חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הגיע הזמן להראות קצת חמלה לבעלי הנטיות המיניות הדתיים, הם לא חטאו

הרב ארלה הראל מספר על ספרו החדש "ישרי לבב" העוסק בלהט"בים, מבדיל בין המעשה האסור לבין הנטיה ובעיקר מבקש לבוא באהבה כשאנו ניגשים לנושא

[fvplayer id="483"]

היחס שהציבור הדתי נותן ללהט"בים הדתיים הוא של בושה ואשמה בשל נטייתם המינית. הרב ארלה הראל, מחבר הספר "שו"ת ישרי לבב" מבקש לשנות את התפיסה ולהבין כי הנטייה עצמה אמנם לא מובחרת אך מדובר בהתמודדות קשה ביותר שראויה להערכה. הוא לא מתיר כמובן את עצם המעשה עצמו אך מבקש מעט הבנה כלפיהם.

הרב פותח, "לפני שבוע, יום לאחר שהספר יצא לאור אני ואשתי היינו בטיול בצפון ובדרך עברנו אצל הדוד שלי והנחנו לו את הספר. בדרך כשעצרתי למנחה התקשר אלי אותו הדוד ואמר לי שהוא סוף סוף הבין. שנים הוא שאל את עצמו מה גורם לי לעסוק בספר הזה ולאחר שקרא את ההקדמה הוא הבין. אהבה, אני מלא באהבה אל אנשים ומרגיש צורך גדול לעזור למי שאחרים לא עוזרים לו. מכיוון שמדובר במשהו חלוצי הרגשתי שיש פה צורך אקוטי מתוך השטח".

https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%a8%d7%91-%d7%9c%d7%95%d7%99%d7%a0%d7%a9%d7%98%d7%99%d7%99%d7%9f-%d7%a2%d7%9c-%d7%98%d7%99%d7%a4%d7%95%d7%9c%d7%99-%d7%94%d7%9e%d7%a8%d7%94-%d7%94%d7%9e%d7%99%d7%9c%d7%94-%d7%94%d7%9e/

הוא מספר על הסיבה שגרמה לו לכתוב את ספרו. "אני אוהב אותם וגם את החברה ולא רוצה שהיא תגיע למקומות הלא הנכונים. ההשפעה של השיח הלהט"בי היא חברתית. אם היא לא תטופל נכון היא תזיק גם לחברה. מתוך אהבת ה' והרצון לקיים את התורה. שני הדברים הללו גרמו לי לכתוב בסופו של דבר את הספר".

אלא שהוא לא רוצה להתעסק בשאלה האם הנטייה מולדת או שלא, "דעתי בנושא הזה לא כל כך חשובה בגלל שזו שאלה גנטית, פסיכולוגית שמסורה לאנשי מקצוע. בספר עצמו יש נספח של פסיכולוג שסוקר את כל הנושא. אפשר לומר שהוא מציג שם על קצה המזלג שאין מחקר מסודר בנושא ומצד שני ייתכן ומדובר בנטייה מולדת אז שוב אני מדגיש שזו לא העמדה שלי".

https://tovnews.co.il/%d7%9e%d7%94-%d7%90%d7%a0%d7%97%d7%a0%d7%95-%d7%a8%d7%95%d7%a6%d7%99%d7%9d-%d7%9e%d7%94%d7%9c%d7%94%d7%98%d7%91-%d7%9e%d7%90%d7%9e%d7%a8-%d7%a9%d7%9c%d7%99%d7%a9%d7%99-%d7%95%d7%90%d7%97%d7%a8/

הרב ממשיך ומספר, "בשלב הראשון הדבר שאני רוצה לומר שאני שמח מאוד שאתה חש את המצוקה שלו. כבר עשינו בזה הרבה מאוד. צריכים להיות רגישים למצוקתו של הזולת. בשלב השני אני קורא לו לבוא איתי יחד למסע. אני רוצה שנעשה יחדיו בירור עומק ונראה איפה הוא נמצא. הרבה אנשים חושבים שהם נמצאים במקום שהוא לא באמת שם. אנחנו לאחר מכן נציע בפניו לבחון אפשרויות לחוות שינוי בנטייה המינית שלו. אני משתדל לא להשתמש במילה "הצלחה" כי היא מעמידה אותו במבחן. ראיתי אנשים שחוו שינוי".

הרב ממשיך ומספר כיצד האג'נדות למען הלהט"בים לא מוכנות לקבל אפשרות של הצלחה בטיפולים. "פעם נפגשתי עם פרופסור לפסיכולוגיה דתי שמתנגד לטענת השינוי. הגעתי אליו הביתה עם ארבעה גברים בני 20-30 כולם בוגרי טיפול. שלושה מתוכם עם שינוי מלא ואחד שינוי חלקי. הם סיפרו לו את כל הסיפור ומה שעברו. ולאחר חצי שנה אני מגיע לכנס למורים. עולה אותו הפסיכולוג ואומר לא ראיתי בימי חיי אדם שראה שינוי וטען שאני שקרן. המתנגדים לא מאמינים לעובדות וזה חסר משמעות מבחינתם".

https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%9c%d7%94%d7%98%d7%91%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%90-%d7%97%d7%99%d7%99%d7%91%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%94%d7%a9%d7%aa%d7%99%d7%99%d7%9a-%d7%9c%d7%9b%d7%9c-%d7%94%d7%90%d7%a8%d7%92%d7%95%d7%a0%d7%99/

בנוגע לשלב השלישי מסביר הרב שאם הוא אכן ניסה לחוות חווית שינוי והיא לא צלחה, הוא מנסה לראות מה הייתה הסיבה לכך. "האם זה קורה כי הוא לא יכול להשתנות או כי לא מצאנו כלים לכך? היום לא אבל אולי בעוד כמה שנים התשובה תהיה שכן. מדובר בתחושה מסוימת שהיום אולי לא יודעים מה לעשות ובעתיד נדע. בשלב הזה אני קורא לו לעשות כל מה שנדרש אדם דתי עם קונפליקט בין הרצונות לצו האלוקי – להיכנע לצו האלוקי. זאת הקריאה של התורה ולאורך כל ההיסטוריה היו עגונות וממזרים".

הוא ממשיך ומדגיש כי על אף הקושי, נדרשת פה הקרבה למען ערכי התורה. "בילדותי חוויתי את חווית הנשים העגונות מסביבי. כל האנשים מדברים על התרת העגונות של מלחמת יום כיפור ולא שמים לב לזה שרבות מהן נשארו עגונות עד היום. גם גבר שנמשך לגברים ולא יכול לממש את זה, מדובר בקונפליקט קשה מאוד. לכן מה שמוביל אותי ואני אומר לו זה שהוא חייב לקיים את הצו האלוקי. גם אברהם אבינו נדרש לוויתור קשה ונאמר לו שיעקוד את בנו. היהדות היא מוכנות לעקידה".

https://tovnews.co.il/%d7%9b%d7%99%d7%a6%d7%93-%d7%9e%d7%a9%d7%a0%d7%99%d7%9d-%d7%90%d7%aa-%d7%a0%d7%a7%d7%95%d7%93%d7%aa-%d7%94%d7%9e%d7%91%d7%98-%d7%91%d7%9e%d7%90%d7%91%d7%a7-%d7%94%d7%aa%d7%95%d7%a8%d7%a0%d7%99-%d7%91/

הוא משתף בסיפור אישי הממחיש כמה הוא חושב שהם ראויים וצדיקים על אף נטייתם. "לפני כמה שנים רעייתי חלתה במחלה והתקשרתי מיד לרבותיי וביקשתי מהם שיתפללו עליה, כפי שכתוב. התקשרתי גם לאחד מחברי, הומו דתי ואמרתי לו שאני מבקש ממנו שיתפלל עליה. הוא התפלא ואני אמרתי לו שמבחינתי הוא אחד מצדיקי הדור לפי מה שסיפר לי".

בהתייחסות לצורה בה החברה הדתית רואה את אותם אנשים הוא אומר "מצאת את מקום חרפתנו". ומוסיף כי "אנחנו חברה שיש בה ממד הומופובי. אין שום קשר בין הדיון להתרת המעשה המיני עצמו לבין היחס לבעלי הנטייה. אלו שיש להם הנטייה הם צדיקים גמורים ולכן גם החלטתי לקרוא לספרי כך "ישרי לבב". לכן אני משתדל לא להשתמש בביטוי "נטיות הפוכות" כיוון שלכולנו יש נטיות ישרות. לחלק מהנטיות אסור להתממש, אבל אנחנו כחברה לא מאפשרים את הנטייה ובכך גורמים לבושה. היינו צריכים לחבק אותם ולא לתת להם את היחס הזה שיש היום. בסופו של דבר זה שהם מתמודדים עם הנטייה זה דבר גדול בפני עצמו ואנחנו מוכרחים להעריך זאת, מלבד זאת שזה עניין שלו מול הקב"ה ולא איתנו".

הרב מסביר שכאשר יש לו תלמידים הוא מעביר להם את המסר בדרך של גם וגם, בדיוק כפי שהיה במהלך כל הדורות לגבי עוברי עבירה. "אני מעביר להם את המסר המורכב והדו ראשי הזה ואני רואה שהתלמידים שלי קולטים באופן פנטסטי את המסר של ההבדלה בין הנטייה שהיא בסדר במובן מסוים לבין המעשה שאסור בתכלית האיסור. צריך לזכור שהנטייה המינית של אדם זה לא שהוא עובר עבירה אלא רק המעשה עצמו. אני נגד להגדיר אותם סוטים, כי כך לא מגדירה אותם לא התורה ולא הפסיכולוגיה. גם לכל יהודי יש רגעים שבהם יש לו רצון למשהו אסור, אז הוא סוטה? ברור שלא".

https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%a7%d7%94%d7%99%d7%9c%d7%94-%d7%94%d7%92%d7%90%d7%94-%d7%9e%d7%97%d7%a4%d7%a9%d7%aa-%d7%96%d7%9b%d7%95%d7%99%d7%95%d7%aa-%d7%99%d7%aa%d7%a8-%d7%95%d7%a4%d7%a8%d7%95%d7%91%d7%95%d7%a7%d7%a6/

הוא מבין את רצונם של אותם בעלי נטיות לבקש היתר מהרבנים למעשיהם, אך יחד עם זאת מובנת לו התשובה שלהם באופן מוחלט. "יש קונצנזוס דתי מוחלט סביב הדברים המובאים בספר. לא אני קובע פה אלא משמש פה לגדולי ישראל וכדומה. הם באים לרבנים ורוצים משהו כתוב בתורה כנגד, הם לא יכולים להתיר להם. למעשה מה שהם רוצים זה להגדיר מטרה ואז שהרבנים ינסו להגיע אליהם. בספר הוכחתי שביהדות אין חלוקה בין פעילות מינית לבין זוגיות. בכל מקום שאסרה פעילות מינית היא אסרה גם זוגיות. ממש כפי שאסרה זוגיות בין גבר לאישה שהם לא נשואים. כשהתורה אסרה משכב זכור היא למעשה גם אסרה את כל הזוגיות מסביב".

"הפתרון הוא לא בזה שאני אקבל את מה שאני רוצה אלא שאדע מה האמת. מה שהרבנים אומרים זה מה שהתורה אומרת. זה שתשובתם של הרבנים תשאיר אותם בסיטואציה שהם לא רוצים? אין מה לעשות. כך גם אותו דבר בטיפולי פוריות. יכול להיות שיצטרכו לוותר על דבר מסוים לטובת התורה", מוסיף.

לסיום, משתף הרב בשינוי שחל בו בעקבות העיסוק בנושא והמפגש עימם. "ההתמודדות בשטח יוצרת תנועות נפשיות. אני חושב שהשינוי העיקרי הוא החמלה והחיבוק. אני מרגיש בנוסף שהעיסוק בסוגייה הזו עוזר לי לחיות את חיי בצורה שלמה יותר. אם אני יכול לתבוע מהם שיחיו בקדושה למרות המחירים, אז אני מוכרח להחיל את התביעה הזו גם כלפי עצמי. זו העקידה שאנחנו מקריבים בחיים".

 

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
יאיר פ
יאיר פ
2 שנים לפני

באיזה עזות אתה גוזר על ציבור שלם חיי נזירות כאילו זה דבר של מה בכך, בעצמך אמרת צדיק גמור
אתה חושב שזה פתרון אבל זו גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה.
מה גם שאין כזה דבר חיי נזירות זה לא יכול להיות זה מעגל שיניב את עצמו של בודדים המחפשים חוויות מזדמנות.
נתת את דוגמת העגונות וזו דוגמא נפלאה לאיך היה נסיון אינסופי להתיר אותם, זה לא משנה מה נפסק בסופו של דבר אבל הגישה היא מה שחשוב.
האם אי פעם ניסית בכלל למצוא פתרונות אחרים? ניסית ללכת בדרך שמבינה את החוסר? לא אני צריך ללמד אותך שאומנות הפסיקה ההלכתית היא אומנות של פשרות וסדרי עדיפויות.

השאלה הכי מעניינת היא מבחן התוצאה של כמה אתה אוהב הומואים ושלא הצליחו להיות ׳צדיקים גמורים׳ ולא ענית עליה, לשאלה איך תתיחס זוג גייז שיגיע אליך לבית הכנסת.

כתבות נוספות

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום