חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

דאעש בישראל – פנטזיה ערבית או מציאות מאיימת?

סקירה על ארגון הטרור הרצחני - איך הכל התחיל ואיפה הוא היום

שתפו :

בימים האחרונים ,על רקע הפיגועים הקשים בבאר שבע ובחדרה, עלה לכותרות ברחבי מדינת ישראל ארגון המדינה האסלאמית, או בשמו המוכר יותר: דאעש. ראש הממשלה בנט אמר אתמול כי מדובר "בפיגוע שני של תומכי דאעש בתוך ישראל, זה מחייב את כוחות הבטחון להסתגלות לאיום מחדש". ניסינו להבין מה זה 'דאעש' ומה האידיאולוגיה של הארגון. דיברנו עם ד"ר אדי כהן, עיתונאי, מזרחן וחוקר בכיר באוניברסיטת בר-אילן ובדקנו איתו האם המיתוג של הפיגועים האחרונים ככאלה של דאעש בישראל הוא נכון.

הארגון אמנם הוקם בשנת 1994, אך היה חלק מאל-קאעידה באפגניסטן. למעשה, הארגון יצא לדרך עצמאית בשנת 2014, אז הוא עלה לכותרות וסיגל לעצמו את השם "דאעש", ולאחריו – "המדינה האסלאמית". הארגון נחשב לקיצוני ואכזרי ביותר בעולם. לארגון יש זרוע תקשורת שהוקמה בשנת 2014 ומפרסמת סרטונים, פרסומי תעמולה של הארגון ועיתונים של הארגון. בין השאר, בארגון נוהגים לפרסם סרטונים של עריפת ראשים, יריות באנשים ומעשי רצח בוטים אחרים.

דעאש

אידיאולוגיית הארגון היא בסופו של דבר להקים אומה אסלאמית בעולם כולו. הם שואפים לנהל את חייהם על פי ה'שריעה' – חוקי ההלכה האסלאמית. מטרתם היא לחזור לאורחות החיים שאפיינו את החברה המוסלמית בעת עליית האסלאם. לפיכך, הארגון נוקט בשיטות ענישה שהיו מקובלות בימי הביניים כגון עריפת ראשים, קטיעת איברים, סקילה, שריפה וכדומה. הארגון ברובו עוסק בפעילות במדינות אסלאמיות כגון עיראק וסוריה, אך התפרסם גם במעשי טרור רצחניים ברחבי אירופה.

כך למשל, בשנת 2014 פעיל הארגון פתח באש במוזיאון היהודי של בלגיה בבריסל. באירוע הקשה נרצחו ארבעה אנשים. האירוע הבולט ביותר באירועי הטרור באירופה היה זה המכונה: "פיגועי נובמבר 2015". הפיגועים התרחשו בפריז במתקפה משולבת של שמונה מחבלים מהתנועה האסלאמית בה נרצחו 130 אנשים ונפצעו 352, מתוכם 99 במצב קשה.

בשנת 2016, כאשר הארגון היה בשיא פריחתו, הוא שלט על שטח שגדול פי ארבע משטחה של מדינת ישראל ברחבי עיראק וסוריה. בתקופה זו ניהל דאעש ח'ליפות אסלאמית בעלת חוקי דת נוקשים ובלתי-מתפשרים. החל משנת 2017 הארגון החל לספוג אבדות רבות בשטח ובחיי אדם, עד ששליטתו הצטמצמה לשטחים מועטים. כיום פועל הארגון בעיקר במחתרת, והוא מחזיק פעילים אידיאולוגיים ברחבי העולם. פעילים אלו מקבלים השראה ממנהיגי הארגון ומדרכו הרצחנית, אך לאו דווקא מוכוונים באופן ישיר על ידי אנשי הארגון. מוסלמים רבים ברחבי העולם שנחפשו לפעילות דאעש ולאידיאולוגיה שלהם ביצעו מעשי טרור עצמאיים ולא-מאורגנים ברוח הארגון.

https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%90%d7%9d-%d7%91%d7%99%d7%aa-%d7%94%d7%9e%d7%a9%d7%a4%d7%98-%d7%9b%d7%91%d7%a8-%d7%a9%d7%97%d7%a8%d7%a8-%d7%90%d7%aa-%d7%94%d7%9e%d7%97%d7%91%d7%9c-%d7%94%d7%91%d7%90-%d7%a1%d7%a7%d7%99/

באוקטובר 2019 חוסל מנהיג הארגון, אבו באכר אל-בגדאדי במבצע של צבא ארה"ב בסוריה. מנהיג דאעש ניסה להימלט מהכוחות האמריקאים שהגיעו לחסלו ולהחליט להתאבד על ידי חגורת נפץ שהייתה עליו. בהצהרה שמסר נשיא ארה"ב דאז דונאלד טרמאפ בעקבות חיסולו של בגדאדי הוא אמר: "הכלבים רדפו אחריו, הוא הפעיל את האפוד שלו, הרג את עצמו ושלושה מילדיו. הגופה שלו הושחתה בפיצוצים. המערה קרסה עליו".

לאחר מותו של אל-בגדאדי, מונה במקומו להנהיג את הארגון אבו אברהים אל-האשמי אל-קורייש. בתחילת שנת 2022 אל-האשמי התאבד גם הוא בפשיטה של כוחות אמריקאים על מחבואו בסוריה, במקומו מונה אבו חסן אל-האשמי לח'ליפה השלישי של הארגון. בשנת 2020 פירסם דובר דאעש הקלטה בה פנה לפעיליו בהוראה לתקוף את ישראל: "אנחנו עוד כאן ונערכים להתחיל 'שלב חדש' – פגיעה במטרות ישראליות", כך דבריו.

ד"ר אדי כהן
ד"ר אדי כהן. תמונה: מויקיפידיה.

דיברנו עם ד"ר אדי כהן, מזרחן וחוקר בכיר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן. ניסינו להבין ממנו האם יש בכלל תופעה של תומכי דאעש בישראל וכמה היא רחבה. ד"ר כהן אומר: "הביטוי תומכי דאעש מטעה. מדובר במחבלים שאכן קיבלו השראה מהם אבל המבצעים הם ערביי ישראל. אסור לשכוח, הפיגועים האלה מגיעים אחרי שנה של הסתה מצד חברי הכנסת, שכל יום מסיתים. בפייסבוק שלהם הם קוראים לשחרר את פלסטין. ישראל היא מדינת אפרטהייד. צריך להילחם במחבלים ולא לזרוק את זה על ארגונים אחרים". לדבריו, המיתוג של האירועים האלה ככאלה שיוצאים מבית מדרשם של דאעש זהו ניסיון להסית את הדיון מהבעיה האמיתית: "זה ניסיון לברוח. לא להילחם, לא להתעמת, כי אולי הקואליציה תיפול". הוא מוסיף שהפתרון צריך להיות בהוצאת הנשק מהחברה הערבית וטיפול במסיתים: "צריך ללכת ולחפש אחרי נשק בבאר-שבע ובאום אל-פאחם בצורה יותר רצינית. לכלוא את ראאד סלאח וכל מי שמסית".

האם תא רדום של דאעש התעורר פתאום לתחיה במדינת ישראל, או שמדובר בניסיון של ההנהגה הערבית בישראל "למתג" את הטרוריסטים ערביי-ישראל כנציגי דאעש, השנואה כל כך ברחוב הפלסטיני? עדיין קשה לדעת. מה שבטוח, פעילי דאעש או "סתם" מחבלים ערבים רגילים –  בהחלט יש ממה לחשוש.

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום