חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תהא שנת פייעס גזוזות?

רשמית, הפאות של יאיר שרקי הן עניינו הפרטי מול ה', אך בפועל נוצר דיון רשת, שבו אדם שאינו מגדל פאות ואף אינו חובש כיפה, מטיף בחריפות נגד הצעד של גזיזת הפאות

תגיות

שתפו :

מתוך דף הפייסבוק של יאיר שרקי. צילום: אוהד צוויגנברג

יאיר שרקי כתב חדשות 12 העלה פוסט לשנה החדשה עם לוק חדש, בו נוספה לו בלורית והפאות נגזזו. הפסט הפך ויראלי עם אלפי לייקים ותגובות רעות וטובות על המראה החדש. ככה זה כשאתה סלב, כל צעד קטן בניראות שלך הוא דיון ציבורי.

מני אסייג, תסריטאי המגדיר את עצמו מסורתי, כתב בחריפות על ההשפעה הרעה של מערכת חדשות 12 על הנער עם הפאות הארוכות לשעבר, יאיר שרקי. לטענתו של אסייג, התקשורת משפיעה על הבאים בשעריה ועל הדתיים העובדים בה להיראות כמו הסובבים אותם.  על פניו ביקורת נכונה המגיעה ממי שבעצמו הוא חלק מהברנז'ה הקולנועית. לחיזוק דבריו הביא אסייג ראיה מכך שעשרות אלפי חרדים המגדלים פאות לא גוזזים אותן, כי הם מתבדלים ואינם עובדים בערוץ 12 כמו שרקי. 

מה שמני אסייג לא יודע, אלו כמה עובדות פשוטות על דתיים וחרדים שמגדלים פאות:


א. חלקם דווקא כן גוזזים אותן, גם בלי לעבוד במקום עבודה חילוני. פשוט, זה שגדלת במקום שבו המנהג הוא גידול פאות או זקן לא אומר שחייבים להמשיך בזה עד 120, כי בסך הכל זה מנהג ולא חובה הלכתית.


ב. יש דתיים שהחליטו בעצמם לגדל פאות מסיבות שונות, גם כאשר לא גדלו בבית שזה מנהגו, וזה בסדר גמור שבתקופות אחרות הם כבר לא רוצים בזה.

ג. הצעד של גזיזת פאות עלול לבוא יחד עם ירידה ביראת שמים, אך לא בהכרח. לפעמים זה רק שינוי מנהג.


ד.  ישנם לא מעט חרדים שמצבם הרוחני רעוע ביותר, או גרוע מכך, כופרים גמורים, אך נשארים עם המראה החיצוני כדי לא לאכזב את אמא/ אבא/ אשתו/ הרב שלו. האם אנחנו מעדיפים צביעות?

כלומר, גם אם נניח שמדובר אכן בשינוי במצב יראת השמים של שרקי, מה הטעם בהשארת סממן חיצוני כאשר הוא כבר לא מבטא את מה שבפנים? כן, אנחנו יודעים ששרקי הוא סלב וגזיזת הפאות שלו היא עסק פומבי הנידון בכל אתרי הרכילות. ועדיין, עלינו להשאיר לאנשים מרחב לשנות מנהגים בלי לחטוף על הראש, בטח לא מאנשים שבעצמם לא נושאים את עול המראה השונה ואפילו כיפה לא חובשים.

מערכת היחסים בין עם ישראל לבין ה' נמשלה ליחסי בעל ואישה, דוד ורעיה. כמו בזוגיות, גם בעבודת ה' ישנם רגעים קשים, רגעי ריחוק, רגעי אדישות, לא תמיד היחסים נמצאים בשיא התשוקה. גם באופן פרטי ולא רק כאומה, כל אדם אוהב ה' עשוי לחוות רגעים של שפל ורגעי שיא בקשר שלו עם השם יתברך, ותקופות בחייו שבהן הקשר נחלש. האם אנחנו רוצים אדם חלש רוחנית הלבוש באיצטלה דרבנן שימשיך להתחזות כצדיק גם כאשר ירד מדרגתו? 

חותמו של הקדוש ברוך הוא אמת, אין שום טעם ביוהרה של זקן או פאות שלא תואמים את הרמה הדתית של האדם, ובגמרא אף כינו אדם כזה 'מחזי כיוהרא', כלומר זו יהירות לעשות משהו בפרהסיא כשאינך בדרגא המתאימה בעבודת ה'.

שנזכה כולנו לעבוד את ה' מתוך שמחה, בעין טובה על הזולת.

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום