חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מהו הנס הגדול ביותר של תקופת המחתרות?

למה קראו לישראל "מדינת המפלגות" ומה זה עשה למחלוקות בינינו? ד"ר יוסי לונדין מסביר עד כמה המפלגות והאידאולוגיות השפיעו עלינו

שתפו :

ההיסטוריון ד"ר יוסי לונדין הגיע לאולפן כדי לדון ביחסים בין המחתרות השונות בימי הקמת המדינה וירד לשורש ההבדלים בין הזרמים השונים שהקימו את המדינה.

"צריך לזכור שזו תקופה מאוד אידאולוגית", אומר לונדין, "למרות שתמיד היו אינטרסים וקרבות אישיים. אנשים מבינים שהם בתקופה של בניין המדינה היהודית וברור להם שמה שייקבע באותה העת של הקמת המדינה יישאר לאורך שנים. משפחות נקרעו ואנשים הגיעו לאלימות בצורה מהירה מאוד".

עם זאת מזכיר ד"ר לונדין "מה שקורה היום זה כלום לעומת יום ממוצע בשנות ה-30 וה-40. המנדט, ומאורעות תרפ"ט, העליות השונות. וגם בעולם כולו מדברים על סוציאליזם וקומוניזם מול פאשיזם".

המאבקים הגדולים בימי הקמת המדינה נובעים, לדברי לונדין, בגלל שההוויה המפלגתית הייתה חזקה מאוד: "האידאולוגיות צומחות על רקע העולם החילוני והמודרנה ואיבוד האחיזה בדת ומציגים דרכים לתיקון עולם. חלק מהדרכים הפכו למקומות פרגמטיים. פעם קראו למדינת ישראל "מדינת המפלגות". פעם זה היה הרבה יותר משמעותי. אנשים לא קולטים שקמת בבוקר בשיכון של המפלגה, קראת את העיתון של המפלגה, וכל ילד הלך לתנועת נוער עם השרוך המדויק שלו, יש את בית הכנסת של המפלגה, וקופת חולים של המפלגה וגם קבוצת הכדורגל וכשאתה חי במציאות כזו אין דבר כזה לא להגיע לעימותים".

למרות כל זאת מזכיר ד״ר לונדין "הנס הגדול סביב הסיום של תקופת המחתרות, זה שמדינת ישראל היא בין היחידות שקמו ללא מלחמת אזרחים. עם כל המכשולים וההשוואות להיום האתוס הזה מחזיק".

צפו בראיון המלא

לקבלת תזכורת לפרקי הסדרה – אלטלנה: https://bit.ly/AltalenaTov

 

 

 

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום