חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ז' אדר א – יום פטירתו של החכם הכולל הרב אליהו בן אמוזג זצ"ל

הרב בן אמוזג, רבה של ליוורנו, היה הוגה דעות נועז ומקורי שהקדים את זמנו

תגיות

שתפו :

היום לפני 122 שנים נפטר החכם הכולל הרב אליהו בן אמוזג זצ"ל. הרב נולד בשנת ה'תקפ"ג (1823) ונפטר בשנת תר"ס (1900). משפחתו הגיעה לאיטליה מפאס שבמרוקו, בה נולדו שני הוריו. הוא כיהן כרבה הראשי של העיר ליוורנו באיטליה במשך כחמישים שנה, ואף הקים בה בית דפוס להדפסת ספרי קודש, בו הדפיס גם חלק מספריו הרבים.

הרב בן אמוזג היה חכם כולל פשוטו כמשמעו – הוא היה בקיא בכל מכמני התורה: תלמוד והלכה, תנ"ך ומדרש, פילוסופיה, ובעיקר – קבלה. בנוסף היה בקיא הרב באופן בולט בחכמות העולם: מדע מדויק, פילוסופיה כללית, היסטוריה כללית, ארכיאולוגיה, אנתרופולוגיה, דתות העולם השונות ועוד.

הוא חיבר עשרות רבות של ספרים ומאמרים תורניים, והיה בקשר עם גדולי חכמי דורו, ולהבדיל, עם אנשי חכמות העולם שאינם בני ברית.

ספריו עוסקים בנושאים עמוקים ורחבים. חלק מהספרים הם פורצי דרך, ואין ספק שהם הקדימו את זמנם. מעניין לציין שרבים מהנושאים שהרב קוק עסק בהם ורבים מרעיונותיו המקוריים מופיעים כבר בספרי הרב בן אמוזג, אשר קדם לרב קוק בלמעלה מארבעים שנים.

 מאתר ישיבת אור וישועה.

 

בין ספריו המיוחדים:

אם למקרא – פירוש חדשני ומקורי לתורה. בפירושו הרב מגלה בקיאות אדירה בלשונות וחכמות העולם, והוא מתמודד חזיתית עם ביקורת המקרא. היו מחכמי חלב שראו בחיבור כבעייתי, אך במכתב שכתב גדול הדור מרן הרב חיים פלאג'י זצ"ל, רבה הראשי של איזמיר, הוא שיבח את המחבר ואת החיבור.

בשבילי המוסר – מוסר יהודי לעומת מוסר נוצרי – ספר יחיד מסוגו המשווה בין המוסר היהודי לזה הנוצרי בצורה מקיפה ועמוקה, חודר ליסודות האמונה והתיאולוגיה, ומנתח לעומק את הבעייתיות בתפיסות המוסר הנוצריות.

ישראל והאנושות – בספר זה הרב סוקר לעומק את תפקידה האוניברסלי של תורת ישראל. הספר מציג תפיסה חדשנית לגבי היחס בין היהדות לדתות העולם ולעמי העולם

הרב פרסם עוד ספרים רבים בתחומים שונים, כמו ספרי מבוא למסורת ותורה שבעל פה, פירוש להגדה של פסח, ספרים המגנים על חכמת הקבלה מפני ביקורת ועוד. כמו כן, הרב ערך סידור תפילה מדוקדק.

כתבי הרב נכתבו בעברית, איטלקית וצרפתית. את הכתבים הרבים מתרגם, מהדיר ומוציא לאור בשנים האחרונות הרה"ג ד"ר אליהו רחמים זייני שליט"א, ראש ישיבת אור וישועה בחיפה ורב הטכניון לשעבר, שהתמחה בתורתו של הרב בן אמוזג.

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום