[fvplayer id="108"]
ראש כולל דרישת ציון, הרב אלישע וולפסון מדבר על הקשר העמוק שלו להר הבית, מסביר את ההתנגדות הכמעט גורפת של גדולי הדור לעלייה להר ומסמן כיעד את הקמת בית המקדש.
בראשית דבריו, מדבר הרב וולפסון על הספר שכתב על הר הבית (הר הבית כהלכה) ועל מה שגרם לו לכתוב אותו. הרב וולפסון מספר שבצעירותו הוא למד אצל הרב בניהו ברונר שהיה באותה תקופה ראש ישיבת ההסדר בצפת, שדחף מאוד את נושא העלייה להר הבית ולימד את התלמידים את ההלכות שנוגעות בעלייה להר. "הייתי בן 18, נפשי נקשרה במקום הקדוש הזה והתחלתי להיכנס פנימה, לעיין, לראות, ללמוד וראיתי דברים שכתבו רבנים שאוסרים את העלייה ואמרתי זה לא נכון".
https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%92%d7%99%d7%a2-%d7%94%d7%96%d7%9e%d7%9f-%d7%9c%d7%94%d7%91%d7%99%d7%9f-%d7%a9%d7%94%d7%a8-%d7%94%d7%91%d7%99%d7%aa-%d7%94%d7%95%d7%90-%d7%9c%d7%90-%d7%90%d7%aa%d7%a8-%d7%a4%d7%a8%d7%98%d7%99/
אי אפשר להתווכח עם העובדה שהמודעות לעלייה להר הבית עלתה מאוד בשנים האחרונות. מדי שנה נשברים שיאי עלייה למקום הקדוש, ויותר ויותר אנשים שלא נחשפו לסוגיה מתחילים לגלות בה עניין. אך למרות זאת, רובם של פוסקי ההלכה וגדולי הדור אוסרים את העלייה להר. הרב וולפסון מנסה ליישב את הסתירה הזאת ומסביר שהר הבית זה לא מקשה אחת מבחינה הלכתית. יש מקומות אליהן ההלכה מתירה לעלות, בעוד יש מקומות שאסור. "הר הבית מחולק לשני חלוקות. מקום אחד, המרכזי מצד השטח, זה בעצם שטח שהוא קדוש בקדושת מחנה לויה. מה זה אומר? אדם טובל במקווה טהרה כהלכה, כמו שאישה טובלת לבעלה, ככה אדם טובל לטהרה במקווה והוא מותר להיכנס להר הבית. זאת ההלכה". לעומת זאת, אל מקום העזרה, מקום כיפת הסלע, צריך אפר פרה אדומה שאין לנו היום "לשטח הזה באמת אנחנו צריכים אפר פרה אדומה בשביל להכניס". הרב מוסיף שבמקרים של הקרבת קורבנות אפשר בכל זאת להיכנס בטומאה גם אל מקום העזרה, אבל הוא לא מרחיב כרגע בנושא הזה.
הרב וולפסון מדגיש פעם נוספת כי מותר לעלות להר הבית ומסביר איך נוצרה התנגדות הרבנית לעלייה להר. הרב וולפסון מספר כי לאחר כמה מאות שנים שליהודים לא התאפשר לעלות להר הבית, השלטון הטורקי אפשר ליהודים לעלות מה שגרם ליהודים לעלות למקומות האסורים ובלי טבילה. בעקבות כך, החליטו הרבנים לגדור גדר ולהורות על איסור עלייה להר הבית באופן גורף "יצאה קריאה חמורה גם מהרב קוק הרב הראשי בזמנו, לבתי הדין בירושלם שאסור להכנס. לא התחילו להסביר איפה כן איפה לא".
https://tovnews.co.il/%d7%9c%d7%90-%d7%a8%d7%97%d7%95%d7%a7-%d7%94%d7%99%d7%95%d7%9d-%d7%91%d7%95-%d7%a0%d7%97%d7%96%d7%99%d7%a8-%d7%90%d7%aa-%d7%94%d7%a9%d7%9c%d7%99%d7%98%d7%94-%d7%94%d7%99%d7%94%d7%95%d7%93%d7%99/
במענה לשאלה איך למרות דבריו הברורים הרבנים עדיין איתנים בדעתם ואוסרים עלייה להר הבית, עונה הרב וולפסון: "צריך להבחין בן הלכה לבין הוראה וזה הבנה מאוד חשובה. אנשים קוראים שולחן ערוך, ולא מבינים שיש הלכה שהוא כותב שהיא דין דאורייתא ויש הלכה שהוא כותב דין דרבנן. יש הלכה שהוא כותב שזה מנהג, ויש דבר שהוא מתכוון שזה דבר טוב לעשות. הוא לא מחלק, אפשר לתת הרבה דוגמאות. לכן צריך להבחין במה אנחנו מתעסקים בה. כן ההוראה של גדולי ישראל נכון הייתה שלא לעלות אינה הלכה אלא הוראה. למה? כי על פי ההלכה זה מותר".
הרב וולפסון טוען שמי שהביא לפריצת דרך ביחס הרבני להר היה הרב שלמה גורן זצ"ל "בזמנו הראשון שנלחם בעניין הוא הרב שלמה גורן זצ"ל והיום מדובר בממש מאות רבנים שמבינים שההוראה שהייתה אולי נכונה לשעתה והיום בוודאי היא לא נכונה".
לדבריו, לאסור באופן גורף לעלות להר הבית מחשש שאנשים יעלו להר שלא בטהרה זה לא רלוונטי כי בכל מקרה אנשים נכשלים ועולים באיסור: "היום לא בגלל העולים בטהרה אנשים נכשלים. הפוך, אנשים נכשלים בכל מקרה. אנשים לא יודעים, אבל הר הבית פתוח ותיירים נכנסים לשם חופשי. גם גויים וגם יהודים. והצער הגדול הזה, החילול ה' הגדול הזה הוא נגרם מדבר אחד. מכך שאנחנו לא עולים להר הבית. שמבינים את זה – אז מבינים שההוראה הזאת היום היא לא נכונה".
https://tovnews.co.il/%d7%9e%d7%94-%d7%a9%d7%97%d7%95%d7%95%d7%99%d7%a0%d7%95-%d7%94%d7%a9%d7%a0%d7%94-%d7%91%d7%97%d7%95%d7%93%d7%a9-%d7%94%d7%a8%d7%9e%d7%93%d7%90%d7%9f-%d7%91%d7%94%d7%a8-%d7%94%d7%91%d7%99%d7%aa/
הרב וולפסון מסביר שעלייה להר הבית היא מצווה, ומונה שלוש מדרגות שזוכים להן בעלייה להר: " מצוות ירושת הארץ, האיסור לא תחנם. האיסור לחלל את מקום המקדש, להפקיר אותו לאיוביים שלנו. זה נכון כלפי כל ארץ ישראל ועל אחת כמה וכמה למקום המקדש. שלב יותר גבוהה – שזה מקום התפילה, מקום קרבת ה'. התכלית של יהודי של יהודי זה להתקרב להקב"ה. כל המצוות נועדו להדבק להקב"ה. והמקום שבו שורה השכינה יותר מכל מקום אחר גם כשהבית חרב זה הר המוריה. אברהם יצחק ויעקב התפלו בו לפני שהוקם בית המקדש. אלפיים שנה השתוקקו למקום הזה".
המדרגה השלישית אותה הוא מונה היא הקמת בית המקדש: "המדרגה השלישית היא כמובן- 'ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם'. אין ספק שאפשר לצאת לדרך, אין ספק שחייבים לצאת לדרך, בשאלה הזאת רבים הפוסקים כן דנו. וגם הפוסקים שהתנגדו מאוד, הם התנגדו מתוך מחשבה לעשות את זה בגלות. אבל כשעם ישראל ריבון בארצו, במקום מקדשו, יעלה על הדת שלא נחדש את עבודת המקדש והקרבת הקורבנות"?
מדהים!
הרב אלישע אשריך ואשרי חלקך!
שנזכה לגאולה שלימה, גאולת הדעת וגאולת השכינה בקרוב