חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חרבות ברזל: תמונת מצב ביום ה-141 למלחמה

המזרחן ד"ר דורון מצא פורש את האירועים הצבאיים והגאו-פוליטיים ביום ה-141 למלחמה: האם צה"ל נמצא בעמדת המתנה?

שתפו :

תמונת מצב – 24 פברואר
_________
1. המלחמה בעזה נכנסה בפועל לעמדת המתנה.
2. המתנה בתווך שבין המשך הפעולה הצבאית לבין עסקת חטופים נוספת עם חמאס.
3. זהו התווך שבין פאריס לבין רפיח.
4. האם רפיח והאיום הישראלי בפעולה צבאית שם הביאו את פאריס, קרי – דחפו לחידוש הנשא ומתן עם חמאס לעסקת חטופים מחודשת. ייתכן בהחלט שכן, מה שמעמיד את ישראל בעוד צומת של דרכים משמעותי במלחמה הזו. משמעותי הרבה יותר מעסקת החטופים הראשונה.
5. כמעט 5 חודשים למלחמה והעולם עייף מעזה, האמריקנים של ביידן רוצים לכבות את האירוע שמעצב להם, ולא לחיוב, את מערכת הבחירות, וכך גם הקואליציה של המדינות הערביות השמרניות. ישראל עצמה מיטלטלת בין הצורך לנצח את המלחמה באופן חד משמעי לבין ההבנה כי ניצחון כזה אולי מתנגש עם משימת החזרת החטופים.
6. לפי דיווחים שונים, חמאס מוכנה להגמיש את עמדותיה במשא ומתן. אמנם, הדיווחים מקורם בגורמי התנועה אבל עצם הנכונות הישראלית להמשיך ולשהות בפאריס מלמדת על כך שיש דברים בגו.
7. בפועל כל המערכה הצבאית בעזה נמצאת גם כן בעמדת המתנה ובסוג של הפוגה בלתי מוצהרת. אמנם, קיימת פעילות בשטח. גם בצפון וגם בדרום, אבל מדובר כנראה בפעולות טיהור ולא בהתקדמות נוספת. העיניים נשואות לפאריס.
8. הרושם הוא שבתווך שבין רפיח לבין פאריס, הכדור מתגלגל דווקא לכיוון פאריס. ומכיוון שפאריס מאד רחוקה פיסית מרצועת עזה, השאלה הגדולה תהיה האם (בהנחה כמובן ותהיה עסקה) רצועת עזה לא תישאר אחרי הדיל בפאריס והמערכה תעבור תהליך מדורג, איטי אבל בטוח של כיבוי אורות מבלי שהשמש ידם בין עזה לרפיח כמילותיו של השיר הידוע שנכתבו על ידי דודו ברק והולחנו על ידי אפי נצר.
9. מה שברור מעל לכל ספק בנקודת הזמן הנוכחית הן שתי תובנות: האחת, ישראל איבדה הרבה מאד זמן והשתהתה יתר המידה. גרירת הרגליים (של צה"ל ?) בעניין רפיח עלול להיות בכיה לעתיד בכל הקשור ליכולת לצאת מהמלחמה עם הישג יותר מוחלט.10. השנייה, הנהגת חמאס מתפקדת, יחיא סינואר אינו מנותק קשר, שליטת התנועה אינה מפורקת ולפעמים עדיף לנו לנהוג כאמור במסכת אבות: כל חיי גדלתי בין חכמים ולא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה.
11. נסכם. עמדת המתנה. הפוגה בפועל. מבחן ענק לישראל בהינתן עסקה שהולכת לגזור הפסקה ממושכת של הלחימה, ובעיקר הולכת להרחיב את הסדק שהדרג המדיני התאמץ מאד בשבועות האחרונים לסגור אותו, שיאפשר לתומכי הסדר החדש-ישן במזרח התיכון לסיים את האירוע באופן שיציב את ישראל במזרח התיכון בפוזיציה אסטרטגית בעייתית בראי העשורים הבאים.

״ד״ר דורון מצא הוא מזרחן. חוקר ומרצה בתחום הסכסוך וערביי ישראל. לשעבר בכיר במערכת הבטחון״.

 

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום