חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תגיד, אתה דתי?

על הצורך האינסופי שלנו בהגדרה עצמית ועל היחס של חכמי ספרד והמזרח

אתה דתי או לא?

שאלה שיכולה לחזור על עצמה לא מעט כשאתה יהודי מאמין אך לא מקיים מצוות עד הסוף. השאלה הזאת שמחייבת אותך לקבל החלטה הרת גורל. אין באמצע – או שאתה בפנים או בחוץ.

ובאמת הגישה הזאת גרמה למושג חדש לראות אור, והוא המושג "חילוני" – יהודי שאינו שומר תורה ומצוות. ובזמן שהרבנים בארצות אשכנז התאמצו להגדיר בדיוק מה דינם של החילוניים, האם מתאבלים עליהם ומה היחס הנכון לגבם, בעדות הספרדים פחות התעסקו בהגדרות. יהודי זה יהודי. יש יהודי עם תרי"ג יש יהודים עם תר"ג ויש יהודים פשוטים יותר עם הרבה פחות מזה. אבל יהודי זה יהודי, אל תגדיר את עצמך, אל תתאמץ להסביר לי אם אתה מאמין או לא כי זה לא באמת חשוב.

https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%a8%d7%91-%d7%9e%d7%a9%d7%94-%d7%9b%d7%9c%d7%a4%d7%95%d7%9f-%d7%94%d7%9b%d7%94%d7%9f-%d7%96%d7%a6%d7%9c-%d7%a6%d7%99%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%aa-%d7%9e%d7%a2%d7%a9%d7%99%d7%aa-%d7%a0/

הבן איש חי מספר סיפור מדהים:

"הנה, פעם אחת שמעתי מאדם אחד מדבר בגנות אחינו בית ישראל היושבים בארצות אירופה, ואומר שהם מחללי שבתות בפרהסיה מקטון ועד גדול, ואוכלים מאכלות אסורות, ועוד ועוד הִרְבָּה לגנותם. אמרתי לו: מי הכריחך לדברים אלו של גנות וחובה וקטרוג, הַמֵעִמְּךָ יְשַׁלְמֶנָּה?! ואתה מה יש לך בדברים אלו? ומי הכניסך בתגר זה? ועוד, למה תבחר לעשות מעשה זבוב שאינו חונה על בשר נקי וטהור אלא רק על מכה וחבורה אשר על הבשר? כי כן אתה מספר בגנות אנשי אירופה ואינך מספר בדבר טוב ושבח הנמצא בהם! ויאמר: מה שבח וטוב נמצא בהם ביהדותם כדי שאדבר בו? אמרתי לו: יש ויש, כי הנה תמצא אפילו אותם האנשים שהם מחללים שבתות וימים-טובים ואוכלים בשר חזיר ובשר בחלב וטרפות ושותין יין עם הנוכרים ומתערבין עמהם, עם כל זה הם מחזיקים בשם היהדות אשר עליהם, ומודים ומודיעים שהם יהודים, ואין שם יהודי חרפה להם, אלא הוא להם לכבוד ולתפארת".

לקרוא את דברי הבן איש חי ולהתמלא גאווה על ההנהגה המדהימה שלהם והתרבות המפוארת שלנו. אל תתעסק בשרץ.

אז יבואו כל מיני אנשים היום וינפנפו בדברי הבן איש חי, "קיום מצוות זה לא באמת חשוב" הם יאמרו "זה מה שאומר הבן איש חי".

שלא נתבלבל, הבן איש חי, ואיתו שאר חכמי ספרד והמזרח, לא הכשירו את השרץ. הם ממש לא עזרו לאותם אנשים "לפתור את הקונפליקט". הם היו ברורים ביותר: יהודי מחלל שבת לא עולה לתורה, לא מצטרף למניין ועוד. באורח פלא, הם הצליחו שלא לעורר התנגדות ומלחמות בפסקים הללו. משהו בשילוב של חיבוק חם ואוהב ואמת בלתי מתפשרת עבד אז ועובד גם היום.

ככה מגדלים דור שמרגיש קרבה לקב"ה נוסח הבן איש חי: תן למקום להתעסק במצוות שבן אדם למקום, שמור על דעתך הברורה בנוגע לקיום תורה ומצוות, ותתרחק תמיד מעיסוק בנקודת המחלוקת. תתעסק במחבר – תמיד תישאר מחובר.

 

הרב מוטי לוי הוא רב קהילת "בית יוסף" באור עקיבא וחבר באיגוד רבני קהילות.

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום