או שממשיכים לחיות יחד, וסובלים מאותה נקודה שהציקה כבר בהתחלה. 

הרב מרוצה, כולם מתחתנים בקצב ראוי והכל בא על מקומו בשלום. מבחינתו, תתחתנו כבר, רווקים, פשוט תתחתנו, ותעשו את העולם מסודר יותר, סיר לכל מכסה, זכר לכל נקבה, עם קצת עבודת המידות והרבה בולשיט של רבנים על שלום בית תסתדרו ביניכם, או שלא, או שתסבלו, בדיוק כמו דור ההורים. מה יש? פשוט תתחתנו.

אני חושבת שכולנו צריכים רגע לעצור ולחשוב על כל זה מחדש, למה בכלל שבחור יתייעץ על בחירת כלה עם הרב? תפקידם ההיסטורי של רבנים אינו ייעוץ שידוכים. הגענו למצב הזה מכיוון שהבחורים נמצאים מחוץ לבית, בפנימיות, ונוצר קשר קרוב עם הרבנים שהוא מעבר ללימוד תורתם. ממילא, הבחור לפני הכרעה גדולה בחייו רוצה לקבל ייעוץ מדמות ראויה. בנוסף, לעיתים בגיל ההתבגרות הבחור מתרחק מהוריו רגשית, בנוסף לריחוק הטכני מהבית. כתוצאה מכך הוא מרגיש שהרב מכיר אותו ואת אופיו יותר ממה שהוריו מכירים. 

https://tovnews.co.il/https-tovnews-co-il-p22571previewtrue/

אצלנו בחב"ד מקובל שכל בחור ממנה לעצמו "משפיע", תפקיד אותו יצר הרבי במטרה שכל אדם יתייעץ עם מישהו בנושאי עבודת ה'. הבחורים ממנים לעצמם בדרך כלל משפיע מצוות הישיבה, ומתייעצים עמו גם כשהם מגיעים לשידוכים. אולם, שידוכים אינם נושא המיועד למשפיע, כי שידוך זה לא קושי בתפילה. שידוך הוא תחום אישי, משפחתי, וכל עתידו של האדם תלוי בו. יש בלבול רציני בנוגע ל"את מי שואלים מה". מהרב לומדים תורה, מהמשפיע עצות בעבודת ה'. לא בחיי המשפחה. 

זה נהדר שיש עם מי להתייעץ, זה נהדר שהבחורים רואים ברב דמות אב. אבל לאמא, אבא או אחות גדולה, אכפת מעתידו של הבחור יותר ממה שאכפת לרב. מבחינתו, לא כל כך משנה מי האישה שתחיה לצדו של הבחור, הוא לא יתמודד עם זה. 

בחור יקר, אני כותבת אליך: גם אם נדמה לך שלהורים אין מושג מי אתה, הם היחידים שאכפת להם ממך. אל תתייעץ עם הרב, אין לו שום מומחיות בזה, ואין לך מושג אם העצות שהוא נתן לקודמיך היו טובות. איש לא יספר לך על קשיי שלום הבית שלו, ולכן גם לא תדע. מוטב להתייעץ עם מי שימשיכו להיות לצדך כל החיים- המשפחה. 

אה, ואם עולה בך ספק, אל תתעלם ממה שמפריע לך. ייתכן שאלו דברים שלא מפריעים למי שמייעץ לך, ולכן יגידו לך שזה לא נורא, אבל לך זה מפריע, ואתה זה שהולך לחיות לצידה עם הנקודה הזו שמפריעה. ולכן, לא תמיד עצות מאדם כלשהו שאינו אתה, יהיו רלוונטיות. מוטב להקשיב לקול הפנימי ולחשוב היטב לפני שמקבלים את ההחלטה החשובה בחיים. מותר גם להסס, לדחות, ואפשר לשהות בשידוכים זמן רב משציפית. הזמן הזה הוא לא כלום ביחס לשנים הרבות שבהן תחיה עם תוצאת של פזיזות או עצות שכל מטרתן לגרום לך להתחתן כבר ותו לא.

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
5 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
אגוז
אגוז
1 שנה לפני

נושא חשוב, סוף סוף מרימים את הכפפה! מילים כדורבנות המיטיבות לתאר את המציאות.

ארי
ארי
1 שנה לפני

ומי אמר שמשפיע שייעץ וסייע לאלפי בחורים אין לו את המידע והרגישות לסייע לבחור?
וההורים שלא יודעים כלום מהחיים שלהם ורוצים שהילד בכלל יבחר את בחירת ליבו לפי בחירת ליבם זה כן יעוץ נכון? הכל עניין של איזון .

אריאל
אריאל
1 שנה לפני

לא יודע באיזה ציבור יש התנהלות כזאת. ציבור הדתי אין שחר לגישה הזאת.
יש רבנים שמבינים כנראה הרבה יותר טוב מעוצבת המאמר.
בקיצור, הייתי מוריד את המאמר המוזר הזה

ישי
ישי
1 שנה לפני

מאמר מוציא לעז שקרי וזלזול בתלמידי חכמים.
בשורה התחתונה של המאמר – לא לקבל ייעוץ מאף רב, כי רב לא יודע לייעץ.
כלל ראשון בייעוץ (כתוב במסילת ישרים, אבל כנראה שהרבנים לא למדו, או שהרמח"ל גם רב אז לא יודע) הוא לשים את עצמך במקום של המתייעץ ולהשקיף על טובתו בלבד.
אז כנראה שרבנים לא יודעים לעשות את זה..

הבעיה האמיתית היא שהתלמידים דוחפים שהרב "יחליט" להם, וזו בעיה אחרת בדור, לא לוקחים אחריות על החיים הפרטיים, ופה הבעיה בתלמיד.
כי כשהרב מייעץ בלי להכריע עבור התלמידים ושם דגש שהתלמיד יחליט לבד, בכל זאת התלמידים לא מקבלים החלטה ו"זורמים" לפי הייעוץ וזו "החלטה" שמגיעה מבחוץ, ואז הולכים עם זה ובסוף מגלים שהם לא באמת בחרו בעצמם…

בקיצור, טפלו בבעיה באמת ותגדלו אנשים שיודעים ללמוד בעצם ולהחליט בעצמם. וכשיש חשש לבעיה בקבלת החלטות, ללכת לטפל בזה (יש היום הרבה בעיות נפשיות בתחום הזה בעקבות במצבים החברתיים והתרבותיים).

ישראל
ישראל
3 חודשים לפני

את לא יודעת כמה את צודקת, בציבור החסידי זה הרבה יותר גרוע בקושי נפגשים ומיד מתארסים, ומי שסובל בסופו של דבר זה הזוג שהתגרש או שלא התגרש, ובעיקר הילדים המסכנים, לא סתם יש היום כ"כ הרבה ילדים להורים גרושים. הלוואי וזה ישתנה.

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

5
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום