חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מי הציל את מי – חמאס אותנו או אנחנו את חמאס?

האם חמאס הצילה אותנו מעצמנו (ופוצצה את ההפוגה) או שאנחנו הצלנו את עצמנו (ומנענו הליכה במדרון החלקלק שהציבה חמאס בסיוע אחרים)

שתפו :

פלאש 90

התוצאה היא אותה תוצאה: הלחימה התחדשה ומאפשרת לישראל להתחבר מחדש למטרות המלחמה ולהפוך את האירוע מ'סבב' ל'מלחמה'. הדרג המדיני עמד במבחן!

מה לא השתנה?

ההקשר המדיני ובעיקר הפוזיציה האמריקנית. במתח שבין הרצון להעיף את חמאס ולראות את הרשות בעזה לבין הרצון להרחיק את ביידן מהאירוע המלחמתי, נראה שהמטרה השנייה מקבלת עדיפות. הביקור של מזכיר המדינה האמריקני המחיש את העניין הזה, ובעיקר המחיש את התקתוק של השעון המדיני דווקא מכיוונה של 'הידידה' הגדולה. בהיבט הזה, השלב המלחמתי הנוכחי ילווה בהמשך הניסיונות לגישושי ומגעי עיסקאות נוספות ובפעילות מדינית שתלווה את המהלך הצבאי.

העובדה כי צה״ל עדיין אינו מתמרן קרקעית אולי קשורה לעניין. בכל מקרה, מבחינת חמאס – היא תמשיך לנהל את המלחמה בכלים העומדים לרשותה: מיעוטם צבאיים ומרביתם פסיכולוגיים + מדיניים.

מה יכול להתחדש?

החיבור בין הצבאי למדיני הוא מעניין כי הוא יכול להגדיר את התכלית הישראלית. אחד החששות הם שישראל לא תוכל לאתר את צמרת חמאס בעזה או את כל החטופים, ובהקשר הזה דומני שישראל יכולה תוך כדי התמרון להפוך את המהלך המדיני לעמדת יתרון: לא עיסקה בסגנון חמאסי של הפוגות וכו' אלא עיסקה בלבוש ישראלי שתכלול את הרכיבים הבאים: החזרת החטופים; התפנות של סינוואר ושות' לקטאר נוסח פינוי ערפאת ו-8,000 אנשיו מבירות בשנת 1982 ותחילת ניקוי הרצועה והנהגת סידורי ביטחון חדשים.

הזמן – לא בטוח שהזמן עובד לטובתנו. ממש לא. ייתכן בהקשר הזה שיש חוסר מתאם בין הרעיון האסטרטגי הישראלי (מימוש המטרה של הכחדת חמאס והחזרת החטופים) לבין הרעיון האופרטיבי (המבוסס על קילוף מדורג, איטי, בשלבים של רצועת עזה). הרעיון האופרטיבי הנוכחי מצריך הרבה מאד זמן. זה המשתנה התלוי והלא מבורר עד הסוף וייתכן שיש פחות ממנו (חוזר לנקודה השלישית) מכפי שצריך. האם צה"ל אינו צריך ללחוץ על עזה הרבה יותר כדי להגביר את הלחץ על חמאס? כאן נכנס משתנה נוסף והוא הפגיעה באזרחים שמטרידה מאוד את וושינגטון, והנה המורכבות כולה.

שתי זירות: הראשונה, לבנון – התחדשה. צריך להביא בחשבון שככל שצה"ל יתקדם במימוש המטרות שלו בעזה, כך גדל הסיכוי להחרפת התגובות של חיזבאללה. השנייה, יהודה ושומרון וירושלים המזרחית – הרבה מסתכלים על הזירה הזו כזירה משנית. לא למדנו כלום. ישראל חווה אינתיפאדה מאז מאי 2021. זו זירה פעילה, עמוסת טרור, גדושה בנשק. זו מציאות דומה גם אם לא זהה לזו של רצועת עזה!

ד״ר דורון מצא הוא מזרחן. חוקר ומרצה בתחום הסכסוך וערביי ישראל. לשעבר בכיר במערכת הבטחון.

 

orna
Author: orna

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
Dam
Dam
4 חודשים לפני

חמאס הציל אותנו לגמרי

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום