חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"לא רחוק היום בו נחזיר את השליטה היהודית להר הבית"

האלוף (במיל') עוזי דיין על כיבוש ההר במלחמת ששת הימים והחזרתו לערבים; וגם, כיצד כאלוף פיקוד מרכז הוא רצה לבנות בית כנסת בהר הבית, אבל הרבנים עצרו אותו

שתפו :

 

סגן הרמטכ"ל וראש המל"ל לשעבר האלוף (במיל') עוזי דיין מספר על מלחמת ששת הימים "ב67 נפתח לנו מרחב אדיר, אני זוכר את עצמי כחייל צעיר, בסוף המלחמה הקצרה אמרו לנו לנסוע הביתה ל24 שעות. חזרנו עם המדים המלוכלכים, כל הצוות ביחידה נסענו לירושלים, ולא הביתה". דיין מוסיף ואומר "הסתובבנו שם וזה הילך עלינו קסם, ירושלים, השוק, הר הבית, כל המקומות האלה. מה שנעשה אז זה שפתחו את השערים, היו גדרות, אבל השערים היו פתוחים והכל התערבב, הרגשנו אופוריה. שלא נדבר על המרחבים של סיני, יהודה ושומרון, גולן והר הבית".

משה דיין הוא דודו של עוזי, והוא זה שהעביר את המפתחות לוואקף אחרי המלחמה, עוזי מתייחס אליו בדבריו "הוא לא כל כך אירגן את ההסכמים, הוא פתח מצד אחד, אך הוא לא החיל את הריבונות ואפילו לא הניהול שלנו על העיר העתיקה והר הבית. אני מעריך שהוא אמר 'נסתדר'".

דיין מספר שהיו שתי שגיאות שנעשו לאחר מלחמת ששת הימים, הראשונה הייתה בכך שמיד אחרי המלחמה אמרנו "שאנחנו מחכים לטלפון". דיין מסביר "זה במידה רבה להגיד כל מה שכבשנו – זה הכל קלפים למשא ומתן. מבחינת הרתעה אסטרטגית זה דבר רע מאוד, זה כמו להגיד הייתה מלחמה אבל התוצאות שלה, ניתן לדון עליהן".

https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%92%d7%99%d7%a2-%d7%94%d7%96%d7%9e%d7%9f-%d7%9c%d7%94%d7%91%d7%99%d7%9f-%d7%a9%d7%94%d7%a8-%d7%94%d7%91%d7%99%d7%aa-%d7%94%d7%95%d7%90-%d7%9c%d7%90-%d7%90%d7%aa%d7%a8-%d7%a4%d7%a8%d7%98%d7%99/

השגיאה השנייה הייתה, ובכן, הר הבית. לדבריו "השארת הניהול, החזרת הניהול של הוואקף להר הבית, לדעתי בדיעבד היום קל להגיד שזאת הייתה החמצה היסטורית. היינו צריכים להניף את הדגל בהר הבית, להגיד שזה מקום שאנחנו מחזיקים בו. למנות מנהלת לניהולו ולתת גם למוסלמים הנכונים איזה שהיא נציגות. ובעיקר מקום שלנו".

דיין אומר כי יכולנו להגיד לערבים שהמגרש ענק ויש מקום בקצה שלו להקמת בית כנסת קטן שיהודים יכלו להתפלל בו. הוא מספר שלפני כמה שנים, כשהוא היה אלוף פיקוד המרכז עלתה לו אותה המחשבה שוב. אבל הייתה רתיעה, לא רק מהזמן שעבר והנהלים שהתקבעו. אלא "אם המקום המקודש ביותר בעולם מבחינתנו, כל מה שאנחנו בסופו של דבר בונים בו זה איזה שטיבל קטן? באו רבנים ואמרו אי אפשר. ביהדות זה נקרא אסור לגבירה ולמלכה להיות פונדקאית. אתה לא יכול לבוא עם הסמכות ובונה בית כנסת קטן. החמצנו החמצה גדולה, וזה שלא הכלנו את הריבונות והניהול שלנו על הר הבית".

הוא מוסיף שהיום זה כבר יותר מסובך. אבל מפתיע ואומר: "לא בטוח שזה לא יקרה יום אחד. במיוחד בצורה שבה ערבים ומוסלמים מתנהגים בארץ ובירושלים. זה דבר שיכול לקרות יום אחד. אבל כרגע זה דבר נפיץ, היה צריך לעשות את זה אז".

הכותל המערבי הוא אחד מקירות התמך של הקובייה הענקית שעליה מוצב בית המקדש. הוא מצר על זה שאנחנו לא מראים יותר נוכחות אזרחית בהר הבית כמו טיולים. הוא מספר שהוא לוקח מדי פעם קבוצות אירופאיות להר הבית, והם משתאים מאחד המקומות המרתקים ביותר בעולם. הוא אומר שאנחנו, הציבור הישראלי, מסתפקים בללכת לאתר מקודש מדורות, הכותל המערבי, ששם תקופה ארוכה מנסים לאזן בין החלק הדתי לבין החלק התיירותי. ולכן אנחנו מבזבזים שם אנרגיות על ריבים מיותרים אודות המתווה הרפורמי. לדבריו "אני לא הייתי משנה את המצב הנוהג היום, ומאפשר את הרחבת הכותל עד דוידסון וצפונה. לאפשר לגישות שונות ודברים שונים להופיע, ולא מכניס אצבע לעין. לגבי הר הבית עד שיהיה ימים אחרים, להשתדל יותר ויותר לאזרח את התיירות שתגיע לשם".

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
יגאל
יגאל
1 שנה לפני

היכן נפגשים למצעד הדגלים?

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום