חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אז מי צודק: עמית סגל, גפני או הרמב"ם?

אם אנחנו בציבור החרדי נתחיל לכוון את הבנים לחיי מלאכה וקביעות עיתים לתורה, ורק המתאימים לכך יגיעו לכולל, נוכל לשלם ללומדים ביד רחבה עם התקציב הקיים

תגיות

ח"כ משה גפני מיהדות התורה הגיע לתוכנית "פגוש את העיתונות" בחדשות 12 והתראיין אצל בן כספית ועמית סגל, שעשה לו תרגיל: עמית ציטט את הרמב"ם נגד לימוד תורה על חשבון הציבור, אבל הציג את זה כציטוט של מתן כהנא. גפני לא זיהה את הרמב"ם המפורסם הזה, אבל התאושש במהירות ושלף תגובה בה ניסה להביא רמב"ם סותר בהלכות שמיטה ויובל. לצערי, עמית לא נתן לו להשלים משפט. אז פתחתי ספרים כדי להבין את ההלכה  שגפני ניסה לומר.

 הרמב"ם בהלכות שמיטה ויובל מסביר למה שבט לוי לא מקבלים תקציבים, סליחה, נחלה בארץ, וכן שלל מלחמה, וגם לא משתתפים בלחימה. הסיבה היא, כי הם הובדלו משאר העם כדי לשרת את ה', ללמוד תור וללמד את שאר העם. 

 ואז בהלכה י"ג הרמב"ם מרחיב את אופציית משרתי ה', לא רק למי שנולד לוי:

וְלֹא שֵׁבֶט לֵוִי בִּלְבָד, אֵלָא כָּל אִישׁ וְאִישׁ מִכָּל בָּאֵי הָעוֹלָם אֲשֶׁר נָדְבָה רוּחוֹ אוֹתוֹ וֶהֱבִינוֹ מַדָּעוֹ לְהִבָּדֵל לַעֲמֹד לִפְנֵי ה' לְשָׁרְתוֹ וּלְעָבְדוֹ לְדֵעָה אֶת ה', וְהָלַךְ יָשָׁר כְּמוֹ שֶׁעָשָׂהוּ הָאֱלֹהִים, וּפָרַק מֵעַל צַוָּארוֹ עֹל הַחֶשְׁבּוֹנוֹת הָרַבִּים אֲשֶׁר בִּקְּשׁוּ בְּנֵי הָאָדָם–הֲרֵי זֶה נִתְקַדַּשׁ קֹדֶשׁ קֳדָשִׁים, וְיִהְיֶה ה' חֶלְקוֹ וְנַחֲלָתוֹ לְעוֹלָם וּלְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים; וְיִזְכֶּה לוֹ בָּעוֹלָם הַזֶּה דָּבָר הַמַּסְפִּיק לוֹ, כְּמוֹ שֶׁזִּכָּה לַכּוֹהֲנִים וְלַלְּוִיִּים."

ההלכה הזו משמשת במשך שנים, לתעמולה שגויה אצלינו. כביכול אנחנו החרדים, כמו שבט לוי הנעלה, ולכן, פטורים מעול הקיום היומיומי של פרנסה ושירות בצבא. המילים שהתעמולה מפספסת הם: "אשר נדבה אותו רוחו", כלומר אדם שמתנדב לזה מעצמו ולא כל ילד שפשוט נולד למגזר שמצפה ממנו להיות אברך. כמו כן, לפרוק את החשבונות שביקשו בני האדם, לא הולך יחד עם דרישות תקציביות ומשחק פוליטי. 

אמנם, כמו כל אוהבי התורה, אני תומכת לחלוטין במימון של המדינה ללומדים. אבל כמו שתמיכה בתקציב רווחה מוגדל דורש שותפות אוהבת של האזרחים שמצידם יעבדו ויתרמו למדינה, ורק כשבאמת נזקקים יקחו כסף, כך בעניין הזה. תקצוב לומדים דורש שהם יהיו אכן מיעוט מובחר כמו שבט לוי, אנשים מעטים מתוך הציבור שבאמת רוצים בזה ועוזבים את מנעמי העולם לטובת התורה. כאשר מודל ה"עשרה בטלנים" נעשה בפרופורציות המתאימות, הם ממילא לא נשארים כל חייהם בכולל תחת קצבה ועוני, אלא ממשיכים למשרה תורנית כמו שבט לוי המקורי שלומד כדי ללמד את שאר העם. כאשר אנשים נשארים בכולל ובעוני כי המשרות התורניות תפוסות מזמן מחמת ריבוי הלומדים, זו תוצאה של טעות. אין היתכנות מספרית למשרות תורניות עבור כל מי שנולד חרדי, כי ברוך השם המגזר גדל מאוד וימשיך לגדול. גם מצד האיכות, לא כל ילד חרדי מתאים להיות שבט לוי המלמד תורה. גם מצד השירות שאנו הציבור נקבל מלומדי תורה, אינו דומה איש שהגיע לכולל כי זו האפשרות היחידה שלו בחיים, למי שיכול היה להיות רופא שיניים אך בחר ללמוד תורה.  

לגבי הרמב"ם שעמית סגל הביא על איסור להתפרנס מלימוד תורה, רבים הטועים בהבנת הסוגיה. בפרק שכולו שבח והלל ללימוד תורה, הרמב"ם מציב רף כלכלי כמעט בלתי אפשרי, ואלו דבריו החריפים: 

כָּל הַמֵּשִׂים עַל לִבּוֹ שֶׁיַּעְסֹק בַּתּוֹרָה וְלֹא יַעֲשֶׂה מְלָאכָה, וְיִתְפַּרְנַס מִן הַצְּדָקָה–הֲרֵי זֶה חִלַּל אֶת הַשֵּׁם, וּבִזָּה אֶת הַתּוֹרָה, וְכִבָּה מְאוֹר הַדָּת, וְגָרַם רָעָה לְעַצְמוֹ, וְנָטַל חַיָּיו מִן הָעוֹלָם הַבָּא:  לְפִי שֶׁאָסוּר לֵהָנוֹת בְּדִבְרֵי תּוֹרָה, בָּעוֹלָם הַזֶּה. אָמְרוּ חֲכָמִים, כָּל הַנִּהְנֶה מִדִּבְרֵי תּוֹרָה, נָטַל חַיָּיו מִן הָעוֹלָם.  וְעוֹד צִוּוּ וְאָמְרוּ, לֹא תַעֲשֵׂם עֲטָרָה לְהִתְגַּדַּל בָּהֶם, וְלֹא קֻרְדֹּם לַחְפֹּר בָּהֶם.  וְעוֹד צִוּוּ וְאָמְרוּ, אֱהֹב אֶת הַמְּלָאכָה, וּשְׂנֹא אֶת הָרַבָּנוּת.  וְכָל תּוֹרָה שְׁאֵין עִמָּהּ מְלָאכָה, סוֹפָהּ בְּטֵלָה; וְסוֹף אָדָם זֶה, שֶׁיְּהֶא מְלַסְטֵס אֶת הַבְּרִיּוֹת.  מַעֲלָה גְּדוֹלָה הִיא לְמִי שְׁהוּא מִתְפַּרְנֵס מִמַּעֲשֶׂה יָדָיו, וּמִדַּת חֲסִידִים הָרִאשׁוֹנִים הִיא;

דברי הרמב"ם מכוונים גם למי שמתפרנס מלהיות רב קהילה, מלמד בישיבה או באופן כללי מלמד תורה לציבור. כיוון שכך, מודל טהרני זה לא ממש מאפשר פריחה של חיי תורה, שהרי אנשים משלמים טבין וטקילין על כל קורס קאוצ'ינג והרצאת העצמה או חירטוט, ורק על תורה לא ישלמו? זה גורם לירידת קרנה של התורה בעולם, ובעיקר, אם נקיים את זה בפועל, תשתכח תורה מישראל חלילה. ולכן, רוב הפוסקים חלקו על הרמב"ם בתחום זה, וכן התירו ללמד תורה תמורת שכר. אבל, מדובר על ללמד, כלומר משרה תורנית שהציבור רוצה לשלם עליה, כמו הרצאה של רב או לשמש כרב קהילה או רב שילמד את בנינו בישיבה. לא על לימוד במשך כל החיים בכולל, שאינו הופך את הלומד לשבט לוי המפיץ את תורת ה' לעם. מבחינתי, לאברכים מגיעה משכורת מלאה ולא רק קצבה עלובה של 700 ש"ח. אם אנחנו בציבור החרדי נתחיל לכוון את הבנים לחיי מלאכה לצד קביעות עיתים לתורה, ורק המתאימים ביותר יגיעו לכולל, נוכל לשלם ללומדים ביד רחבה עם התקציב הקיים. 

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום