חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"השואה היא סיפור של העמקת הזהות היהודית"

האם השואה היא טרגדיה, או דווקא התמודדות? והאם יש אמת בהשוואת זלנסקי את המלחמה באוקראינה לשואה? יו"ר "שם עולם" משיב

תגיות

שתפו :

 

ראש המרכז הבינלאומי "שם עולם" הרב אברהם קריגר מספר על הארגון שהוא מוביל: "שם עולם לא הוקם כעוד מוסד שואה. המטרה הייתה ליצור תפנית משמעותית לזיכרון השואה ובמשמעות של השואה. השואה נתפסה וממשיכה להיתפס במילה אחת: מוות. בתמונה הכוללת השואה היא סיפור שמוציא מתוך העם היהודי דווקא ברגעי קצה הקיום שלו, את החיות היהודית וערכי יסוד: מוסריות, רוחניות, אנושיות ואמונה שהוטמעו בלב כל אחד ואחת בהיסטוריה הפרטית דרך אלפי שנות קיום".

לדבריו, "לניצולים היה קשה להיכנס לתחום הזה בגלל שזה הצריך אותם להיכנס לעולם הנפשי שלהם. דווקא היום כשחלק גדול מהניצולים כבר אינם זה בדיוק הזמן להתחיל לרכז .הכאוס הזה הוא לא רק בלשקף את הסיפור החלל גם בתוך ארכיונים של מוסדות כמו יד ושם התחום של התמודדות בתקופת השואה לא ממש תופס מקום שם. המכון שלנו הוקם לשם כך".

לדברי הרב, נושא זיכרון השואה תמיד נמצא בטלטלה. "הזיכרון מתחלק לשני סוגים: זיכרון פנים וחוץ. הוא עובר טלטלה גם בנושא הפנימי בתוך העם היהודי ועובר שינויים בין העם היהודי לעולם כולו. בשנים האחרונות קורה משהו מסוכן מאוד. היה ברור שנושא השואה מבודל לחלוטין ואינו חלק מהשמדת עם אלא חלק מניסיון לכלות גזע". אולם, הרב אומר שישנם משפטים מופרכים שאין להם קשר לסיפור ההיסטורי וזוהי תסמונת התפשטות.

https://tovnews.co.il/%d7%a2%d7%9d-%d7%9e%d7%95%d7%aa%d7%95-%d7%a9%d7%9c-%d7%a9%d7%95%d7%a8%d7%93-%d7%94%d7%a9%d7%95%d7%90%d7%94-%d7%94%d7%90%d7%97%d7%a8%d7%95%d7%9f-%d7%94%d7%a9%d7%95%d7%90%d7%94-%d7%aa%d7%99%d7%94%d7%a4/

"נוח לנו להתפשט מאקסיומות שהיו ונשארו. אבל נבהלים ואומרים בואו נפתח ונדבר על משהו הרבה יותר רחב וככה התפשטנו מהסיפור עצמו". מסביר הרב. "השואה היא רצח עם שלא היה כמוהו. היא מתאפיינת בטוטאליות שלה". הרב מספר שבעבר התרחש תהליך לפתוח את סיפור השואה גם לעמים אחרים ואז היה צורך להפוך מושגים לאוניברסליים ובמקום שיהיה סיפור יהודי, זה הפך סיפור אוניברסלי.

הרב נשאל האם יש מקום להשוואה של נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, בין המלחמה באוקראינה לשואה. "כנראה שהוא במצוקה מאוד גדולה שהוא מחפש לירות לכל כיוון אפשרי", אומר הרב. "באוקראינה יש אסון אבל אין שום מקום להשוואה. שואה זה ממש לא. הוא רק מראה על בורות שאינו יודע מה התחולל באוקראינה במהלך השואה כמו רצח בבורות הרג מהמוניים (באבי יאר) ומקומיים. לאוכלוסייה המקומית חלק נכבד בשואת יהודי אוקראינה והשימוש של זלנסקי בכך שזה מזכיר לו שואה מראה עד כמה אפשר לומר שטות ואף אחד לא נבהל".

הרב מדגיש שסיפור השואה הינו של שתי ציוויליזציות שמתנגשות אחת בשנייה. "הציוויליזציה הראשונה הייתה מתקדמת בכל תחום. מולה עומדת ציוויליזציה ארכאית, בת אלפי שנים. לטענת הראשונה, הציוויליזציה השנייה צריכה להימחק מהגלובוס. כששתיהן מתנגשות הראשונה מתגלה כציוויליזציה של רשע ושטניות. ולעומתה, זו המסכנה מוציאה מקרבה ערכי נפש ורוח: מוסריות, ערכיות ורוחניות בזמן שהגוף כלה, הרוח בוקעת".

הרב משתף שהמוטיבציה האישית שלו לעסוק בתחום היא הצורך לשמר את זהות העם היהודי.  "ראיתי שיש פער מאוד גדול בין מה שאני כבן לניצולי שואה שמעתי בבית לבין מה שקראתי ולמדתי בספרי היסטוריה על השואה. בבית שמעתי עוצמה ובקריאה שמעתי מסכנות". הסלוגן של "שם עולם" הוא: "מחברים את דור העתיד", אומר הרב. "כל המחשבה שלנו הייתה על העתיד, מה ידברו על השואה בעוד מאה שנה. האם יספרו כמו את סיפור יציאת מצרים שכולו חיבור לזהותנו, או שיספרו על משהו מרוחק ומנותק של אנשים מסכנים שסבלו".

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום