[vplayer id='18637']
אנחנו נמצאים בתוך איומי ההשבתה של יפה בן דוד בעקבות המשא ומתן על שכר המורים, טל לוריא מייסד קבוצת "מורים מובילים שינוי" הגיע לתת תמונה אחרת. השינוי שהם מנסים להוביל מטרתו לשנות את המדיניות של הסתדרות המורים כפי שהיא באה לידי ביטוי במשא ומתן שלה מול משרד האוצר. "לשפר תנאי שכר של מורים זה מעולה, השאלה איך בדיוק מבצעים את זה. הסתדרות המורים טוענת שצריך להעלות את השכר של כל המורים, ובצורה אחוזית. אך אנחנו חושבים שעם הדרישה הזאת יש מספר בעיות. הבעיה הראשונה מתעלמת משאלת האיכות. הסתדרות המורים באופן היסטורי כבר שנים רבות מתעסקת בשכר, תנאים, חופשים וזכויות ולא מספיק מתעסקת באיכות של המורה. אנחנו חושבים שהסכמי השכר כפי שהם באים לידי ביטוי היום מתעלמים משאלת האיכות, במיוחד במנגנון התגמול" מסביר לוריא.
הוא מדגיש "אני לא בטוח שהשאלה צריכה להיות שאלת התפוקה, המסקנה או הכלי שבאמצעותו נגדיר איכות. אנחנו כמורים קל וחומר כהורים צריכים להיות מוטרדים מהשאלה איזה מורים מלמדים את ילדינו. ואיך אנחנו יכולים לתת תמריצים למורים איכותיים להיכנס למערכת. הסתדרות המורים לא עוסקת בשאלה הזאת".
https://tovnews.co.il/%d7%93%d7%aa-%d7%90%d7%99%d7%9b%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%a1%d7%91%d7%99%d7%91%d7%94-%d7%93%d7%95%d7%95%d7%a7%d7%90-%d7%92%d7%95%d7%a8%d7%9e%d7%aa-%d7%9c%d7%94%d7%aa%d7%97%d7%9e%d7%9e%d7%95%d7%aa-%d7%9b/
לדעת לוריא והארגון ממנו הוא מגיע הוא היה רוצה שההתנהלות עם השכר תהיה אחרת. "אני חושב שבאופן בסיסי היינו רוצים שהמנהלים יקבעו מי מורה טוב ומי פחות טוב. כמו במגזר הפרטי והציבורי יש למנהלים יכולת טובה להעריך את העובדים שלהם. נכון, לא כל המנהלים מספיק מוכשרים אבל באופן כללי רוב המנהלים אני סומך עליהם שידעו להעריך את העובדים שלהם. אני יודע שזאת גישה קיצונית ביחס למה שקורה במערכת, אבל אפשר לקחת את דרך האמצע. לא חייבים לקחת את כל מנגנון השכר ולשבור את כולו ולתת חוזים אישיים על בסיס הערכה בלעדית של המנהל. אפשר לקחת מורים מסוימים ולתת להם חוזים אישיים, אפשר לתת למנהל אחוז מסוים של תקציב".
לוריא מוסיף כי המערכת היום היא ממלכתית וריכוזית לחלוטין. לכן כל בתי הספר הם בשליטה מלאה של המדינה. "אז אני מנסה לפעול בתוך המסגרת הנוכחית של בתי הספר, בתי ספר ממלכתיים שהם בבעלות המדינה. אם היינו פותחים את שוק בתי הספר לתחרות אז אני חושב שבאמת שלצרכנים או להורים הייתה מילה או יכולת לקבוע איזה מורים מגיעים. בעולם מתוקן היינו צריכים לפתוח את המערכת הנוכחית לקצת יותר תחרות מבחינת סגנון ואופי בתי הספר שנמצאים בה. תחרות כזו אנשים נוטים לומר שזאת תחרות שתרחיב את הפערים ותרחיב את אי השוויון, אבל אני חושב שהיא תגרום לייעול המערכת הציבורית".
https://tovnews.co.il/%d7%9e%d7%a6%d7%99%d7%90%d7%95%d7%aa-%d7%90%d7%99%d7%93%d7%99%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%aa-%d7%9e%d7%a8%d7%9b%d7%96-%d7%94%d7%99%d7%99%d7%98%d7%a7-%d7%92%d7%93%d7%95%d7%9c-%d7%95%d7%95%d7%99%d7%9c%d7%94/
הדברים האלה יכולים להתרחש מבחינה פרקטית בתקציב החדש שהולך להגיע. "אם אנחנו מתעלמים משאלת האופי והמהות של הסכמי השכר עצמם שלדעתנו צריך לשנות אותם. בסוף יש תקציב שהולך להגיע ואני עכשיו מסתכל ובודק איפה נמצאת המצוקה הגדולה ביותר. היום במערכת החינוך באופן ברור ומוחלט המצוקה הגדולה נמצאת, אחד באיכות כוח האדם שמגיע למערכת. ושניים בנתוני העזיבה של כוח האדם שכבר מגיע למערכת. לא רק שלא מגיעים מספיק מורים איכותיים למערכת גם המורים שמגיעים עוזבים בשנים הראשונות ועוזבים במספרים גדולים והמערכת נכנסת למשבר מאוד גדול. לא רק זה המורים שעוזבים הם איכותיים יותר מאלה שנשארים" מסביר לוריא.
הפתרון לדעתו צריך להיות כזה, "שאם יש לנו תקציב חדש שהולך להגיע ברור לי איפה נקודת השבר ואיפה התקציב הזה צריך להתמקד מבחינת תוספות שכר. זה צריך להתמקד במורים הצעירים ולא במורים הוותיקים".