חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פרשנות | שיקולי הפרשת שיקלי מעולם לא היו שקולים יותר

אם זה היה תלוי בראש הממשלה בנט, הוא לא היה מפריש את שיקלי לעולם; וזו הסיבה לכך

שתפו :

עמיחי שיקלי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הדיון על הפרשת ח"כ עמיחי שיקלי משך אש רבה: הדיון התנהל במשך 11 שעות, חברי כנסת רבים הוצאו במהלכו והיה נראה כי הוא מעורר יצרים רבים, ולא בכדי. בסופו של דבר הכרזה על חבר כנסת כפורש הוא אירוע נדיר בהיסטוריה העמוסה של הפוליטיקה הישראלית. עד היום, רק שני חברי כנסת הופרשו קודם לשיקלי.

אחת הסוגיות בהן דנו לגביו שעות בדיון ההפרשה האינסופי הייתה סביב העיתוי בו בחרה סיעת ימינה וראש הממשלה בנט להחליט על הפרשתו של שיקלי. באופוזיציה טענו: העיתוי לא מקרי, כל העניין הוא להפחיד חברי כנסת אחרים מימינה שישקלו לפרוש והדבר נובע אך ורק משיקולים פוליטיים צרים של הממשלה. לעומת זאת, בקואליציה טוענים כי רצו לתת הזדמנות נוספת לשיקלי "לחזור בתשובה". השר מתן כהנא, טייס בשירותו הצבאי העשיר, הגדיל לעשות והשווה את המצב לחייל בקורס טיס שמפקדיו נלחמים עליו ונותנים לו הזדמנויות רבות על מנת שהוא לא ייפול מהקורס, אבל בסופו של דבר נאלצים להדיח אותו סמוך לקו הסיום.

https://tovnews.co.il/%d7%95%d7%95%d7%a2%d7%93%d7%aa-%d7%94%d7%9b%d7%a0%d7%a1%d7%aa-%d7%94%d7%9b%d7%a8%d7%99%d7%a2%d7%94-%d7%97%d7%9b-%d7%a9%d7%99%d7%a7%d7%9c%d7%99-%d7%94%d7%95%d7%9b%d7%a8%d7%96-%d7%9b%d7%a4%d7%95/

אבל מה באמת עומד מאחורי ההחלטה של סיעת ימינה להכריז על שיקלי כפורש רק עכשיו? הרי הדבר הנכון פוליטית היה להכריז על הפרשתו בנקודה הראשונה בה זה היה אפשרי מבחינה משפטית. למשל אחרי ההצבעה על חוק התקציב, ולא לחכות לחבר כנסת נוסף דוגמת סילמן שיפרוש מהממשלה ויכניס את הקואליציה ללחץ.

הרבה דיו נשפך על החלטת סיעת ימינה להזניח את הבטחותיה לבוחר ולדהור יד ביד עם מפלגת העבודה, מר"צ ורע"מ לממשלה עם לפיד. נפתלי בנט הצעיר פרץ לפוליטיקה הישראלית עת כבש בסערה את ראשות מפלגת הבית היהודי וגרף הישג נאה במיוחד של 12 מנדטים. הקמפיין המרשים אותו הוביל בנט בזמנו היה הרבה בזכות עבודת שטח מרשימה במיוחד שעשה בנט. אין אחד שלא מכיר את הסטיקרים שעיטרו כל פינה ברחבי מדינת ישראל הטענו ש"בנט זה אח" ו"משהו חדש מתחיל". בנט הסתובב במקומות רבים ברחבי ישראל, דיבר בגובה העיניים והצליח לסחוף אחריו קהלים רבים ומגוונים.

אמנם עברו עשר שנים מהקמפיין המוצלח ההוא, אבל בנט של היום בטוח לא שוכח את מה שבנט של שנת 2012 הבין מצוין: אין תחליף לעבודת שטח ,לדיבור בגובה העיניים עם הציבור ולדעת הקהל הציבורית. אך כשבנט, כאיש שיודע דבר או שתיים על עבודת שטח, החליט להקים את הממשלה, הוא הבין היטב מה חושב רוב קהל מצביעיו וידע שמה שהיה הוא לא מה שיהיה. מאז הקמת הממשלה לא הייתה הזדמנות אמיתית לבכירי ימינה לתת תשובות לציבור המצביעים שלהם. לא סתם לא הייתה הזדמנות – חברי ימינה ברחו מזה כמו מאש, והם עשו זאת כהחלטה אסטרטגית. קשה לפספס את הקושי הקיומי בו נמצא ראש הממשלה בנט במקרים בהם הוא נאלץ להגיע למליאה ולנאום או לשמוע את נאומיהם החריפים של חברי הכנסת כנגדו. אין ספק, בנט מאוהב בתפקיד ראש הממשלה ומתעב את הנספח הנלווה של להיות חבר כנסת. אך בסופו של דבר, גם אם זה לא מוסיף כבוד לשני הצדדים, עם נאצות האופוזיציה הוא כבר למד להתמודד.

https://tovnews.co.il/%d7%9e%d7%94-%d7%a7%d7%95%d7%a8%d7%94-%d7%91%d7%9e%d7%a4%d7%9c%d7%92%d7%aa-%d7%99%d7%9e%d7%99%d7%a0%d7%94-%d7%94%d7%9e%d7%aa%d7%a4%d7%95%d7%a8%d7%a8%d7%aa/

אבל כעת, לראשונה מאז הקמת ממשלת בנט-לפיד, נאלצה סיעת ימינה לשלוח נציג מטעמה כדי לענות על השאלות הקשות שמעסיקות ללא הרף בעשרת החודשים האחרונים את מצביעי ימינה המאוכזבים. לא סתם ניסה שיקלי בתבונה רבה להזמין לדיון את ראש הממשלה בנט ואת השרה איילת שקד. שיקלי הבין את מה שחששו ממנו בימינה: אירוע בו מנסים בכירי ימינה להפריש את חבר הכנסת היחיד שעמד באידיאולוגיה המקורית של המפלגה הוא פיגוע תדמיתי על סטרואידים. במשך שעות על גבי שעות נאלץ השר מתן כהנא להקשיב להטחות חברי האופוזיציה בראשו את כתב האישום המפורט של שיקלי כנגד המפלגה, בו הוא הביא עשרות ציטוטים מהבטחות ברורות של בכירי המפלגה ערב הבחירות שהופרו אחת אחרי השנייה.

השר מתן כהנא. חיוך שמסתיר מבוכה גדולה? צילום:יונתן סינדל,פלאש 90

הגדיל לעשות הפרקליט של ימינה, שהסביר בצורה משפטית מנומקת קרה כי אין כל פסול בהתנהלותו של בנט ומפלגתו. מרגע שנגמרו הבחירות, טען עורך הדין המלומד, הסיעה לא מחויבת למה שהבטיחה טרם הבחירות. אל תנסו לדבר איתו על יושר ומוסר. השיא הגיע כאשר ח"כ עידית סילמן, שעד לפני כמה שבועות הייתה מהדמויות החזקות בקואליציה, תקפה בחריפות את המהלך של מפלגתה: "הדיון הזה הוא חלק ממהלך נקמני וקטן שנועד לשרת צרכים פוליטיים תוך התעלמות מהערכים שאליהם אנחנו בימינה מחויבים. אנחנו ב'ימינה' ואנחנו לא פורשים. אנחנו הולכים עם המצע והערכים ועדיף מאוחר מאשר אף פעם".

נקודה היכולה להצביע על הניסיון הנואש של ימינה להיאבק על דעת הקהל ניתן לראות בסרטונים המפיצים בימינה בימים האחרונים. הסרטונים מנסים לערער את אמינותו של שיקלי על סמך התבטאויות כאלה ואחרת שלו ביחס למנסור עבאס או לבנימין נתניהו. הניסיון של ימינה הוא עלוב ופתטי: לנסות להפר את אמינותו של שיקלי כאשר ברקע ניצבות עשרות, אם לא מאות, הבטחות שהופרו על ידי ימינה ונציגיה, הוא חלש ונואש.

אבל בקרב ההישרדות של בנט הכל כשר. בניסיון להפיח חיים בממשלתו הנמצאת בגסיסה פוליטית, בנט כמי שאין לו הרבה מה להפסיד, זורק את כל מה שיש לו למגרש הפוליטי. הפרשתו של שיקלי אולי מסייעת לעצור מעט את דימום העריקים הפוטנציאלים. אבל בכל ממה שקשור לקרב על ההסברה ודעת הציבור, נראה שבנט ומפלגתו הפסידו בגדול, ולא בפעם הראשונה.

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
2 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
אהרון
אהרון
2 שנים לפני

יפה כתבת שבעז"ה המהלך הזה לא יפחיד שום חבר כנסת לפרוש

דודו ביטון
דודו ביטון
2 שנים לפני

אני חושב שבנט לא ציפה באמת שמישהו יצטרף לשיקלי כמו שעשתה עידית סילמן.

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

2
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום