חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כולם מסכימים שצריך לתקן את מערכת המשפט, אבל התיקון חייב להתחיל דווקא באקדמיה

ד"ר חיים שיין חושב שהאקדמיה צריכה לייצר דור שיאתגר את המהפכה השיפוטית של ברק, מדבר על הנחיתות שמרגישים אנשי הימין; וגם, איך הכנסת צריכה להתמודד עם מערכת המשפט?

שתפו :

play-rounded-fill

לחיים שיין יש הרבה כובעים. בין השאר הוא דוקטור למשפטים, הוא עורך דין, מוסמך לרבנות ופובליציסט. בנוסף, מכהן שיין כמרצה במרכז האקדמי שערי משפט ובמכללת נתניה. בראיון לאתר TOV מתייחס ד"ר שיין לבעיות במוסדות להשכלה גבוהה ומסמן את התיקונים שצריך לעשות במערכת המשפט.

https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%99%d7%95%d7%a2%d7%a5-%d7%94%d7%9e%d7%a9%d7%a4%d7%98%d7%99-%d7%9c%d7%9e%d7%9e%d7%a9%d7%9c%d7%94-%d7%9c%d7%90-%d7%9e%d7%95%d7%a1%d7%9e%d7%9a-%d7%9c%d7%a4%d7%98%d7%a8-%d7%a9%d7%a8%d7%99%d7%9d/

ד"ר שיין מדבר על המציאות במוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל לפיה לא מלמדים את הסטודנטים לפתח חשיבה ביקורתית על תורתו של האהרון ברק כפי שמייושמת במערכת המשפט בישראל "הבעיה היא קשה מאוד. כי בדרך בתולדות העמים המשפטנים היו אלה שמובילים מניפים דגל מנסים להוביל שינוים חברתיים אמיתיים ופה במדינת ישראל משום מה המשפטנים רובם הגדול נפלו בשבי הדיקטורינציה של אהרון ברק. ב-2007 פרסמתי ספר שנקרא: מדינת היהודים שלב הסיכומים. הרב עובדיה יוסף והנשיא אהרון ברק. את כל מה שקורה במדינת ישראל צפיתי באותו ספר. יש פה מאבק היסטורי ענק בין מדינת ישראל כמדינה יהודית ובין מדינת ישראל כמדינת כל אזרחיה. מי שהוביל ומי שהניף את הדגל של מדינת כל אזרחיה היה אהרון ברק. ועד היום לא נוצרה סיטואציה שתאפשר התמודדות אמיתית עם האידיואלוגיה של אהרון ברק".

לדבריו, יש כרגע בשלות ציבורית לבצע את השינוי. כי רוב הציבור במדינת ישראל מבין לאין המערכת המשפטית מובילה אותו, ויש תקווה שתקום ממשלה טובה שתדע להתמודד עם סוגיות אלה.

ד"ר שיין מדבר על כך שמרצים בעלי תפיסות שמרניות וימניות באקדמיה חוששים להגיד את דעתם. הוא מסביר כי המרצים יודעים כי אם הם יגידו דעות הפוכות ממה שמערכת המשפט דואגת לדחוף תדיר לאזרחי ישראל – הם לא יצליחו להתקדם לתפקידים בכירים יותר "עם המרצים זה סיפור מורכב אבל במידה רבה פשוט. כי מה שקורה פה זה דבר נורא, אם יבוא מרצה ויכתוב מאמר שמדינת ישראל היא כובשת ביהודה ושומרון המאמר יתפרסם. אם הוא יכתוב מאמר שמדינת ישראל היא ממשיכה הסכמים משנת 1922, והיא לעולם לא כבשה ביהודה ושומרון כי יהודה ושומרון מעולם לא הייתה מדינה של מדינה אחרת, אף אחד לא יפרסם את זה. המרצים רוצים לחזור הביתה בשלום ולהתקדם. כדי להתקדם הם צריכים לפרסם מאמרים והם צריכים את ההכרה הזאת. וכל מרצה ואני מכיר מרצים בעלי השקפה ימנית ברורה, אין להם אומץ ולבוא ולהתייצב בחזית ולדבר. זוהי בעיה גדולה מאוד".

https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%a9%d7%99%d7%91%d7%94-%d7%a9%d7%95%d7%a4%d7%98%d7%99%d7%a0%d7%95-%d7%9b%d7%91%d7%a8%d7%90%d7%a9%d7%95%d7%a0%d7%94-%d7%9e%d7%a2%d7%a8%d7%9b%d7%aa-%d7%94%d7%9e%d7%a9%d7%a4%d7%98-%d7%94/

ד"ר שיין מוסיף כי לאנשי ימין יש רגשי נחיתות לא מהיום. הוא טוען שאיש הימין עם רגשי הנחתות הגדולים ביותר היה ראש הממשלה מנחם בגין, שלמרות דעותיו הימניות טבע את המושג 'יש שופטים בירושלים'. "אני זוכר שהייתי באירוע שאהרון ברק המשיך את תפקדיו כיועץ משפטי לממשלה ומנחם בגין אמר שהירושה הטובה ביותר שהוא קיבל מיצחק רבין היה אהרון ברק. אז אני אומר יש פה בעיית עומק. אבל שלא תטעה – זה לא קורה רק בעולם המשפט. זה קורה בצבא, זה קורה במשטרה, זה קורה בשב"כ. בכל המקומות האלה אנשים כשהם בתפקיד חושבים על קידום. אחרי שהם פורשים אז כמה מהם נזכרים לספר מה היה בימים עברו. יש לנו פה בעיה עצומה, בעיה שורשית. והבעיה היא שהסטודנטים כל הזמן מקבלים לתוכם את הרוח הזאת" .

לד"ר שיין יש תקווה שיקום דור של סטודנטים צעירים שינסו לשנות את המשוואה: "אני מקווה שיבואו חברה צעירים עם רוח מרדנית וגם חברי כנסת עם אומץ לב שלא אחוזים בגרון כי לצערי חלק גדול מאותם אלה שחשבנו שיתמודדו עם מערכת המשפט אזוקים בגרונם והם לא יכולים לעשות כלום".

לסיום, משרטט ד"ר שיין את הפתרונות שלו במערכת המשפט, שלדבריו צריכים להגיע מכנסת ישראל: "אני מאמין שהדרך להתמודדות היא שתוקם ממשלה שיהיו בה חברי כנסת שורים אמיצי שיעמדו מול מערכת המשפט ויתחילו לטפל בסמכויות היועץ המשפטי למממשלה, שיטפלו בסמכויות היועץ המשפטי לממשלה, שיטפלו בנושא של מינוי שופטים, שיקבעו את פיסקת ההתגברות כדי שהבג"צ יבין שהוא לא שולט במדינה. הדברים הם לא כל כך מסובכים, אפשר לעשות אותם רק צריך אומץ, צריך ביטחון עצמי ואפשר לקיים את זה"

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום