חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אולמרט בטוח שמנהיג חזק יפתור את בעיות המדינה; קשה שלא לנחש למי הוא מתכוון

ראש הממשלה לשעבר בראיון עומק מיוחד לTOV, בו הוא מדבר על תפקודו כראש ממשלה, הפתרון לבעיות הישראליות הגדולות, ואיך לא - על ביבי

שתפו :

 

אהוד אולמרט כיהן כראש הממשלה ה-12 של מדינת ישראל בין השנים 2006-2009. לאחר מכן נאלץ להתפטר עקב העמדתו לדין. בהמשך הורשע ונגזרו עליו 18 חודשי מאסר. בכך, הוא היה לראש הממשלה הישראלי הראשון, והיחיד, שנכנס בשערי בית הסוהר. בראיון לTOV טוען אולמרט שמלחמת לבנון השנייה הייתה הצלחה, מספר שהוא רצה לחסל את החמאס וטוען שצריך לשקול חוק צרפתי, אבל רק אחרי עידן נתניהו. ואם כבר נתניהו, אז באנו לדבר על אולמרט – אבל מה שקיבלנו, כמעט באובססיביות, זה ראיון על ביבי. רה"מ לשעבר אולמרט מתקשה לעזוב את העיסוק במחליפו, ונראה כי צלו מרחף מעליו בכל נושא ונושא שהוא מדבר עליו.

 

מלחמת לבנון השנייה ועופרת יצוקה

בראשית דבריו, אולמרט מדבר על מלחמת לבנון השנייה שצרובה לציבור הישראלי ככישלון. הוא טוען כי: "מלחמת לבנון השנייה הייתה הישג אסטרטגי מהמעלה הראשונה. היה מאמץ מלחמתי מרוכז שבו התכוונו לגרום לכך, שיותר לא ינסו לחטוף חיילים אזרחיים בגבול, ושיותר הם לא יטרידו ברמה יומיומית את אזרחי המדינה שגרים בצפון הארץ". לדבריו, מאז מלחמת לבנון יש שקט בגזרה הצפונית והמלחמה הצליחה להגשים את המטרה שלה: "15 שנה ומעלה עברו מאז מלחמת לבנות השנייה. לא נורתה ירייה אחת על ידי החיזבאללה. אנחנו יודעים היטב, למרות שאני היום לא מעורב באופן שוטף ולא מקבל מידע מודיעני שכל הזמן שהיה איזשהו חיכוך פוטנציאלי בלבנון, החיזבאללה נכנסו ללחץ מטורף והם העבירו מסרים לישראל: 'זה לא אנחנו, זה לא אנחנו'".

https://tovnews.co.il/%d7%a1%d7%99%d7%9b%d7%95%d7%9c-%d7%94%d7%91%d7%a8%d7%97%d7%aa-%d7%94%d7%a0%d7%a9%d7%a7-%d7%94%d7%92%d7%93%d7%95%d7%9c%d7%94-%d7%91%d7%94%d7%99%d7%a1%d7%98%d7%95%d7%a8%d7%99%d7%94-%d7%9e%d7%92%d7%91/

אולמרט לא מתרגש מהביקורות הרבות שהיו על המלחמה ואומר שהביקורת עליה הייתה לא עניינית: "יש אנשים שמתחו ביקורת ביום, בשבוע, שבועיים, חודש, חודשיים ראשונים לאחר המלחמה לפני שהייתה פרספקטיבה שאפשר היה להתבונן. אי אפשר היה לאמוד באופן רציני את ההצלחות. זה היה מאוד פופולארי. למה? כי המלחמה נסתיימה בלי שמישהו הרים דגל לבן כמו שהיה מקובל. אני צריך לבזבז את האנרגיות שלי כדי להתווכח עם דברי ההבל האלה? 15 שנה, אף ירייה אחת. חיים בשגשוג יוצא מן הכלל בצפון הארץ. אנשים לא פוחדים, מבלים, הכל בסדר. לא הייתה שום מלחמה, שום מאמץ מלחמתי שמדינת ישראל עשתה מאז הקמתה שהוליד שקט באותה גזרה לכל כך הרבה שנים, כמו מלחמת לבנות השנייה. שיגידו מה שרוצים כל המומחים. המציאות יותר חזקה מהמומחים".

לא רק בצפון נלחמה מדינת ישראל בתקופת כהונתו של אולמרט. שבועות לפני סיום תפקידו, פתחה ישראל במערכה בדרום מול חמאס – מבצע עופרת יצוקה. אולמרט מספר שהוא רצה מאוד לחסל את חמאס באופן סופי במלחמה הזאת, אבל הדבר הזה לא התאפשר היות והוא היה בדעת יחיד מול כל ראשי מערכת הביטחון שלא הסכימו איתו: "אני רציתי להמשיך בו כדי לחסל את החמאס סופית ברצועת עזה ואז זה היה אפשרי, החמאס היה חלש. ופשוט מנעו את זה ממני. ונוצרה מציאות שבה אני עמדתי מול שר ביטחון שהתנגד, רמטכ"ל שהתנגד, אלוף פיקוד דרום שבהתחלה אמר שפעולה לתפיסת ציר פילדלפי מדרום ולטיהור רפיח עניין שייקח שלושה שבועות במינימום של נפגעים, אולץ לשנות את הערכת המצב שלו ולהציג הערכת מצב שונה לחלוטין. כל המערכת הייתה נגד חיסול החמאס בגלל שהיו שיקולים פוליטיים. עמדנו לפני בחירות. ולפי דעתי זה פקשוש. זאת הזדמנות שלא תחזור".

https://tovnews.co.il/%d7%a6%d7%a8%d7%99%d7%9a-%d7%9c%d7%a7%d7%91%d7%9c-%d7%94%d7%97%d7%9c%d7%98%d7%94-%d7%9c%d7%94%d7%a9%d7%9e%d7%99%d7%93-%d7%90%d7%aa-%d7%90%d7%a8%d7%92%d7%95%d7%a0%d7%99-%d7%94%d7%98%d7%a8%d7%95%d7%a8/

איך לא? ההשוואה הנצחית לביבי

ראש ממשלת ישראל זה אחד התפקידים הקשים ביותר בעולם. כחלק מתפקידו, ראש הממשלה צריך לקבל החלטות הרות גורל, שיכולות להכריע מי לחיים ומי למוות. על הכישורים אותם נדרשים לתפקיד אומר אולמרט: "בסופו של דבר זה עניין של אופי. היכולת לקבל החלטות זה עניין של אופי. אני באופיי טיפוס שחותר להכרעות וקבלת החלטות, לחתוך דברים". אולמרט לא מצליח לברוח מההשוואה הנצחית לראש הממשלה הוותיק והמדובר ביותר בישראל: "ביבי למשל הוא בנאדם שמבחינה נפשית יש לו חולשה אדירה, הוא לא יודע לקבל החלטות. כל אחד שעבד איתו יודע. מאות פעמים שלחתי אנשים למבצעים. ברוך השם כולם הסתיימו בשלום. אתה יודע שאתה שולח אנשים שאולי הם לא יחזרו. זה קשה, אבל מי שרוצה להיות ראש ממשלה צריך להיות מסוגל לקחת את ההחלטות האלה. בקור רוח, בנחישות ובעיקר לחלוק עם האנשים שלהם ניתנת הפקודה את הנחישות ואת הנחרצות שבה הדברים האלה נעשים. ולא את הספקות".

 

חלומות השלום תמורת מסירת ארץ ישראל לערבים – עדיין כאן

אחרי גירוש היהודים מגוש קטיף הוביל אולמרט תכנית המשך, אותה כינה בשם "תכנית ההתכנסות". תכלית התוכנית היה לגרום לגירוש של היהודים מרוב היישובים ביהודה ושומרון כחלק מהסכם שלום כולל עם הפלסטינים. אולמרט מדבר על האסטרטגיה אותה הוא הוביל ואומר: "אני במקום שהיה צריך להכות טרוריסטים, אויבי ישראל, עשיתי את זה יותר בנחרצות ויותר בנחישות מאשר רבים שקדמו לפני ובוודאי אלה שבאו אחריי. מהצד השני, אני כל הזמן אמרתי שאני רוצה לעשות הסדרי שלום, ואני פעלתי בכל הכח כדי לנהל משא ומתן על מנת להגיע להסדרי שלום. היינו קרובים מאוד לזה, אלמלא היריבים הפוליטיים שלי שניסו לסכל אותי".

אולמרט לא מסכים עם ההנחה לפיה במדינת ישראל רוב העם ימני ושבע מנסיגות. לדבריו, ברגע שיגיע מנהיג שידע להגיד את הדברים בצורה ברורה וחד משמעית, העם ילך אחריו: "אני חושב שהציבור ילך אחרי מנהיג שיהיה נחוש. שיהיה יצוק מפלדה. שידע לדפוק על השולחן ולהגיד זה מה שצריך לעשות וכך אני אעשה וזה הדרך שבה צריך לעשות. גם אם הוא יגיד שצריך לסגת מהשטחים ולסייע בהקמת מדינה פלסטינית. זה בכלל לא נוגע לימין ושמאל. זה נוגע שבתקופה מסוימת, במציאות הפוליטית שנוצרה לנו, הייתה מנהיגות רופסת מבחינת התוכן המהותי. חלולה מבחינה ערכית, שמולה תעמוד נציגות, עוצמה. אתה תראה באיזה אופן מדהים דעת הקהל תשתנה".

אחת הפרשות הזכורות ביותר בתקופת ממשלת אולמרט היה הפרשה אשר בשיאה הוגש כתב אישום נגד שר המשפטים דאז חיים רמון. אולמרט מתייחס לפרשה ואומר: "היה שר משפטים, שמו חיים רמון. שר המשפטים הזה העמידו אותו לדין לפי דעתי שלא בצדק. נעשתה פה טעות חמורה ביותר. אם היה אומר לי היועץ המשפטי לממשלה אז: 'תקשיב, אם שר המשפטים יתנצל אני לא אעמיד אותו לדין', אני הייתי דואג שהוא יתנצל והיה נגמר העניין".

https://tovnews.co.il/%d7%a9%d7%a8-%d7%94%d7%9e%d7%a9%d7%a4%d7%98%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%a9%d7%a2%d7%91%d7%a8-%d7%97%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%a8%d7%9e%d7%95%d7%9f-%d7%9c%d7%90-%d7%94%d7%99%d7%94-%d7%a9%d7%a8%d7%a5-%d7%91/

חוק צרפתי? רק בלי נתניהו

אולמרט מפתיע ואומר שחוק צרפתי זה דבר שצריך בהחלט לשקול אותו, אבל מדגיש שזה צריך לבוא להכרעה אחרי תקופת נתניהו: "כשיסתיים משפטו של נתניהו ואנחנו נתרחק מהאירוע הספציפי הזה נדון בסוגיה הזאת בצורה רצינית במנותק מהאירועים הללו. לפי דעתי אי אפשר לנתק היום את הדיון בעניין הזה לבין המשפט של נתניהו. ראוי לדון בזה".

 

 

על הימין האידיאולוגי: "פראי אדם"

אחת הסוגיות שמאיימות היום על יציבות הממשלה היא פינוי הישיבה בחומש, וכמובן, הר הבית: "בצד הישראלי יש חבורה של פראי אדם. לא תתי אדם. אני לא מסכים לביטוי הזה. פרובוקטורים. מסכסכנים שעומד בראשם בן גביר. אבל מי שהעמיד את בן גביר במרכז ההתרחשויות זה בנימין נתניהו שדחף אותו להיכנס לכנסת. אפילו היה מוכן שהוא יהיה ברשימה כזאת או אחרת מחוברת לליכוד".

אולמרט טוען שאסור לעלות להר הבית: "תקשיב טוב, הרב הגאון, אלוף בצה"ל, ציוני גדול מאין כמוהו, הרב גורן, הוציא פסק הלכה שיהודים לא צריכים לעלות להר הבית. הוא אסר. הרב גורן אסר, תבדוק".

הוא אף מוסיף כי הדרך היחידה להתמודד עם הבעייתיות סביב הר הבית הוא העברת השליטה בהר לאו"ם: "הר הבית הוא קדוש לנו ואי אפשר לוותר על קדושתו. אנחנו צריכים להכיר בשני דברים. קודם כל בעובדה שהוא קדוש גם למוסלמים. מה לעשות שהמקום הזה הוא מקום שצריך לאפשר חופש פולחן מלא לכל הדתות. והדרך היחידה לעשות את זה שלא יהיה ריבונות דתית אקסקלוסיבית. אני לא מציע לוותר. אני לא מציע להעביר את זה לשלטון של מישהו אחר. אני מציע שתהיה נאמנות בינלאומית של 5 מדינות שתקבל סמכות שתוכר על ידי האו"ם. שהיא תנהל את האזור הזה באופן שלא תהיה סמכות אקסקלוסיבית לגורם אחד. לעולם לא יהיה שלום אם לא נעשה את זה. אם תהיה נאמנות בינלאומית שמורכבת מהסעודים, מהירדנים, הפלסטינים, ישראל וארה"ב יהיה גם את האמצעים וגם את היכולות".

https://tovnews.co.il/%d7%9c%d7%90-%d7%a8%d7%97%d7%95%d7%a7-%d7%94%d7%99%d7%95%d7%9d-%d7%91%d7%95-%d7%a0%d7%97%d7%96%d7%99%d7%a8-%d7%90%d7%aa-%d7%94%d7%a9%d7%9c%d7%99%d7%98%d7%94-%d7%94%d7%99%d7%94%d7%95%d7%93%d7%99/

לסיום, מתייחס אולמרט לראש הממשלה החליפי יאיר לפיד. הוא מספר שהוא יעץ לו בעבר לעבוד בשיתוף פעולה עם החרדים, וטוען שאפשר לעבוד בשיתוף פעולה גדול מאוד עם החרדים אם מגיעים ממקום נקי. על לפיד הוא אומר: "שנים שאיננו מדברים. יש ביננו נתק גמור. אני יכול להגיד לך כשהוא נבחר בפעם הראשונה, והיה ברור שהוא מתכוון ליצור חיבור עם נפתלי בנט שאז זכה ב-12 מנדטים והיה לו כח רב. אני אז אמרתי לו: תעשה חיבור עם החרדים. זה העתיד. אם הוא היה שואל אותי עכשיו הייתי אומר. אם הוא יעשה חיבור עם החרדים הוא יכול לחלום על שינוי בחברה הישראלית. יש הרבה דברים שצריך לומר לחרדים שהם לא אוהבים לשמוע. אם זה נאמר ממקום שבו הציבור החרדי משוכנע שמי שאומר את זה הוא לא שונא, אז תתפלא לאיזה רמה של שיתוף פעולה ושל ההסכמות אפשר להגיע.

אולמרט מסתייג: "יש לי כעס אדיר על ש"ס, על הדרך הפוליטית שבה הם בחרו וגם על יהדות תורה על כל מיני שגיאות שהם עשו". ובכל זאת הוא מפייס: "אבל אני לא יכול להתכחש לעובדה שהציבור הזה הוא חלק מעם ישראל, וחלק מעם ישראל שאני אוהב. חלק מעם ישראל שאני יודע לדבר איתו – וצריך לדבר איתו".

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום