חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"אלמלא מוראה של מלכות"

מייסד תנועת "אם תרצו" ד"ר רונן שובל על השליטה של מערכת המשפט והיעדר משילות במדינה

שתפו :

מתוך עמוד הפייסבוק של אורי אורבך ז"ל

 

רונן שובל מייסד תנועת "אם תרצו", דיקן קרן "תקווה" וראש "מכון ארגמן" בראיון לאולפן TOV על הממשלה הנוכחית, מערכת המשפט ששולטת בפועל על המדינה ועל הדרך הראויה והטובה לנהוג כלפי ערביי ישראל.

"צריך להבחין בין הקואליציה לבין הממשלה גם בשנה שעברה ובהקמת הממשלה הנוכחית הייתי מאוד נגד. חושב שקואליציה שמסתמכת על סיעות לא ציוניות זו טעות חמורה מוסרית, אידיאולוגית וממשלתית. מאוד קשה למושל בצורה הזאתי. לכן אני חושב שזאת הייתה טעות מיום הקמתה וגם הבעתי דעתי על כך מההתחלה".

https://tovnews.co.il/%d7%9b%d7%a9%d7%90%d7%9c-%d7%90%d7%a7%d7%a6%d7%90-%d7%91%d7%95%d7%a2%d7%a8%d7%aa-%d7%94%d7%a9%d7%9b%d7%a0%d7%99%d7%9d-%d7%a9%d7%9c%d7%a0%d7%95-%d7%99%d7%96%d7%a8%d7%a7%d7%95-%d7%90%d7%aa-%d7%94/

לשובל יש הרבה מה להגיד בנוגע לשליטה שנוצרה למערכת המשפט במדינת ישראל: "צריך לשנות את מערכת ה'איזונים ובלמים' שבין הרשויות. ההפיכה של אהרן ברק שמה את הרשות השופטת מעל שאר הרשויות. לכן צריך שורה ארוכה וסדורה של תהליכים שיחזירו את האיזון ויאפשרו לרשויות האחרות לקבל מקום שונה. האיזון הזה הנדרש עוד מהתפישה של מונטיסקי משני טעמים, ראשית בכדי לשמור על זכויות הפרט ושנית בכדי לשמור על זכויות הכלל. כרגע מערכת המשפט שלנו לא מממשת את תפקידה בצורה הגיונית או סבירה ולכן צריך לתקן".

איך עושים את זה? "זה צריך לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של דברים". הוא אומר ומתחיל לפרט "קודם כל לשנות את חוק יסוד השליטה כך שהרשות השופטת לא תוכל לבטל תיקים של הרשות המחוקקת. דוגמה שניה זה לשנות את זכות העמידה זאת אומרת מי יכול לגשת למשפט. אם אתה כאינדיבידואל נפגע מפעולה של רשות אחרת מותר לך לעתור לבית המשפט אבל אם אתה לא נפגע, המדינה הרחיבה את זכות העתירה שגם אז מותר לך לפנות לבית המשפט. זאת בעיה, למשל זכות העמידה שדיברנו עליה, הזכות היא לשנות חוקים וצריך לשנות את זה". עניין נוסף עליו קובל שובל הוא "הדרך שבה נבחרים השופטים", הוא אומר "כרגע השופטים ממנים את עצמם דה-פקטו. יש להם שליטה על מינויים במערכת המשפט ולכן הם למעשה משכפלים את עצמם".

הוא מסביר על השליטה הבלתי מוגבלת כמעט שקיימת ליועמ"ש במדינה "הוא לכאורה חלק מהרשות המבצעת אבל בגלל שהוא מתפקד יחד עם הרשות המחוקקת. ליועמ"ש יש שתי סמכויות שהן גם לייעץ לממשלה, יעוץ מחייב וגם הוא כביכול ראש התביעה, זאת אומרת שהוא תובע את הממשלה. צריך להיות מערכת הרבה יותר מקיפה מרק לבצר. אתן לך דוגמא: אם אני שר במדינת ישראל ואני רוצה לקנות עט אני לא יכול, ללא אישור מראש של היועמ"ש. למעשה נוצרה מציאות שמי ששולט הוא היועמ"ש ולא השר. מה הבעיה עם זה? שהשר כפוף לנבחרים, לעם והייעוץ המשפטי לא".

שובל מציע להביט לבעלת בריתנו בכדי לראות כיצד מתמודדים עם הנושא "מה שאנחנו רוצים לעשות, כפי שעושים בארה"ב לדוגמה. שם כאשר מתחלף השלטון, סדר גודל של עשרת אלפים בני אדם הולכים הביתה. למה? כי תפקידם של הפקידים הוא לעזור לשר למשול ואם מגיע שר חדש אז מתחלפים. בישראל הפקידים נשארים כל הזמן".

אז מה צריך לעשות? "אנחנו צריכים לייצר מצב שבו הרשות המבצעת יכולה למשול שזה בעצם מה שהעם רצה והרשות המחוקקת יכולה לחוקק. התפקיד של הרשות השופטת הוא אחר לחלוטין, לבדוק מה כתוב בחוק. הרעיון של אקטיביזם שיפוטי אומר שאין משמעות למה שכתוב בחוק כי השופט מפרש את החוק כפי ראות עיניו ולא לפי כוונת המחוקק. הדבר הזה מייצרים את האבסורדים שאנו רואים שוב ושוב".

https://tovnews.co.il/%d7%92%d7%a0%d7%a5-%d7%9e%d7%a0%d7%a1%d7%94-%d7%9c%d7%94%d7%95%d7%a6%d7%99%d7%90-%d7%90%d7%aa-%d7%9c%d7%94-%d7%a4%d7%9e%d7%99%d7%9c%d7%99%d7%94-%d7%9e%d7%97%d7%95%d7%a5-%d7%9c%d7%97%d7%95%d7%a7/

על אף ששובל הוא מייסד תנועת אם תרצו, המזוהה עם גורמי ימין ונחשבת ללאומית מאוד, הוא לא פוסל את שיתוף הפעולה עם חלק מערביי ישראל "אני חושב שחלק ניכר מערביי ישראל מחפשים דרך להשתלב וחלק אחר עוברים תהליכים של הקצנה. הבעיה של ערביי ישראל היא שהנציגות הפוליטית שלהם לא ציונית. האינטרס של הוא להחליף את המדינה במדינת כל אזרחיה". יחד עם הרצון לחיים משותפים, הוא מסביר את הבעיה הגדולה שמונעת את ההשתלבות באופן אמיתי "זו בעיה מאוד גדולה מכיוון שאנחנו לא יכולים לבחור עבור הערבים את הנציגים שהיינו רוצים שיהיו. יש קולות שפויים וכאלו שמחפשים לעשות שותפות ואנחנו צריכים לעשות את הפעולה החכמה והעדינה, לקרב את מי שטוב ולהעניש את מי שפוגע בריבונות. האיזון הזה הוא מאוד מורכב כי כרגע בכלל מבנה מערכת החוק אנחנו מעדיפים לאכוף את החוק כלפי מי שקל לאכוף מולו את החוק".

חוק לנו וחוק להם

"אם אני אבנה מרפסת לא חוקית מהר מאוד יבואו להרוס לי אותה. אבל אם מדובר בבנייה בלתי חוקית של בית ערבי בלוד התגובה כבר תהיה שונה ויהיה מסובך מאוד לאכוף. המשימה שלנו היא קודם כל לשמור על חוק ולהקפיד על קלה כבחמורה. מצד שני לעודד את ערביי ישראל שמקבלים את העובדה שמדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי". שובל נותן עצה מעניינת לנושא "מציע לחשוב על הדברים במונחים של התורה. התורה מייצרת לנו שתי הבחנות בין גר תושב שלו ולכם יש חוק משותף לבין עמלק. צריך פשוט לדעת להבחין בין הדברים ולזהות".

הם לא מבינים שטוב להם שאנחנו הריבון, למה הם כל הזמן מתנגשים בנו? "יש איזו שכחה מצידם. בקום המדינה הייתה פה מדינה והייתה להם תודעה חזקה מאוד של הפסד. כאשר אנחנו לאורך השנים התרחקנו מהקמת המדינה ונתנו זכויות והטובות כיאה למדינה מערבית, וטוב שכך. חלק מהערבים הבינו זאת כחולשה. במזרח התיכון כשמזהים אותך כחלש מנסים לחסל אותך. לכן, טוב תעשה מדינת ישראל אם תזכיר לאותם אויבים את מקומם".

הוא מסביר שחוסר ריבונות ופחד מפעולות המדינה הוא הגורם המרכזי ויודע כיצד להחזיר את השליטה אלינו "זו פעולה די פשוטה. לדוגמה, צה"ל צריך לעשות מבצע לאיסוף נשקים בלתי חוקיים בערים הערביות. הוא יוצא לפשיטה בטובא-זנגריה נניח ושם עם כוח של אוגדה הוא משתלט על העניינים וכך ממקום למקום. צריך להחזיר את היראה מהמלכות. כרגע אין להם את זה ואנחנו כפסע מאנרכיה. חקלאים משלמים פרוטקשן ואנחנו במציאות מאוד מורכבת. ואם חושבים על המלחמה הבאה שנצטרך לעבור בצפון ליד ואדי ערה ולא נוכל לעשות זאת זו בעיה גדולה".

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום