חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הייחודיות של עם ישראל בפרשת בלק

בלעם מזקק את מהותו של עם ישראל לדורות, במשפט אחד. "הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב".

שתפו :

פלאש 90

 בלעם הנביא לא מצליח למלא את שליחותו ולקלל את ישראל. למרות שמלך מואב בלק משנה את מיקומו שלוש פעמים, עדיין הקללות הופכות לברכות. בברכה נאמר כי עם ישראל ייחודי משאר העמים, אפשר להבין שבלעם התכוון להטמעות של ישראל בין שאר העמים.

כאשר בלעם לא מילא את תפקידו, הוא מייעץ לבלק ללכת על "נשק יום הדין", שהוא בעצם הטמעות. "אמר לו בלעם לבלק: אלוהיהם של אלה שונא זימה הוא. העמידו בנותיכם בזימה ואתם שולטים בהם" (סנהדרין). דרך זימה שהביאה לעבודה זרה, בעצם עם ישראל מבטל את ייחודו משאר העמים. התוצאה? עשרים וארבעה אלף מתים מעם ישראל. 

הייחודיות של עם ישראל נעוצה בעצם הבידול שלנו מול שאר האומות. דוד בן גוריון ראש הממשלה הראשון טען: "עתידנו אינו תלוי במה יאמרו הגויים, אלא במה יעשו היהודים". 

״עם זה ישכון בארצו הגדורה בגבולותיה, ללא קשר רב עם אומות אחרות. הוא ימלא את שליחותו הלאומית ״הפנימית״ כ״עם״ המהווה קהילה; ולא יבקש את גדולתו כ״גוי״ נוסף בין הגויים, כ״גוף״ לאומי העושה רושם על ידי כוחו וגבורתו״ ( רש"ר הירש)

השליחות של עם ישראל בעולם, היא להיות "אור לגויים" ולא "כמו הגויים". כמותם יש בשפע, כמונו אין הרבה. לכן צריכים לשמור על הייחודיות שלנו שהיא התורה הקדושה. התורה היא זאת שמבדילה אותנו משאר העמים והיא זאת שבזכותה, הגענו לארץ האבות אחרי 2000 שנות גלות.

הייחודיות שלנו טמונה גם בשפת הקודש. השבוע בחשבון של האקדמיה העברית ללשון, פירסמו שאלה יפה של ילדה בת 12, תמר שמה. תמר לא הבינה למה כותבים "השכמה" באות כ' ולא "השקמה" באות ק'? "זה לא בא מן המילה לקום"? תהתה תמר. באקדמיה השיבו לה. "המילונים נוטים לסברה שהפועל הִשְׁכִּים נוצר בראשיתו לציון המנהג להעמיס את המשא על שכם הבהמה בבוקר לפני היציאה לעמל היום. מכאן התגלגלה הוראת הפועל לעשיית דבר מה בשעה מוקדמת או בנמרצות ובזריזות, וגם לציון יקיצה משינה".

"לפי הסברו של הרש"ר הירש, האיבר הראשון שמרים האדם בבוקר  בקומו מן השינה הוא השכם, ומכאן נובעת המילה השכמה".

איך זה קשור לפרשה?

כאשר בלעם רצה לקלל הוא הזרדז לקום בבוקר. "וַיָּקָם בִּלְעָם בַּבֹּקֶר וַיַּחֲבֹשׁ אֶת־אֲתֹנוֹ וַיֵּלֶךְ עִם־שָׂרֵי מוֹאָב". רש"י הקדוש עושה השוואה. "אמר הקדוש ברוך הוא: רשע, כבר קדמך אברהם, שנאמר "וישכם אברהם בבקר ויחבוש את חמורו". בעצם "וישכם" של אברהם, אב האומה הישראלית, ביטל את שליחותו של בלעם הרשע לקלל את ישראל. 

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום