חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חרבות ברזל: דרושה נקודת הכרעה אסטרטגית

המזרחן ד״ר דורון מצא מזהה פער בין המערכה האופרטיבית לבין התכלית האסטרטגית שקבעה ישראל

שתפו :

הדרג המדיני במאמץ בלימה (נוסף) אל מול הלחצים מבית בעניין החטופים והמלחמה בכללותה.
שני המסרים: ממשיכים במאמץ המלחמתי ודחיית תנאי חמאס לעסקת חטופים נוספת (למעשה כתב כניעה לישראל) הודהדו אתמול מצד דרגים בכירים בקבינט המלחמה.
אם לשפוט לפי סקרי דעת הקהל האחרונים, הרי שהציבור נמצא בכללותו עם הדרג המדיני בעניין הזה.
אלה הן החדשות הטובות. אבל מולן יש גם אחרות: אם מסתכלים רחב יותר על המלחמה כולה, עדיין, בולט פער מסויים.
הפער הוא בין התכליות האסטרטגיות שקבעה ישראל לבין המערכה האופרטיבית שנועדה להשיג אותן. עד עתה, ישראל צוברת הישגים במישור הטקטי אבל רחוקה מאוד מאפקט אסטרטגי מהותי.
חיסולים, השמדת אמל״ח, פגיעה במנהרות, חיסול גדודים, פגיעה במחבלים של חיזבאללה, תקיפות מול איראן וסוריה, סיכולי בכירים – הכל נכון. אבל, אין נקודת הכרעה אסטרטגית.
הדבר נוגע כמובן לחזית הצפונית שם עוד לא החלה המערכה, לחזית המזרחית מול איראן שרחוקה מאוד מהסדרה בהיעדר גיבוי אמריקני אבל גם לחזית הדרומית שבה חמאס מציב לישראל תנאי כניעה = עסקה שמלמדים משהו על התוצאה עד כה של המערכה.
המתח הזה בין התכלית האסטרטגית לבין המעשה האופרטיבי מייצר את חוסר הנוחות, את סימני השאלה וגם את מרחב המענים והפתרונות העקרוניים שהדיון הציבורי מתנהל סביב שניים מהם (הפסקת הלחימה מזה והמשכה עד שהזמן יעשה את שלו).
האם בתווך בין הקצוות מצוי אולי מרחב נוסף שהוא פחות מבורר, במסגרתו ניתן לשכלל את הפעילות האופרטיבית ברצועה כדי להביא לאותה הכרעה.
הרושם הוא כי זהו המרחב הנעלם שפחות מדובר בו ואם מתקיים איזה דיון בהקשר זה הוא גולש למרחב אחר חסר רלוונטיות כרגע נוסח "היום שאחרי".
בכל מקרה, ההתקדמות האיטית ברצועה יש לה השלכה ברורה על "סדר המלחמה" ועל ההתמודדות עם החזית הצפונית והיא גם מעלה סימני שאלה בהקשר הזה.
האחד, נוגע לגבי הרעיון האופרטיבי בצפון, קרי – מה יהיה היעד הישראלי המדוייק (הרחקת חיזבאללה? מה זה בדיוק אומר? איך אפשר לעשות את זה? מה יידרש כדי לעשות זאת?)
השני, נוגע לגבי הפער. אין ספק שישראל הופתעה ב-7 אוקטובר. אבל היא מופתעת כל יום מחדש מאז ה-7 אוקטובר, במה שנוגע לגילויי המנהרות, האמל״ח והתשתית החמאסית. אם זו ההפתעה של ישראל וצה״ל לגבי הדרום, מה בדיוק צפוי לה בהקשר הצפוני ומה תהיה הזיקה בין מרחבי חוסר הידיעה הללו לבין התכלית של המלחמה בגזרה הזו?

ד״ר דורון מצא הוא מזרחן. חוקר ומרצה בתחום הסכסוך וערביי ישראל. לשעבר בכיר במערכת הבטחון.

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום