חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הלב נמצא עם הפליטים מאוקראינה – מתפללים לשלומכם

הכאב על אובדן הבית כתוצאה ממלחמה מיותרת הוא אינסופי; חשוב לעזור לפליטים בתבונה

תגיות

שתפו :

אין כמעט חוויות אנושיות קשות כמו אובדן הבית וסביבת החיים שלנו. בהיסטוריה היהודית, על בשרנו חווינו זאת לא פעם ולא פעמיים. החל מימי קדם, מהגירוש מארץ ישראל אל עבר ארץ אשור הרחוקה, דרך גירוש יהודי אנגליה, ספרד, פורטוגל ועוד לאורך ימי הביניים, ועד הגירוש האחרון של יהודים מביתם בגוש קטיף, אשר רובנו בצר לנו זוכרים אותו כאירוע חי וממשי. כאשר אנחנו רואים את התמונות של האוקראינים נמלטים מבתיהם בחוסר-כל מאימת הצבא הרוסי, הלב נמלא רחמים. והלא מקרא מלא דיבר הכתוב: "וַאֲהַבְתֶּם אֶת הַגֵּר כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם".

אמנם בסוגיה מורכבת ורגישה כל כך, הלב אינו מספיק. הרי רובנו יושבים בבית ולבנו נכמר, והחיים ממשיכים הלאה. כאב הלב שלנו לא עוזר ולו לפליט אוקראיני אחד. לכן, כדאי להניח את הלב במקומו ולפעול גם עם הראש, לשאול את עצמנו – מה יהיה הטוב ביותר עבור הפליטים האוקראינים? כיצד אנחנו יכולים לעזור להם באמת?

https://tovnews.co.il/%d7%9e%d7%92%d7%99%d7%a2-%d7%9c%d7%94%d7%9d-%d7%a2%d7%9c-%d7%94%d7%99%d7%97%d7%a1-%d7%94%d7%a8%d7%90%d7%95%d7%99-%d7%9c%d7%9e%d7%9c%d7%97%d7%9e%d7%aa-%d7%a8%d7%95%d7%a1%d7%99%d7%94-%d7%90%d7%95%d7%a7/

ראשית, כדי לא לזלזל במצבם הקשה של הפליטים הבורחים מהמלחמה הנוראה, ולא ליצור זילות במעמדם, חשוב להבחין בין פליט לבין מהגר. פליט הוא אדם שמגיע מן הארץ שבה מתרחשת המלחמה, ובמקרה הזה – אוקראינה. ברגע שמדובר במי שהיה פליט, ומצא מקלט במדינה כלשהי, וכעת הוא מחפש לשדרג את מעמדו למדינה בעלת איכות חיים גבוהה יותר, הוא אינו פליט – הוא מהגר עבודה רגיל, וכך ראוי להתייחס אליו. חשוב לעמוד על ההבדל הזה כדי שלא נפגע במעמדם של הפליטים האמיתיים. לא דומה מי שמגיע מזירת הקרב בחראקוב למי שסך הכל מחפש מדינה בה ההכנסה החודשית גבוהה יותר ולכן הוא מנסה להגר, למשל, מסלובקיה למדינת ישראל. חשוב להקפיד בכבודם של הפליטים ולא לבלבל ביניהם לבין מהגרי עבודה.

שנית, עלינו לפתח חשיבה אוניברסלית רחבה, ולא לאומית וצרה, לגבי הפתרון ההולם ביותר לבעיית הפליטים. רבים מאיתנו מסתכלים על בעיית הפליטים מתוך פריזמה לאומית בלבד וזו טעות – היהדות הינה דת אוניברסלית אשר במהותה היא דואגת לכל העולם. אכן, באוקראינה יש גם מספר מועט של יהודים, ואת אלו ראוי לקלוט למדינת ישראל כמו כל עולה חדש, אחר בדיקת יהדות מדוקדקת. ואני מדגיש – בדיקה מדוקדקת מראש, כדי למנוע ממנו את העוול שרבים וטובים עוברים כעת במדינת ישראל כאשר יהדותם מוטלת בספק. לרבים מהם לא נאמר שהסדרת המעמד מראש היא חשובה מאין-כמותה, והם הגיעו לכאן כאשר לגבי מעמדתם הדתי והאזרחי הם הולכים שולל אחר הבטחות ממשלות השמאל דאז בשנות התשעים המוקדמות.

אבל ננסה להיגמל מההסתכלות המקומית הצרה, ונעבור לאוקראינה הגדולה, על שלל גווניה ואזרחיה. אוקראינה היא מדינה נוצרית. כ80% מהאוכלוסייה היא נוצרית-אורתודוקסית וה20% הנותרים הם ברובם נוצרים קתוליים. המוסלמים באוקראינה הם מיעוט זניח של פחות מאחוז בודד מהאוכלוסייה, והיהודים אף פחות מכך. מי שמכיר את אוקראינה יודע שמדובר בארץ אדוקה מבחינה דתית, ושיעור הנוצרים המקיימים אורח חיים דתי הוא גבוה מאוד. הפליטים, יש להניח, רובם מגיעים מהשכבות החלשות יותר באוכלוסייה האוקראינית, אשר אורח החיים הדתי בהן משמעותי יותר. לכן, אם ברצוננו לעזור לפליטים באמת, כך שיגיעו למקום שבו הם ימצאו איכות חיים מספקת ויכולת להגיע למימוש עצמי מרבי, עלינו למצוא להם מדינה נוצרית מובהקת.

נזכיר קצת נתונים: בעולם יש 157 מדינות וטריטוריות בעלות רוב נוצרי. הנצרות שולטת באירופה (76.2%), אמריקה הצפונית (77.4%), אמריקה הדרומית (90.0%), צפון אסיה, אפריקה הדרומית (62.7%) ואוקיאניה (73.3%). כלומר, גם בתרחיש הקיצוני ביותר שבו רבע מאוכלוסיית אוקראינה יהפכו לפליטים, היינו כ-11,000,000 בני אדם (לציין – כרגע מדובר בתרחיש בדיוני ביותר), יספיקו המדינות הנוצריות בעולם לקלוט את כל הפליטים האוקראינים מבלי שאפילו אחד מהם יאלץ להתמודד עם הגירה למדינה מוסלמית, הינדית או יהודית.

צילום: נתי שוחט, פלאש 90.

וזהו כמובן פרט חשוב מאוד להדגיש: מי שמוביל פליטים אוקראיניים נוצריים למדינות שאינן נוצריות – מגלה אכזריות בלתי מובנת כלפיהם. כדי להבין את זה, ניקח את מצב המהגרים בישראל. בישראל, כולם מסכימים, לא נעים להיות מהגר נוצרי. בישראל יש מיעוט נוצרי זניח של כ-175,000 נוצרים, כ-2% מהאוכלוסייה, רובם ערבים. רוב הנוצרים הם אורתודוקסיים, והם אינם משלבים כלל את המהגרים הנוצריים שמגיעים לישראל. אלו שכן דואגים למהגרי-עבודה נוצרים בישראל הם אנשי הכנסייה הקתולית, אשר מונה בישראל כמה עשרות אלפי בני אדם בודדים בלבד. להכניס למעלה ממאה אלף אוקראינים למעגל הסבל הזה, שכבר כעת נמצאים בו מהגרי העבודה הנוצריים הלא-חוקיים בישראל, זו התעמרות חסרת פשר.

אכן, התייחסנו לממד הדתי בלבד, אך יש עוד ממדים נוספים של תרבות, גיוון אתני, אקלים ועוד. קצרה היריעה מלפרט את כל הפרמטרים שיש לשקול לטובת הפליטים. אבל דבר אחד הוא פשוט וקל להבנה: כל הפרמטרים מובילים לכך שהמדינות הטובות ביותר לקליטת הפליטים מאוקראינה הן מדינות אירופאיות, סלאביות ונוצריות. כל פליט שייקלט במדינה אחרת, ודאי כעת כאשר מספר הפליטים הוא עדיין מזערי, יסבול מעוול בלתי נתפס.

אז פליטים יקרים מאוקראינה – הלב אתכם, אנחנו מתפללים לשלומכם, ומקווים שהעולם כולו ישכיל להוביל אתכם להזדמנויות חדשות במדינות המתאימות לכם.

 

tal
Author: tal

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום