Search
Close this search box.

ד"ר מוטי קידר: מהו ציר פילדלפי ומדוע חמאס כל כך צריך אותו?

ד"ר מוטי קידר בראיון על יחסינו עם המצרים ומדוע הם מקנאים בישראל

תגיות

שתפו :

ציר פילדלפי הוא רצועת חיץ בין רצועת עזה למצרים, על גבול מצרים-רצועת עזה, שהוקמה עם העברת סיני מישראל למצרים ב-1982 בעקבות הסכם השלום בין ישראל למצרים, והייתה בשליטה ביטחונית ישראלית גם לאחר הסכמי אוסלו, עד ספטמבר 2005.

בציר פילדלפי נכלל גם מעבר רפיח, שנועד לאפשר לתושבי רצועת עזה לעבור למצרים, והעניק לישראל אפשרות פיקוח על העוברים במעבר הגבול על מנת לוודא שאינם מבריחים נשק. ב-10 בספטמבר 2005, נסוג צה"ל מהציר כחלק מתוכנית ההתנתקות, והשלמת היציאה מרצועת עזה.

המזרחן ד"ר מוטי קידר מסביר את החשיבות של הציר מבחינת ישראל: "לציר פילדלפי יש שתי נקודת חשובות: הראשונה, ציר המעבר בין מצרים לעזה, מעל הקרקע ומתחת לקרקע. אם ישראל רוצה לוודא שרצועת עזה תישאר ריקה מנשק ותחמושת היא חייבת לשלוט בציר הזה, גם מעליו וגם מתחתיו, כדי להפסיק את ההברחות".

"המשמעות השניה", מרחיב קידר, "היא לאפשר לישראל לקחת את הפלסטינים מעזה ולהעביר אותם למצרים. בראייתם של המצרים, אם ישראל תישאר בציר פילדלפי זה איום משום שישראל עלולה לעשות את זה ולדחוף אותם דרומה".

מה מקור המתח בין ישראל למצרים?
צפו בראיון המלא באולפן ערוץ
TOV

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
2 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
גיל ט
גיל ט
6 חודשים לפני
דניאל
דניאל
6 חודשים לפני

העברה של פלסטינים מעזה למצרים יכולה להעשות רק בשיתוף פעולה עם מצרים, לדעתי התגובה הלא פרופורציונית (היסטרית) של מצרים לאפשרות שישראל תשלוט בציר פילדלפי נובעת מהחשש והמבוכה מהיקף המנהרות ברפיח התחתית, היקף שיחשוף את עומק שיתוף הפעולה הצבאי בין חמאס למצרים, אם מצאו מנהרה עצומה בצפון עזה תארו לעצמכם מה נחפר מתחת לרפיח המצרית.
יתכן שיהיה כדאי לפתור את העניין הזה בשקט…

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

2
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום