Search
Close this search box.

המאסטרית בליצנות יהודית באה להסביר איך לצאת ממצרים בשמחה

אסתי פיטוסי תסביר על הקליפות שבצחוק, על משברים ואיך הליצן מגלה את ה' במציאות

תגיות

שתפו :

 

אסתי היא שחקנית, מרצה בתיאטרון ומאסטרית בליצנות יהודית. היא אומרת כי ביהדות היחס אל הצחוק הוא מורכב. "עולם הליצנות, חז"ל לא "עפו" עליו בלשון המעטה". המקום הראשוני איתו נפגשו חז"ל עם הצחוק היה בחוסר התלהבות מהביטול תורה, מהקשר לעבודה זרה, שפיכות דמים וגילוי עריות. גם האווירה סביב הצחוק והבחירה להשתמש במושג "מושב ליצים".

אבל אסתי בוחרת לוקחת את העקרונות שנמצאים בליצנות ולברור מהם את הטוב "הקב"ה הביא את זה לעולם וכנראה יש בזה טוב וצריך באמת להסיר את הקליפות, להסיר את התוכו ולמצוא את השפע והיופי שיש בזה". היא מוסיפה "הליצן במקור שלו, אם נלך אחורה ונתקשר לפורים, כשאדם שיכור ונמצא בעד דלא ידע, התופעות הפיזיות זה שנהיה לו אדום באף ובלחיים. אנחנו במציאות שגדלנו מתוך מקום טוב, ההורים והסביבה רצו בטובתנו. כשאת נמצאת במשבר אומרים לך "קדימה את צריכה לצאת ממנו". אבל הדרך לצאת מהמשבר היא קודם כל בהכרת הבעיה. הליצן הוא זה שמכיר בחוסר הידיעה. הוא מוכן לשהות במציאות של חוסר הידיעה. זה טוב להיות ממקום ילדי, ראשוני, נקי ותמים. ממקום שמכל דבר אתה מתמלא ומתסקרן".

היא אומרת שהמקום שלנו הוא להיות בהתלהבות ובשמחה מכל דבר קטן שקורה, למרות שאנחנו רגילים לדברים והם עוברים לידינו. היא מחדדת "צריך לפעמים לשים מסכה קטנה כדי להוריד מסכות גדולות. והאף הקטן האדום זה סוג של מסכה שמאפשרת להיות במקום של שטויות, חיובי וילדי. אנחנו כל כך בעומס של החיים והאף הקטן הזה מזכיר לנו איפה היינו".

https://tovnews.co.il/%d7%90%d7%9e%d7%a0%d7%99%d7%aa-%d7%94%d7%a7%d7%9c%d7%99%d7%92%d7%a8%d7%a4%d7%99%d7%94-%d7%9e%d7%a1%d7%a4%d7%a8%d7%aa-%d7%a2%d7%9c-%d7%94%d7%90%d7%94%d7%91%d7%94-%d7%94%d7%92%d7%93%d7%95%d7%9c%d7%94/

לגבי חג הפסח היא אומרת שיש בו מציאות חדשה, גילוי שלנו כעם. ועלינו להיות במקום הראשוני, של ההתלהבות הראשונית כמו ילד שמכיר דברים חדשים בעולם וחוקר ונוגע. "ככה אנחנו רוצים להיות בעבודת ה', במקום שאנחנו פוגשים את המציאות בהתלהבות".

אסתי מלמדת במכללת אמונה, ושם היא מלמדת קורס תיאטרון ילדים. היא אומרת שאת האף האדום של הליצן צריך לקחת לכל השנה. "הליצן כשהוא פוגש בעיה הוא לא רואה אותה כבעיה אלא כבה-יה. איזה גילוי יש בתוך המציאות הזאת, אומנם אנחנו במשבר ובמ"ט שערי טומאה שניה לפני שאנחנו יוצאים. אבל אם אני מסתכלת, ומוכנה להיות במקום הזה ולא מיד להגיד יאללה יוצאים. אז קודם כל אני מכירה בזה ואז אני יכולה לגלות דברים חדשים בתוך המציאות הזאת. בה יש ה'".

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום