על אף מחאת הטייסים, נראה שבמבצע האחרון אף טייס לא סירב לעלות למטוס. לטייס הקרב לשעבר עודד שפירא לא היה ספק שכך יקרה: "נושא הסרבנות הוא פוליטי לחלוטין, וחותמי העצומות הם בכלל טייסים לשעבר". הוא מוסיף כי "היה מדובר ב'סרבנות לוקסוס' – רצו להפחיד באיומי סרק, ובאותה נשימה לא באמת התכוונו לסרב ברגע האמת. עצוב שההפחדה הפוליטית נעשתה על גבם של הטייסים".
משהו אחד חיובי שכן יצא ממחאת חיל האוויר הוא הבנת חשיבות צוות הקרקע. "אין רע בלי טוב", מסכים שפירא.
נושא נוסף שעלה הוא הדרך בה בחרו חלק מערוצי התקשורת לסקר את מבצע "מגן וחץ", כשהתמקדו בתמונות של נשים וילדים מעזה שנפגעו. שפירא: "זה מקומם, במיוחד כשצה"ל משקיע כל כך הרבה כדי לפגוע במטרות ספציפיות – באופן כירורגי, ממש בפינצטה. אנחנו מכירים את המוסר הכפול הזה מהעולם ועצוב שהוא מגיע גם מתוכנו, למרות שכולם יודעים את האמת".
על התנהלות צה"ל בסבב הזה אומר שפירא: "יש תחושה שיש כאן שינוי מסוים – ישראל יזמה והייתה פחות תגובתית. זה הרבה יותר נכון ככה".
עודד הוא לא הטייס היחיד במשפחתו, גם אחיו טייס והם ולמעשה בניו של הטייס הראשון של חיל האוויר – דני שפירא ז"ל, שפעל להבאת מטוסי קרב במלחמות ישראל. עודד מספר: "ההטסה באה לו בטבעיות – וכך גם לאחי ולי שבאנו בעקבותיו".
האם חקיקה מחודשת של הרפורמה המשפטית תעורר מחדש את קולות הסרבנות?
צפו בראיון המלא
ח"כ צביקה פוגל לוקח קרדיט: גרמנו לממשלה להוביל נושאים שאני מתעקש עליהם שנים