חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מרתק: ברדוגו, לימור סמימיאן-דרש ומושיק קוברסקי מנתחים את הנאום ההיסטורי של נתניהו

נאומו של ראש הממשלה נתניהו באו"ם הניח את התשתית למהלכים פורצי דרך שיצעידו את ישראל לעתיד חדש ומבטיח. יעקב ברדוגו, פרופ' לימור סמימיאן-דרש ומושיק קוברסקי עם כל מה שחשוב לדעת

שתפו :

נאום "הברכה והקללה" של ראש הממשלה באו"ם היה הרבה יותר מסתם נאום: נתניהו התווה למעשה מהלכים מדיניים, כלכליים וביטחוניים מרחיקי לכת שיכולים לחולל תפניות היסטוריות במזרח התיכון. בשמאל, כצפוי מנסים לחרב את האירוע החשוב ואף לפגוע בהשגת הסכם שלום עם סעודיה.

בנאום התייחס נתניהו להישגי הסכמי אברהם, לנושא האיראני, לבינה המלאכותית ול"מסדרון השלום" – התוכנית המהפכנית שתהפוך את ישראל לחוליה מקשרת בין הודו לאירופה, מה שישפיע לטובה על למעלה מ-2 מיליארד אנשים.

פרופ' לימור סמימיאן-דרש מדגישה כי "הנאום היה בקנה מידה היסטורי" וכי נתניהו נתן את התחושה שיש כאן יותר ממנהיג של מדינה קטנה במזרח התיכון – אלא של מעצמה".

היא מבהירה כי הנאום היה מיועד לאוזניים אמריקאיות כדי ליצור משוואה שתרתום את כולם – כולל הסעודים – לתהליך,  "ובמובן הזה הוא השיג את יעדיו".

צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

מושיק קוברסקי מתאר כי נתניהו קרא בין היתר לשלול את הוטו שניתן לפלסטינים – המהווים בסך הכל 2% מהעולם הערבי – בהסכמי השלום של ישראל עם מדינות אחרות.

כמו כן, הוא היה תקיף במיוחד אל מול הכחשת השואה של אבו-מאזן והתשלום למשפחות מחבלים, ועשה הבחנה ברורה בין ההנהגה הפלסטינית הסרבנית והמסיתה לבין הפלסטינים -שעל חייהם הוא רוצה להקל – כפי שגם בן סלמאן הסעודי מבקש.

בנושא הגרעין הבהיר נתניהו בתוקף כי כל עוד הוא ראש הממשלה בישראל – הוא לא יאפשר לאיראן להגיע לנשק גרעיני.

נושא חשוב נוסף שעלה בנאום הבינה המלאכותית (AI). מושיק קוברסקי מבהיר כי מדובר בתכנות שונה ממה שהיה עד כה, והסכנה הטמונה בו היא שבני אדם מקנים למכונה עם כח כמעט בלתי מוגבל את היכולת ללמוד מטעויות – מה שעלול להביא לפריצת מלחמות ולקריסת שווקים פיננסיים.

הצד השני והחיובי של המטבע הוא התקדמות טכנולוגית אדירה, ניתוח מהיר של בדיקות רפואיות, רפואה מונעת, הארכת משך החיים ועוד שיפורים משמעותיים שיקלו על חיינו.

כדי לקבל את הברכה ולא את הקללה, מסביר קוברסקי, יש לבנות מערך המבוסס בין היתר על רגולציה, ונתניהו רוצה להנהיג את ישראל להיות חוד החנית של התחום הזה.

איך בפוליטיקה הישראלית מתייחסים לדברים?

יעקב ברדוגו מאמין שקואליציית 64 המנדטים היא זו שתחתום על הסכם הנורמליזציה עם סעודיה. כמו כן, הוא מתייחס לטור שפרסמו בני גנץ וגדי איזנקוט בישראל היום, ומסיק כי "יש כוחות חזקים במחנה הממלכתי שמנסים לייצר באמצעות בקשות מהממשל האמריקאי קרקע פוריה שתאפשר להם להיות חלק מהעשייה שנתניהו הזכיר בנאומו". הם למעשה מבקשים "תצילו אותנו מעצמנו – מאנשי המחאה ומאנשי מערכת המשפט".

פרופ' סמימיאן-דרש מכנה את הטור הנ"ל "חלול וגנרי", במיוחד בהשוואה לנאום הסדור של נתניהו: "פסקה אחר פסקה שאין בה כלום – שום חזון אמיתי". היא מבהירה שבניגוד לתוכנית של שמעון פרס בזמנו, הפעם באמת מדובר במזרח תיכון חדש, ולכן "זה יהיה כל כך פאתטי ואירוני שעד שיש סיכוי לשלום אמיתי – השמאל יתנגד לכך".

לסיום, היא מוסיפה כי המסר של נתניהו אופטימי, וכי הוא מתכוון להצעיד את ישראל לדרך חדשה. גם לעובדה שהוא לא ציין כלל את הרפורמה בנאומו יש מסר חשוב: בפעם הראשונה ממשלת ישראל קובעת את סדר היום הציבורי.

האם הימין יעבור מהתמקדות ברפורמה המשפטית לתחום המדיני?

מהו מצב המחאה היום?

צפו בדיון המלא

Emuna Frid
Author: Emuna Frid

כותבת

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
גיל ט
גיל ט
7 חודשים לפני

מיארה פושעת פלילית
https://www.docdroid.net/sMv1KDN/document

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום