חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

גזענות חסרת בושה

זה נראה פארודיה, התמונה רצה בוואצטאפ וכולם מריצים בדיחות על המודעה הגזענית עד כדי גיחוך. לצערי, זו לא בדיחה, זו המציאות במגזר החרדי תשפ"ב, והמצב רק הולך ומחמיר

תגיות

שתפו :

"בכל מקום יש גזענות" יטענו חרדים מסוימים להגנתם, אולם ההבדל המהותי הוא שבמגזר החרדי אין בושה להיות גזען בקולי קולות, ואילו אצל אחרים הגזענות היא סמויה ולא משפיעה במידה כה חריפה על חיי הפרט הספרדי. השאלה היא, למה חרדים נשארו גזענים כמו שהעולם היה לפני מאתיים שנה,  ואיך הציבור הכללי התקדם משם?

לדעתי, יש כמה סיבות. הראשונה, יחס לדור הקודם. בציבור הכללי יש תפיסה של קידמה, בציבור החרדי ירידת הדורות. תפיסה של קידמה באה עם זלזול בהורים, בדור הקודם, בזקנים, או כינוי הגנאי הנוכחי שלהם ברשת, "בומרים". גם בציבור הדתי לאומי יש במידה מסוימת לגיטימציה לצחוק על ההורים, ראיתי מערכון של אנדרדוס לועג לאמא הגזענית מפתח תקווה, שהבן שלה צריך להסתיר מפניה את שם המשפחה של הבחורה איתה הוא יוצא. חילונית אשכנזיה שהכרתי, הילדים היו אומרים לאבא הגזען לשתוק ולא לעשות בושות, כי כבר לא מקובל להיות גזען. כלומר הוצאת הגזענות מחוץ לתחום המקובל, דרשה שהנוער יתבייש בהוריו. באמצעות ההלעגה של הגזענות היא הולכת ונעלמת כי היא כבר לא לגיטימית. בציבור החרדי אין סיכוי לתהליך חברתי דומה, משום שההורים הם מקור הסמכות והלגיטימציה, ולא הדור הצעיר. 

הסיבה השניה היא שליטת ההורים בשוק השידוכים: הבחור בציבור החרדי לא בוחר את הכלה שלו, בוחרים בשבילו אחרי סינון. הסינון כמובן כולל סינון של כל מה שלא מוכר, כלומר הנצחה של הסטיגמות והדעות הקדומות. אין ערך של אהבה שגובר על שוני, האהבה תבוא אחר כך, קודם בודקים התאמה, תפיסת ההתאמה זה משפחה כמונו, ובכלל דגש על הסגנון. כשאין שידוכים בין עדתיים ולא מכירים מקרוב משפחה שונה, הגזענות תמשיך לדור הבא.

https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%92%d7%96%d7%a2%d7%a0%d7%95%d7%aa-%d7%91%d7%99%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%9c-%d7%97%d7%99%d7%94-%d7%95%d7%91%d7%95%d7%a2%d7%98%d7%aa-%d7%aa%d7%9c%d7%95%d7%99-%d7%90%d7%aa-%d7%9e%d7%99-%d7%a9%d7%95/

וכמובן, האפליה העדתית במוסדות. אנשים חושבים שרק זו הבעיה. לדעתי, אפליה ממסדית היא התוצאה של כל הבעיות שמקודם. שמרגישים שמוסד צריך להיות אשכנזי. מה זה בכלל? בציבורים האחרים אין כזה דבר להגדיר מוסד בצורה עדתית. זו תפיסה פיאודלית מעמדית של היכן לומדים בניהם של  משפחות אצולה, שאדם נמדד לפי המשפחה אליה נולד ולא לפי ציונים וכישורים. זו חברה שלא יכולה להיות בה מוביליות חברתית, כי אם נולדת למשפחה מהסוג הלא נכון, לא משנה כמה צדיק ולמדן ומצטיין תהיה, אין לך סיכוי. זה מאוד לא תורני, ורבי עקיבא לא היה נעשה "גדול" בחברה כזו. בעיתונות החרדית נהוג להשלים עם הגזענות באמירות של "ככה זה בכל חברה יש מעמדות". נכון, אבל בחברה הכללית מתאמצים לעשות שוויון הזדמנויות ולתת מקום שווה לכולם, זו השאיפה. ואצלינו לא שואפים לכלום בתחום של בין אדם לחברו, אלא פשוט מקבלים כעובדה את כל היצר הרע בתחום שבין אדם לחברו, וזה מה שמנהל אותנו כקהילה. כלומר היצר הרע של מעמדות וגזענות קיים בכל מקום, השאלה אם מאפשרים לו להיות המנהל.

המודעה הזוועתית הזו מראה את כל מה שרע בכזו גזענות קיצונית: מאברך אשכנזי אין דרישות, לא העדר סמארטפון ולא כובע וחליפה. אשכנזיותו אומנותו. אבל אם הוא ספרדי, הוא צריך להוכיח באותות ומופתים שהוא בסדר. ובכלל, עצם החוצפה לכתוב שחור על גבי לבן את ההעדפה לאשכנזי, היא דבר שלא יעלה על הדעת בשום מקום מלבד במגזר החרדי. לפעמים,  צריך להיות ענווים ולנסות ללמוד מאחרים מידה טובה בתחום הזה, שבו המגזר שלנו נכשל בגדול.

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

המכללה לחיים1
עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
חגית
חגית
1 שנה לפני

דידי את אלופה!

המכללה לחיים1

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום