חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יציאת מצרים וסיפור פסח היא ההכנה ללידה הכי טובה שתמצאי

"בזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל": פרויקט מיוחד לפסח

תגיות

שתפו :

יעל גריינר
קרדיט: שמרית בנימין

חג הפסח הוא יום הולדתו של העם הישראלי, בני יעקב יוצאים ממצרים כעבדים עם כל הנלווה לכך, ונולדים מחדש כעם ישראל. לכבוד הלידה הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית, יעל גריינר, מיילדת באסף הרופא, דולה ומדריכת הכנה ללידה, מספרת על הקשר בין לידת עם ישראל ללידה של כל אישה באשר היא.

לדבריה, לידת העם היהודי וסיפור יציאת מצרים מקבילים באופן פלאי ללידה פיזית. יציאה מצרים היא תהליך, הקב"ה לא פנה לעם ישראל ואמר להם תצאו, ומייד יצאו ברגע אחד. גם לידה היא תהליכית, לכן לידה נקראת יום הולדת, כיוון שלוקח יום שלם עד שאדם נולד, תהליך ארוך ומתמשך.  היא מוסיפה כי ליציאת עמ"י קדמו עשר מכות שמהם סבלו המצרים. היא מחדדת שבעצם ישנם שני תהליכים שמתרחשים במקביל; מצד אחד, המצרים צריכים להבין שהם צריכים לשחרר את עמ"י. ומן הצד השני, עם ישראל, עם עבדים, שלא מכיר מציאות אחרת מעבדות, נמצאים בתודעה של אומללות וקטנות. על עמ"י לצאת לתודעת עם, תודעת שפע.

לידה

כך גם בלידה, מתרחשים שני תהליכים במקביל, היבט פיזי, והיבט נפשי. מההיבט הפיזי, על האישה עוברים צירים, היא צריכה להוציא את התינוק, ולשחרר. מצוואר רחם אחורי סגור ולא בשל ללידה לצוואר פתוח שיכול לעבור דרכו תינוק. ויחד עם זאת, ההיבט השני הוא רגשי, לידה היא תהליך רגשי עמוק. "אני צריכה ללמוד כיולדת גם כן לשחרר, כל עוד אני לא משוחררת ונמצאת במקום של עבד, ולא עוברת להיות בת חורין ויוצאת מהעבדות. התינוק שלי גם לא יצא". היא מדגישה שהפן הפיזיולוגי והרגשי הולכים שניהם יחד יד ביד.

https://tovnews.co.il/2000-%d7%a9%d7%a0%d7%94-%d7%94%d7%aa%d7%a4%d7%9c%d7%9c%d7%a0%d7%95-%d7%9c%d7%92%d7%90%d7%95%d7%9c%d7%94-%d7%90%d7%9a-%d7%90%d7%aa-%d7%94%d7%9c%d7%91-%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%9c%d7%90-%d7%92%d7%90%d7%9c/

יעל מגדירה את עצמה כמיילדת בגישה יהודית, זה בא לידי ביטוי בגישה שלה עצמה, ולא בהקראת פסוקים ליולדת או בגישה של היולדת עצמה. היא מסבירה "לא אצל כל יולדת מתאים להגיד משהו שמתאים ליהדות, אני מיילדת כל מי שמגיעה לחדר לידה. ועדיין הגישה היהודית שם כי היא שלי ובתוכי. וזה מה שאני מוציאה החוצה". זה בא לידי ביטוי בדברים שהיא תגיד ליולדת, בדברים שיכולים לעודד ולקדם אותה כשאין שום התקדמות. למשל "ישועת ה' כהרף עין", זה רעיון שיכול לעזור ולתת ראיה אופטימית. "לא תמיד אני אגיד את זה במילים האלה. אבל אם זה בחורה שלא בהכרח יהודייה או דתיה אגיד לה במילים אחרות שמתאימות לתפיסה שלה אבל הן יתנו לה את הכח שמתאים לה".

לידה

היא מיילדת שנים רבות, אך אומרת שהיא כבר לא בוכה בלידות מהתרגשות. במהלך משמרת היא נמצאת בין שלוש לארבע לידות, אז היא מתרגשת, אבל לא מביא אותה לידי בכי. כאשר הסיפור נוגע, אין עין שנשארת יבשה בחדר, כולם בוכים. דוגמא לסיפור כזה היא מביאה מאישה שבאה ללדת ובעלה נהרג בתאונת דרכים כאשר הייתה בחודש שני. "אין אבא לילד הזה, כולנו בוכות איתה. זה רגע שמצד אחד הוא כולו התרגשות, כי יש לו המשך. ומצד שני הוא מעולם לא יראה את הילד שלו".

לסיום, יעל מביאה טיפ ללידה טובה. היא מביאה כלי של הרב קוק מהקורס שלה, "כשהנשמה מאירה, גם שמים עוטי ערפל מפיקים אור נעים". היא אומרת שגם אם יש לך ערפל סביבך, ולידה היא ערפל, של איבוד שליטה, חוסר אונים. וזאת המהות של הלידה, יציאה משגרה. דווקא שם, אם הנשמה מאירה, אם יש לך בפנים את היכולת הרגשית שרכשת ולמדת באמצעות עבודה עצמית. גם כאשר תהיי במקום הזה של הערפל, "זה לא משנה כמה ערפל יש סביבי עדיין השמים מפיקים אור נעים. עדיין אני יודעת שיש לי נקודת אור שאני יכולה להישען עליה וללכת איתה כל הזמן".

לרכישת הקורס של יעל, לחצי כאן!
לצפייה בשיעור ראשון ללא עלות, לחצי כאן!

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום