חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המרד הקדוש

טור דעה של הרב איתי אסמן על המסורתיים בעם ישראל שיש להקשיב לקולם ולאפשר להם להתפלל במרחב הציבורי

שתפו :

הרב איתי אסמן באדיבות המצולם

לפני שבועיים ״הפורום החילוני״ הכריז ניצחון באחד הקרבות שלו – הם הצליחו לבטל תפילה בבית ספר ממלכתי.
כך הם מתארים את הסיפור: "מנהלת בבית ספר ממלכתי באחת הערים במרכז הארץ החליטה לקיים "תפילת בוקר" בבית הספר, ברבע השעה שלפני הלימודים. ההורים קיבלו הודעה שבה נאמר שהשתתפות היא רשות, למי שמעוניין בכך, וכי היוזמה באה בעקבות פניה של ההורים, ושמינהל החינוך בעירייה ומשרד החינוך אישרו את הפעילות. במילים אחרות – מנהלת הכניסה פרקטיקה דתית – תפילה – לבית ספר ממלכתי לא-דתי, במסווה של פעילות "רשות", ולכאורה מחוץ לשעות הלימודים. אבל כמה הורים לא נתנו לזה לקרות. הם גייסו תמיכה של הורים נוספים, פנו לכל מי שצריך בבית הספר ובעיריה, ויחד עם הכוונה שלנו, הצליחו להביא לביטול היוזמה".

הפוסט של "הפורום החילוני" עורר זעם רב ברשתות, אנשים שאלו איפה הפלורליזם עליו הם מרבים להטיף ולמה הם שונאים כל כך את היהדות, עד כדי כך שהם לא רוצים שמי שמעוניין יחשף אליה.
בתגובה לדברים ראש ישיבה תיכונית כתב על האירוע בפייסבוק:
"ההתנגדות שלהם נראית מגוכחת ודווקנית, אבל למה נראה כדבר לגיטימי לחלוטין מנהלת מוסד לנערות חסידי גור שתתנגד ליוזמה הבאה: רבע שעה לפני הלימודים, מי שתרצה תוכל להשתתף בחוג לקריאה יחפה בכתבי שפינוזה, בלי כפיה. מי שמוכן לקבל את ההתנגדות של חסידי גור או כל מוסד חרדי אחר לזה, אבל לועג ובז לזה, עושה מעשה לא הגון".

"הפורום החילוני" ואותו רב לוקים בשטחיות מבהילה, שניהם מביטים על התפילה כעל "פרקטיקה דתית", שניהם שוכחים את הנשמה שבוערת באדם שרוצה להתפלל. התפילה היא חסד מאוד גדול שה' נתן לנו כדי לבטא את העריגה הנשמתית שלנו. השבוע פגשתי חבר 'חילוני' במילואים ושאלתי אותו "איך אתה מסוגל לא להתפלל כל כך הרבה שנים?"
מיסגור השיח והחשיבה כאילו הכל תלוי בבחירה החופשית של השכל, הוא עצוב ורדוד, זהו עולם בלי נשמה ובלי קודש. לצערי, בדרך כלל חשיבה מסוג זה מצויה אצל יוצאי גלות אשכנז, אבל אצל יוצאי גלות המזרח היה עולם רגשי הרבה יותר מפותח, וגם לימוד של ההמון בפנימיות התורה כגון "חוק לישראל". כשנפגשים עם פנימיות התורה, מרגישים את הנשמה, לא משווים את התפילה חלילה לשפינוזה ולא קוראים לה "פרקטיקה דתית".

בטעות נוהגים לחלק את היהודים במדינה ל"חילונים" ול״דתיים/חרדים״, מעבר לכך שאלו שמות חדשים שעושים פירוד באומה, שוכחים כאן זרם מאוד גדול של יהודים שאוהב את המסורת – קוראים להם "מסורתיים", הם אמנם בלי כיסוי ראש, אבל הם מתפללים, מניחים תפילין ושומרים כשרות. ״הפורום החילוני״ חושב שכל בתי הספר הממלכתיים בארץ הם נטולי מסורתיים והוא מייצג אותם ומדבר בשמם, ולא מבין שהם הרוב, אותו פורום הוא מיעוט רדיקלי שמתיימר לדבר בשם רוב, אבל זו פיקציה.

לא רק המסורתי רוצה להתפלל אלא גם היהודים המכונים "חילונים".
הנערים והנערות בתיכון צמאים לתורה, הם יודעים ומרגישים שיש להם נשמה. מי שיעצור את הנשמה מלהתבטא יקבל מרד קדוש, הוא לא יהיה מתוכנן, אלא יבוא בצורה ספונטנית ואותנטית, הם ידרשו את מה שהם זקוקים לו, קרבת ה', ויכעסו על מי שגזל מהם את האפשרות לבטא את הנשמה ולהתחבר למעיין החיים.

מה זה דורש מאיתנו? לא להבהל מגורמים קיצוניים, להמשיך להעביר שיעורי תורה בקהילה, להציע חברותות, וכמובן, לשאול מנהלי בתי ספר ממלכתיים האם הם רוצים לארגן תפילות למסורתיים המעוניינים בכך, בשיתוף פעולה של ההורים.

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
יוסף סיטנר
יוסף סיטנר
1 שנה לפני

מובטחני שאם היית תפילה נוצרית או מוסלמית לא היו מעיזים לומר מילה נגד יהדות זה בגלל שיש היום כל כך הרבה תורה צריך משקל נגד כדי לתת לבחירה חופשית משמעות לכן היצר הרע עושה ככל יכולתו לבלבל כי ימיו ספורים

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום