חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המדינה הלאימה את ההילולה במירון, אבל השאירה נתח נכבד לעסקנים | תחקיר

בפני המדינה כל האזרחים שווים, אבל יש כאלו ששווים יותר; כל השאלות על ההתנהלות התמוהה של הממשלה ביחס להילולת רבי שמעון

שתפו :

ל"ג בעומר בויאן
האדמו"ר מבויאן פותח את אירועי ל"ג בעומר במירון. צילום: דוד כהן, פלאש90

הילולת רבי שמעון בר יוחאי בל"ג בעומר היוותה במשך שנים סמל לאחדות עם ישראל, בזכות רבי שמעון הגיעו מאות אלפי אנשים מכל המגזרים בעם ישראל ומכל קצוות הארץ והעולם. חרדים, דתיים לאומיים, מסורתיים וחילונים היו מגיעים למירון לחגוג את יום שמחת רשב"י. העלייה הראשונה המתועדת לקבר רשב"י היא של האר"י הקדוש ותלמידיו, וישנו תיעוד מ-1899 להדלקה הראשונה בל"ג בעומר. בשנה שעברה, במהלך ההילולה השמחה, התרחש האסון האזרחי הגדול ביותר במדינת ישראל. 45 אנשים, ביניהם ילדים, נספו בעקבות הצפיפות והדוחק בהר שהובילו לאסון לאומי. בעקבות האסון הוקמה וועדת חקירה שמטרתה לוודא שלא יהיה אסון נוסף וכלל העולים יזכו לחזור לשלום. האם החלטות הוועדה התקבלו בצורה כזאת שתאפשר לכל עם ישראל להגיע? בערך.

לאור מסקנות הביניים של הוועדה, נקבעו מספר שינויים, כאשר החשוב שבהם הוא שכלל הבאים למירון יחויבו ברכישת כרטיס נסיעה מראש שמהווה היתר שהייה בהר מירון. כמו כן יתקיים מעמד הדלקה מרכזי אחד של האדמו"ר מבויאן, והשהות בהר תוגבל לזמן קצוב של 4 שעות. מעבר לכך, השנה לא יחולק מזון במתחם ותחולק שתייה בלבד.

ל"ג בעומר במירון בויאן
חסידים בהדלקה של בויאן. צילום: דוד כהן, פלאש90

ההחלטה על חיוב בקניית כרטיס היא לשם הגבלת הבאים להר. אבי בלומנטל, ראש פרויקט ההסברה של ההילולה, אומר כי הוקצבו 175,000 כרטיסים. חלק מהכרטיסים הוקצבו עבור רכבים פרטיים, חלקם לאוטובוסים ציבוריים וחלק נוסף לאוטובוסים פרטיים שמיועדים לקבוצות פרטיות. הכרטיסים מוצעים לקנייה באתר טיקצ'אק וכל אחד יכול לרכוש אותם. אלא שמתוך הכרטיסים המיועדים לכולם, נשמרו גם 15% מהכרטיסים לחסידויות שונות.

לשאלה מדוע מגיע לחסידויות לקבל הקצבת כרטיסים משלהם ענה בלומנטל כי "כל חסידות שהייתה לה מסורת של הדלקה בהר קיבלה כרטיסים". בלומנטל מוסיף כי כרגע למעט בויאן אף חסידות לא קיבלה אישור לקיום התכנסות כמו טיש במקום בעקבות ענייני רישוי ומשטרה. לבקשתי לקבל רשימה של חסידויות שקיבלו מהקצבת הכרטיסים הוא ענה "אין חסידות אחת שמקבלת, הכל תיאורטית מי זכאיות לקבל. כרגע בפועל אף אחד לא מקבלת בנקודת הזמן הנוכחית עד שאין לנו אישורים שמבצעים בפועל התכנסויות".

https://tovnews.co.il/%d7%90%d7%99%d7%9a-%d7%94%d7%95%d7%9c%d7%9b%d7%aa-%d7%9c%d7%94%d7%a8%d7%90%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%9c%d7%aa-%d7%a8%d7%91%d7%99-%d7%a9%d7%9e%d7%a2%d7%95%d7%9f-%d7%94%d7%a9%d7%a0%d7%94/

 

מירון
צילום: דוד כהן/פלאש90

אך השאלה מדוע המסקנה של וועדת החקירה היא שלחסידות מסוימת מגיעה קדימות על פני אדם אחר מישראל נותרת לא פתורה. גורם בכיר במשרד הדתות האחראי אף הוא על האירוע במירון אמר כי ההחלטה לחלק 15% מסך הכרטיסים נובעת מהרצון לשמור על שלום הציבור, הגבלת חיכוך בין אזרחים לשוטרים, ומניעת מראות לא נעימים בהר. הגורם מוסיף ואומר כי באמצעות הקצאת הכרטיסים לקבוצות מסוימות הנמצאות בהר עשרות שנים ניתן "להרגיע" את הציבור ולמנוע פריצה להר ואנדרלמוסיה. הוא מדגיש שמדובר ב15% מסך הכרטיסים וזאת כמות פחותה ממה שרצו בחסידויות, אך הם עשו איזון בין מסקנות הוועדה ורצונם של החסידויות במטרה לשמור על שביל אמצע שיספק את כולם.

פנינו אל משרד הדתות בשאלה, והם אמרו כך "הקצאת כרטיסים לחסידויות נעשתה לאחר בחינה מעמיקה וקיבלה את אישור הלשכה המשפטית. המטרה לאפשר הגעה להר לחסידיות שנהגו כך במשך שנים, תוך שמירה על הסדר הציבורי. נדגיש כי הקצאת הכרטיסים לא גרעה מהאפשרות של כל אזרח לרכוש כרטיסים דרך האתר גם למעמד ההדלקה של חסידות בויאן. גם בעת כתיבת שורות אלו ישנה אפשרות לרכישת כרטיסים באתר. לא ברור כיצד מתקיימת אפליה כפי שמוצגת בשאלתך כאשר האתר פתוח וזמין לכל אדם המעוניין לרכוש כרטיס עליה להר. אדגיש, הכרטיסים מוקצים לחסידויות הם תוך התחייבות לחלוקה גם לגברים וגם לנשים. לשאלתנו, האם גם נשים רשאיות לרכוש את הכרטיסים המיועדים לחסידויות, ולאחר שנמסר לנו מגורמים מסוים כי אין אפשרות כזו, ענו לנו ממשרש הדתות: "אציין שמבדיקתנו חסידות בויאן מאפשרת רכישת כרטיסים לנשים בהתאם להקצאה".

כהנא
השר לשירותי דת מתן כהנא מבקר בקבר רבי שמעון בר יוחאי במירון. צילום: דוד כהן, פלאש90

בלומנטל, התייחס אף הוא בדבריו לחלוקת הכרטיסים "אם חסידות קרלין ביקשה 4,000 כרטיסים ובפועל המשטרה מאשרת לה אירוע של 1,500 איש אז כמות הכרטיסים תרד בהתאם לאישור המשטרה. התוכנית הייתה מלכתחילה 1,000 לכל חסידות. אבל זה בהתאם לאישור של קיום האירועים וכרגע כל העסק הזה נמצא על כרעי תרנגולת אין שום דבר שהוא ממש סגור מבחינה הרמטית. ברגע שיהיה סגור תהיה חלוקה ושקיפות. הכל יתבצע ומתבצע בשקיפות מלאה".

בשאלה מה מעכב את אישור קיום האירועים לחסידויות בלומנטל ענה "זה תקוע אצל כמה וכמה גורמים, יש דברים שקשורים למועצה המקומית. המועצה המקומית דורשת מהחסידויות שרוצות לקיים התכנסויות במושב כל מיני אישורים ובקשות רישוי לשינוי ייעוד של כל מיני קרקעות ופרוצדורות מורכבות שאי אפשר בסד הזמנים הנוכחי להספיק אותן. יש דברים שקשורים לוויכוחים על כמות המשתתפים ואז מעורבים בזה מהנדסי הבטיחות והמשטרה, יש כל חסידות וכל התכנסות כל אחד והסיפור שלו, למעט חסידות בויאן כולם עדיין מטפלים בדברים האלה".

https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%90%d7%99%d7%a9-%d7%a9%d7%91%d7%90-%d7%9c%d7%a0%d7%a4%d7%a5-%d7%90%d7%aa-%d7%94%d7%a1%d7%98%d7%99%d7%92%d7%9e%d7%95%d7%aa-%d7%a2%d7%9c-%d7%94%d7%97%d7%a8%d7%93%d7%99%d7%9d/

גופות הרוגי אסון מירון. צילום: דוד כהן, פלאש90

בלומנטל מוסיף "צריך לזכור שבשנה שעברה היה אסון גדול וכתוצאה מכך כל נהלי הבטיחות ונוהלי הרישוי, ממש מקפידים לעשות אותם לפי הספר, הדבר הזה נועד להגן על הציבור. הוא גם מערים קשיים גדולים ואנחנו מתמודדים עם זה. כי אנחנו גם לא רוצים שאם לא יהיו אירועים במירון ולא יאשרו להם שום דבר כמובן שזה עלול להוביל לתסיסה. אנחנו מטפלים בזה ואנחנו מאמינים שנצליח אנחנו עובדים על זה כל הזמן סביב השעון. זה ממש עכשיו כמעט ההתעסקות המרכזית ויש לזה נגזרת כמובן לכרטיסים".

על חלוקת הכרטיסים של החסידויות אמונים הנציגים אותם הסמיכו בחסידות לחלק את הכרטיסים, ביקשנו מבלומנטל את שם הנציג של חסידות בויאן והוא הפנה אותנו ליצחק מאיר ברים, עסקן מחסידות בויאן. פנינו לברים בשאלה אם אצלו ניתן להשיג כרטיסים להילולה, אלא שהוא הכחיש קשר לכך ואף אמר שהוא לא יודע מי האחראי לכך מטעם החסידות. גורם אחר בחסידות אמר לנו כי הכרטיסים מיועדים רק לגברים; איך זה מסתדר באירוע ציבורי המאורגן בידי משרד ממשלתי ותקציבים כלליים? לא ברור. פנינו אל אבי רוזן, דובר משרד הדתות לקבלת שם הנציג של חסידות בויאן, והוא הבטיח למסור לנו תשובה. חיכינו למעלה מ48 שעות וזו טרן הגיעה.

בשאלה מה יעשו עם הכרטיסים שהוקצו לחסידויות במידה ולא יאושרו האירועים, הפנה אותי ראש מערך ההסברה של ההילולה, אבי בלומנטל אל אבנר עובדיה, דובר משרד התחבורה, כיוון שהם אחראים על הכרטיסים לדבריו. פניתי אל עובדיה והוא הבטיח להגיב, אך גם הוא טרם ענה לשאלות. תגובתו תצורף לכשתתקבל.

המדינה השתלטה על ניהול האירוע הענק במירון, ועל פניו, בפרט לאחר האסון של שנה שעברה, נראה שמדובר בצעד מבורך. אמנם נראה כי יש מי שנפגע מההחלטה להגביל את הכניסה לאירוע. מה יעשו כל הציבור הדתי-לאומי והמסורתי, או החרדי-ספרדי, שנהגו להגיע בהמוניהם למירון? רכישת הכרטיסים הסתיימה בזמן קצר, ולא נותר אף כרטיס לאירוע. מה ההבדל בין חסיד בויאן או חסיד קרלין המעוניין להגיע להילולא כבכל שנה ושנה למשה מנתיבות או להודיה מאלון מורה, שגם הם רוצים להמשיך ולהגיע לאירוע הנכסף? מדוע הראשונים נהנים מכרטיסים מובטחים ושמורים בעוד האחרונים ספק רב אם יצליחו להשיג כרטיס? והאם כל זה קשור להסתודדות שנראתה לאחרונה של חברי כנסת מהאגף החסידי של יהדות התורה יחד עם שר הדתות מתן כהנא?

בנוסף, על פי אילו קריטריונים מחליטים מהי "חסידות מוכרת", ומי בחסידות מקבל את הכח לחלוקת הכרטיסים? מה הקריטריון של עסקני החסידות להחליט למי מגיע כרטיס ולמי לא, ומי מטעם המדינה מינה אותם לכך?

נראה כי השאלות הללו לא יקבלו מענה לקראת ההילולא בשנה הקרובה, ואלפים רבים של יהודים שאינם מאוגדים תחת חסידות כזו אחרת – ישלמו את המחיר.

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
רות
רות
1 שנה לפני

גיבוב שטויות שמריח סתם משנאה. יש להם מסורת והם תמיד עלו אז למה לא לתת להם כרטיסים לשעות שבהם האדמור שלהם מדליק? וכל נשות החסידות שם כל שנה,באמת לא מובן מאיפה הגיבוב הזה.
דרך אגב יש בחסידות יותר מ1000 אנשים ככה שרובם לא קיבלו כרטיסים,והם לא יכולים להיכנס בלי כרטיס בדיוק כמו כל חסיד בעלז,חב"ד,סדיגורא,ברסלב,צאנז ועוד רשימה של כמה עשרות או מאות חסידיות שלא נשאר בשבילם כרטיסים. על שנאת חינם נפלנו,ועל מתווים מטופשים שאין ביניהם ובין בטחון כלום אנו צריכים לצעוק.

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום