חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך הצליחו הקיבוצים להעשיר את קופתם על חשבון המדינה?

ההתיישבות העובדת בקיבוצים ובמושבים הביאה לשינוי יעוד הקרקע והצליחה להעשיר את קופתה מהאדמות שקיבלה. איך זה בדיוק עבד? עו"ד משה קריף מהקשת הדמוקרטית המזרחית מסביר בראיון ליגאל מלכה

שתפו :

צילום: יוסי זליגר פלאש 90

במשך שנים פעלו ארגונים חברתיים כנגד הרווחים העצומים שגרפו אנשי הקיבוצים והמושבים על חשבון הקרקעות שקיבלו מהמדינה לצרכי חקלאות ועם השנים שינו את יעודן לשטחי מסחר, תיירות ואולמות אירועים.

עו"ד משה קריף ממייסדי "הקשת הדמוקרטית המזרחית", מסביר איך הסיפור התחיל: "אנחנו מדברים על ההתיישבות החקלאית כולה ולא רק על הקיבוצים. כשהמדינה קמה, על אתוס ציוני חקלאי שהיה מרכז הההוויה של המקום, חילקו את הקרקע בעיקר לחקלאים. התפיסה של מדינת ישראל הייתה שהיהודים ראו בקרקע לא רק קרקע של אלה היושבים עליה אלא של כולם, לא בבעלות פרטית. רוב האדמות היו של מנהל מקרקעי ישראל שחולקו לפי האינטרס הציבורי".

לדבריו של קריף, השינוי הגדול החל "בשנות ה-90', עם העליה הגדולה מבריה"מ ובמקביל למשבר בחקלאות, החל מחסור חמור בקרקעות. ואז בעצם כשהוקמו על אדמות חקלאיות, אולמות אירועים או מרכזי מסחר – התחולל שינוי יעוד אסטרטגי בקרקעות שיועדו לצרכים חקלאיים. מנהל מקרקעי ישראל קיבל סדרה של החלטות שאפשרה שימוש לצרכים לא חקלאיים. הקרקע הניבה ערך נדל"ני עצום. ההחלטה הייתה לתת למי שמחזיק בקרקע פיצוי על הערך הנדל"ני החדש שלו".

צפו בראיון המלא באולפן ערוץ TOV

 

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
2 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
חיים
חיים
11 חודשים לפני

כל פעם מחדש הקנאה אוכלת את אלה שמרגישים שלא הצליחו בחיים, מסיבות שונות מוצאים את הסיבה בקיבוצים ובמושבים. מה היה בארץ כשמדינת ישראל הוקמה חוץ מחקלאות ועבודת דחק? החקלאים שעבדו שבעה ימים בשבוע ותרמו לכלכלת המדינה נשכחים עכשיו והמקופחים שלא הצליחו בחיים מצאו את מי להאשים.

אורח
אורח
11 חודשים לפני

ממשלה שעושה הכול נגד חקלאות ואז באין ברירה משנים ייעוד קרקע. וגם אז החקלאי לא בסדר. לא טובת האזרחים מובילה את הכנסת.

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

2
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום