חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חרבות ברזל: סבלנותו של הממשל האמריקני פוקעת

המזרחן ד״ר דורון מצא מתאר את תסכול הממשל האמריקאי שמנסה בכל מאודו לפרק את ממשלת האחדות, לסיים את הלחימה בדרום ובצפון ולגרום להקמת מדינה פלסטינית

שתפו :

נמשך הבליץ האמריקני על ישראל לכבות את המלחמה בדרום ובצפון.
אתמול ציין הנשיא ביידן כי תגובתה של ישראל לאירועי ה-7 אוקטובר היתה "מוגזמת" וכרך את האירועים עם ההתקדמות בנורמליזציה עם סעודיה, טרום המלחמה.
רוצה לומר: ישראל עשתה את שלה ברצועת עזה ואפשר לחבר מחדש את החוט שנקרע ב-7 אוקטובר עם תוספת חביבה שנקראת מדינה פלסטינית.
זה כמובן מתווסף לביקור של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ולמאמצים של המתווך עמוס הוכשטיין לייצר עסקה מול חיזבאללה שנמשכו אף הם השבוע, לצד ניסיונות להשפיע גם על הפוליטיקה הישראלית ולפרק את ממשלת האחדות.
הרושם הוא שככל שנמשכת הלחימה בדרום ובצפון וגם קצת במזרח, סבלנותו של הממשל האמריקני פוקעת ומבחינות מסויימות אנחנו במציאות של חוק התמורה השולית הפוחתת, שהוא עיקרון כלכלי לפיו השקעת תשומות מצטברות במיזם כלכלי מביאה במקביל ובשלב מסויים לתחילת הפסדים הפוגעים בכדאיות הכוללת של המיזם.
ברור שההשוואה אינה אחד לאחד אבל אין ספק שהתמשכות המלחמה והקושי לייצר תמונת ניצחון מובהקת יוצרים עומסים על המערכת הישראלית, דווקא מצד מי שאמורה היתה להיות הידידה, וזה אומר משהו לגבי מושג "הידידים" שעבר וממשיך לעבור טרנספורמציה במהלך המלחמה.
אגב, אתמול פורסמו דיווחים שציטטו מקורות מודיעיניים אמריקניים על כך שישראל פגעה אמנם בחמאס אבל רחוקה מהכרעה. הדברים עומדים בניגוד לפרסומי העיתונות האמריקנית על ניצחון ישראלי. מי צודק קשה לומר. מה שבוודאות ניתן לומר הוא שהמודיעין האמריקני (אגב, כמו זה הישראלי) שירת לא פעם אג'נדות מדיניות של הממשל האמריקאי (ראו ערך מלחמת עיראק הראשונה והשניה).
ככלל, נראה כי התסכול האמריקני גובר הן על רקע הבחירות הקרובות, הן בשל הפער האסטרטגי בין ישראל לוושינגטון והן בגלל תשובת חמאס להצעת העסקה להחזרת החטופים שמכבה זמנית את המאמץ האמריקני לסיים את המלחמה. ביידן מתוסכל ואת התסכול הוא מוציא על "הידידים".
כל זאת כאשר בצפון נמשכים אירועי הלחימה. אתמול היה יום עצים במיוחד עם ניסיון סיכול ישראלי ועם ירי מאסיבי של עשרות רקטות מצד חיזבאללה ליעד צבאי בגליל.
ישראל ממשיכה לבנות את האיום ואת העוצמה למערכה בצפון ובמקביל נמשך המאמץ המדיני כדי לפרק את המוקש שאף אחד לא ממש רוצה שמישהו ידרך עליו. חודשי האביב-קיץ עומדים בפתח וזה חלון ההזדמנויות של ישראל, בהנחה והיא רוצה לממש מהלך צבאי. את זה ללא ספק מבין גם הצד השני לטוב או לרע.

ד״ר דורון מצא הוא מזרחן. חוקר ומרצה בתחום הסכסוך וערביי ישראל. לשעבר בכיר במערכת הבטחון.

 

orna
Author: orna

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
2 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
יוסף
יוסף
3 חודשים לפני

מפחד שיפסיד בבחירות ואז כל מפעלו והבטחתו לערבים תרד לטמיון

נעמה
נעמה
3 חודשים לפני
הגב ל  יוסף

הוא חושב רק על עצמו לא מעניין אותו החיילים האהובים שלנו! ביידן חכה בסבלנות נעשה רק מה שטוב לנו ! נקודה.

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

2
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום