חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מזכיר המדינה האמריקני לשעבר, הנרי קיסינג'ר, הלך לעולמו

המדינאי היהודי-אמריקני הנרי קיסינג'ר הלך לעולמו הלילה (רביעי) בביתו שבקונטיקט בגיל 100. קיסינג'ר היה שר החוץ היהודי הראשון של ארה"ב וזוכה פרס נובל לשלום

שתפו :

מרים אלסטר, פלאש 90

הנרי קיסינג'ר נולד בגרמניה, עבר לארצות הברית בזמן השואה ואף נלחם בצבא ארצות הברית ב-1943. לאחר מכן נכנס לחיים הציבוריים.

על מעורבותו במשא ומתן להסכם הפסקת האש בווייטנאם, זכה בפרס נובל לשלום בשנת 1973. שנה קודם לכן זכה בתואר איש השנה של המגזין "טיים".

המעורבות שלו מול מדינת ישראל, זכורה בעיקר סביב מלחמת יום הכיפורים בשנת 1973.
אם כי תפקידו של קיסינג'ר ברכבת האווירית שארה"ב העבירה לישראל בימים הקשים של מלחמת יום כיפור עדיין שנוי במחלוקת. ישנם גורמים במחלקת המדינה שאומרים שהוא היה זה ששכנע את הנשיא ניקסון להעביר את הסיוע לישראל ואפילו איים להתפטר אם האמריקנים לא יסייעו כאשר החזיתות בגולן ובסיני קרסו.

לעומת זאת, ישנן גירסאות שטוענות שבעוד שניקסון דרש להעביר את הסיוע מהר ככל האפשר, קיסינג'ר דווקא עיכב את הסיוע, במחיר דמים כבד בצד הישראלי, כדי לשכנע את ממשלת גולדה מאיר להיכנס למשא ומתן בתום האש.

השורה התחתונה הייתה זהה: ארה"ב העבירה טונות רבות של ציוד צבאי ותחמושת במהלך המלחמה. לרכבת האווירית הייתה השפעה מכרעת על מהלך המלחמה, והיא נמשכה עד סופה למרות שהקרמלין רתח מזעם על המדיניות האמריקנית. להחלטה להפעיל את הרכבת האווירית היו יכולות להיות השלכות גלובליות, שכן ברית המועצות תמכה ישירות במדינות ערב והסיוע האמריקני לישראל היה יכול להוביל לעימות בין גושי.

בתום המלחמה קיסינג'ר לחץ על ממשלת ישראל לוותר על שטחים בתמורה להפסקת אש. הוא יזם את הפרדת הכוחות בין מצרים וסוריה לישראל, תיווך בין הצדדים בעצמו והכריח את ישראל לוותר על שטחים שכבשה במלחמה לטובת הפסקת הלחימה.

בהמשך, הוא לחץ על ראש הממשלה יצחק רבין להסכים לנסיגה במסגרת הסכם הביניים בסיני ב-1975. על תפקודו זה הוא זכה לביקורת חריפה בעיתונות ובדעת הקהל הישראלית, וברחובות ירושלים מפגינים ישראלים קיבלו אותו בזעם ובשלטים מלאי נאצות.

בראיון שנערך עמו בנובמבר 2013, אמר קיסינג'ר כי קיבל דיווח על המלחמה המתוכננת בשעה 12:30 של אותו יום. עוד הוסיף, כי שיחות טלפון דחופות שביצע עם הסובייטים והמצרים לא הועילו. ההחלטה של ראש הממשלה גולדה מאיר דאז, להימנע מתקיפה מקדימה הייתה נכונה לטענתו. משום שמנעה מישראל להצטייר בפני הקהילה הבינלאומית כמחרחרת מלחמה.

נשיא המדינה, יצחק הרצוג: "הנרי קיסינג'ר היה מגדולי הדיפלומטים. מי שכנער יהודי נמלט מהנאצים הפך לענק שעיצב במו ידיו ומוחו החריף את המדינאות העולמית. משפחת העמים כולה מתברכת עד היום מפירותיהם של התהליכים הרי הגורל שהוביל, ובהם הנחת היסודות להסכם השלום של ישראל עם מצרים. בשיחתנו האחרונה, בה בירכתי אותו ליום הולדתו, הוא אמר לי: "זכור, תמיד אהבתי את ישראל ותמכתי בה, ותמיד אוהב".

ד"ר רפי קישון, תיאר את דמותו של קיסנג'ר:
"‏הלילה הלך לעולמו, בגיל 100, הנרי קיסנג׳ר, שהיה היהודי הראשון בארה״ב בתפקיד הבכיר של: מזכיר המדינה.
אני חושב שהוא האריך ימים, כי הוא פחד לפגוש את גולדה מאיר בשמיים, מתוך הנחה שהיא הייתה ממשיכה לנזוף בו על כך שהוא לא הזדרז לעמוד לצידה של מדינת ישראל במלחמת הקיום שלה ביום הכיפורים ב 1973.
בשיחה אחת ביניהם, אחרי שגולדה פנתה ללב היהודי החם שלו , ענה לה קיסינג׳ר ואמר:
– הביני נא גולדה – אני קודם כל אמריקאי, ואחר כך מזכיר המדינה האמריקאי, ורק אחר כך אני יהודי… ענתה לו גולדה:
כן… אבל בישראל – אנחנו קוראים מימין לשמאל…"

עוד הוסיף ד"ר קישון: "את הקטע הבא כדאי שאנשי הקבינט הביטחוני הנוכחי של מדינת ישראל, יקראו בעיון: קיסינג׳ר דרש מגולדה לאפשר למצרים להעביר אספקה הומניטרית לארמיה השלישית הנצורה ע״י הצבא הישראלי. גולדה, למרות התלות הישראלית בארה״ב, נזפה בו והזכירה לו שהיהודים כבר לא חסרי ישע כמו בפוגרומים ובשואה, ושהיא לא תסכים להעביר לארמיה השלישית שום כלום, אפילו אם ימותו שם אלפים, עד שהמצרים יקבלו את כל דרישותיה. וכך אכן היה".

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
אברהם
אברהם
5 חודשים לפני

קיסינג'ר היה פטריוט גרמני מסור שלמרות שמשפחתו נמלטה ב1938 מבואריה הוא לקח על עצמו שליחות לחבר בין מולדתו הראשונה, גרמניה, למולדתו השניה, ארה"ב. משימת חייו היתה איחוד גרמניה ולשם כך הוא דגל במלחמה ללא פשרות ברוסים בכל זירה בעולם בזמן המלחמה הקרה וכך גם ראה את המזרח התיכון. מטרתו היתה גירוש הרוסים ממצרים והעברתה לגוש המערבי. הוא לא חשב ששלום בין ישראל ומצרים אפשרי וזו לא היתה מטרתו. במאי 73 היתה לו הזדמנות להגיע להסכם שלום ישראלי מצרי ישראלי בשיחותיו עם חאפז איסמעאיל אך הוא הביא את השיחות למבוי סתום ובכך דחף את מצרים וישראל למלחמת יום כיפור שפרצה באוקטובר.

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום