חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"מין אינתום"? מי אתן המפלגות הערביות? סקירה מקיפה

בזמן האחרון כולם מחזרים אחריהן; מה בכלל רוצות להשיג המפלגות הערביות, ובמה כל אחת מהן מאמינה?

שתפו :

הרשימה המשותפת בימים טובים יותר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במערכת הפוליטית הישראלית אין רגע דל. אחרי פרישתה של סילמן מהקואליציה והאולטימטום שהציב ניר אורבך על מנת להישאר בקואליציה, הגיע תורה של מפלגת רע"מ לעשות דפיקות לב לבנט ולפיד, ואחרי פגישה שנערכה במשך שעות החליטו במועצת השורא, שמקבלת את ההחלטות עבור סיעת רע"מ, על הקפאת החברות בקואליציה עד להודעה חדשה. החלטה זו הובילה גורמים בקואליציה לבדוק פעם נוספת עם הרשימה המשותפת אפשרות לשיתופי פעולה ומתן רשת ביטחון לקואליציה המתנדנדת. ימים אלו, שבהם עתידה של המערכת הפוליטית בישראל תלוי יותר מתמיד במפלגות הערביות, הם הזדמנות טובה להבין: ממה מורכבות המפלגות הערביות, במה הן דוגלות ומאמינות, מה מניע אותן, ומה למען השם הן מנסות להשיג?

כיום בכנסת מכהנות שתי סיעות ערביות: סיעת רע"מ והרשימה המשותפת. הרשימה המשותפת היא סייעה אחת המורכבת משלושה מפלגות שונות: בל"ד, תע"ל וחד"ש.

https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%90%d7%9d-%d7%a8%d7%a2%d7%9e-%d7%aa%d7%a4%d7%a8%d7%95%d7%a9-%d7%9e%d7%94%d7%a7%d7%95%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%a6%d7%99%d7%94-%d7%9e%d7%95%d7%a2%d7%a6%d7%aa-%d7%94%d7%a9%d7%95%d7%a8%d7%90/

הילדים הרעים – בל"ד

נתחיל ממפלגת בל"ד, או בשמה המלא (המפלגות הערביות, כפי ששמתם לב, אוהבות ראשי תיבות): "ברית לאומית דמוקרטית". בל"ד היא מפלגה שהוקמה בשנת 1995 על ידי ד"ר עזמי בשארה, פילוסוף ערבי נוצרי-קתולי שכתב דוקטורט בגרמניה על משנתו של קרל מרקס. בשארה כיהן כחבר כנסת וכיו"ר מפלגת בל"ד עד שנת 2007, אז נחשד בריגול וברח מישראל, אליה לא חזר עד היום. בל"ד, כמו שאר המפלגות הערביות, היא מפלגה אנטי-ציונית. יחד עם זאת, היא מביעה את הדעות הקיצוניות ביותר לגבי קיומה הנוכחי של מדינת ישראל מבין כל המפלגות הערביות כיום. בין השאר, חרטה המפלגה על דלגה את הפיכת מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה, נסיגת מדינת ישראל מכל השטחים ששוחררו על ידה במלחמת ששת הימים, מימוש זכות השיבה והקמת מדינה פלסטינית אשר בירתה היא ירושלים. בנוסף, המפלגה דוגלת בהפרדת דת ומדינה, וכן בשחרור כל האסירים הערבים שנמצאים בבתי הכלא ברחבי מדינת ישראל.

מפתיע לגלות כי למרות דעותיה הרדיקליות של סיעת בל"ד, מדובר במפלגה חילונית למהדרין, אשר תהום פעורה בינה ובין התנועה האסלאמית בישראל. בבל"ד, אגב, נוקטים בקו של התנגדות עקרונית לשיתוף פעולה עם כל גורם ציוני, גם אם הוא מגיע מהשמאל. כי שניווכח בהמשך, הערבים המוסלמים הדתיים על פי רוב נוקטים בקו מתון יותר בנושא זה. בל"ד היא מפלגה הדוגלת בפאן-ערביות, שמשמעותה בקווים כלליים היא שאיפה ליצירת יישות מדינית ערבית-לאומית-סוציאליסטית כוללת ברחבי מזרח התיכון. היא מושפעת מהנאצריזם המצרי, והיא מנהלת קשרים טובים עם המפלגה הפאן-ערבית השולטת בסוריה, הלא היא מפלגת הבעת' הנודעת לשמצה של אסאד.

בנוסף לעזמי בשארה שמבוקש עד היום במדינת ישראל, עוד שמות מוכרים שהיו חברי כנסת במפלגה הם ח"כ לשעבר ג'אמל זחאלקה, וכמובן ח"כ לשעבר חנין זועבי, הזכורה היטב לאזרחי ישראל בעקבות השתתפותה במשט המרמרה. גם ח"כ לשעבר באסל גאטס כיכב בכותרות כאשר שהורשע בהברחת טלפונים סלולריים למחבלים ערבים בכלא; גאטס הורשע ונאסר. כיום יו"ר המפלגה הוא ח"כ סאמי אבו-שחאדה.

עזמי בשארה, עד היום מבוקש בישראל. צילום: פלאש 90

הולכים על המיינסטרים – תע"ל

נעבור לתע"ל, הלא היא "תנועה לאומית להתחדשות". תע"ל היא מפלגה ערבית שהוקמה בשנת 1996 על ידי הרופא הכמעט גניקולוג ד"ר אחמד טיבי, יועצו לשעבר של יו"ר הרשות הפלסטינית יאסר ערפאת. כמעט גניקולוג, אגב, כי ממש מעט לפני סוף ההתמחות הוא פצע מאבטח על ידי הטחת תיקו בראשו של המאבטח בכניסה לבית החולים.

מפלגת תע"ל היא מפלגה חילונית, אך החילונות שלה אינה אידיאולוגית כמו זו של בל"ד או חד"ש. היא דוגלת בהקמת מדינת פלסטינית לצד מדינת ישראל בגבולות 67 וחתימה על הסכמי שלום עם לבנון וסוריה. במפלגה תומכים גם בשינוי מעמדם של ערביי ישראל, וטיפול בבעיות של ערביי ישראל בנגב וערים המעורבות. בנוסף, במפלגה תומכים בקידומם של הנשים הערביות בכל התחומים שתיעשה באמצעות העדפה מתקנת. כיום מכהנים מטעם המפלגה בכנסת יו"ר המפלגה מעת הקמתה ח"כ אחמד טיבי, וגיסו של טיבי ח"כ אוסאמה סעדי.

הקומוניסטים שמשלבים גם יהודים – חד"ש

חד"ש, לעומת שתי הקודמות, היא עולם אחר לחלוטין. החזית דמוקרטית לשלום ושוויון היא מפלגת שמאל רדיקלית שהוקמה בשנת 1997. בניגוד לשאר המפלגות הערביות, חד"ש היא מפלגה שמשלבת יהודים מבין נציגיה לכנסת. יחד עם זאת, רוב מצביעי חד"ש מגיעים מהחברה הערבית. חד"ש היא מפלגה קומוניסטית רדיקלית, האוחזת בתפיסת עולם מרקסיסטית מלאה; זו כוללת בין השאר הפרדת דת ומדינה, שוויון מגדרי, ו'לניניזם' שמשמעותו – ביטול הבעלות הפרטית על אמצעי הייצור, שיוויון כלכלי בין כל אזרחי המדינה וחיסול המעמדות. אפשר בהחלט לומר כי המנהיג הרוחני של התנועה הוא דווקא יהודי, קרל מרקס כמובן. גם בנושאים מדיניים המפלגה נוקטת בעמדות שמאל רדיקליות. בחד"ש, בדומה לבל"ד, מצדדים בפתרון שתי המדינות, הפיכת מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה, הקמת מדינת פלסטינית והחזרת כל השטחים "הכבושים" כהגדרתם כולל רמת הגולן. יחד עם זאת, בעוד שבל"ד היא מפלגה לאומנית-ימנית, הרי שחד"ש היא מפלגת שמאל הסולדת מתנועות לאומיות (אם כי, בנוגע ללאום ה'פלסטיני', הם חורקים מדי פעם). בחד"ש דוגלים בשוויון מלא בין גברים לנשים ובחקיקת חוקי יסוד שתעגן את מעמדם השוויוני של הנשים, וכמובן שנמצא בתנועה גם חברות כנסת ולא רק חברי כנסת. למרות דעותיה הרדיקליות ובשונה מבל"ד, חד"ש היא מפלגה פרגמטית התומכת בשיתוף פועלה במצבים שונים עם סיעות לא ערביות. כך בשנת 92 היוו חד"ש חלק מגוש חוסם שעזר לראש הממשלה יצחק רבין לקיים את ממשלתו. כיום מכהנים בכנסת מטעם הרשימה ח"כ איימן עודה, ערבי מוסלמי חילוני שהוא גם ראש הרשימה המשותפת, ח"כ עאידה תומא סלימאן, ערבייה נוצרית שהיא כיום האישה היחידה ברשימה המשותפת, וח"כ עופר כסיף היהודי.

https://tovnews.co.il/%d7%9e%d7%a0%d7%9b%d7%9c%d7%99%d7%aa-%d7%9e%d7%a4%d7%9c%d7%92%d7%aa-%d7%99%d7%9e%d7%99%d7%a0%d7%94-%d7%9e%d7%92%d7%a0%d7%94-%d7%a2%d7%9c-%d7%a8%d7%a2%d7%9e/

הדתיים האדוקים והמתונים ביותר – רע"מ

וכעת, לדובדבן שבקצפת, המפלגה האנונימית שעלתה לכותרות, ואין איש בישראל שלא גיבש דעה מסודרת ומנומקת לגביה. רע"מ, הרשימה הערבית המאוחדת, היא רשימה ערבית-מוסלמית שנוסדה בשנת 96. בניגוד לבל"ד, תע"ל וחד"ש שהן מפלגות חילוניות, רע"מ היא מפלגה מוסלמית דתית אדוקה. מאז הקמתה, חברים במפלגה אנשי הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית, והחלטות כמו בחירת הרשימה מתקבלות על ידי מועצה של אנשי דת הנקראת "מועצת השורא". כאן המקום להסביר את ההבדל בין הפלג הדרומי לפלג הצפוני של התנועה האסלאמית: בפלג הצפוני נוקטים בקו שמרני וקיצוני יותר ביחס למדינת ישראל, ומתוקף כך מתנגדים לשותפות בכנסת. לעומת זאת, הפלג בדרומי ממנו נוצרה רע"מ נוקט בעמדה יותר פרגמטית ותומך בלקיחת חלק במשחק הפוליטי ובהשתתפות בכנסת. כחלק מהיותה של רע"מ מפלגה דתית, במפלגה נוקטים בעמדות שמרניות בכל מה שקשור לסוגיות להט"ב ושמירה על המשפחה המסורתית. ברע"מ, בדומה לשאר המפלגות הערביות, תומכים בסיום הכיבוש, פינוי ההתנחלויות, שחרור האסירים הפלסטינים והבטחת זכות השיבה לפליטים הערבים. ברע"מ פועלים לצמצום הפערים של ערביי ישראל, וכחלק מגישה זו השתלבה המפלגה באופן תקדימי בקואליציה, על מנת לקדם נושאים אזרחיים למען ערביי ישראל. למרות הרצון של רע"מ להראות את עצמם ככאלה שדואגים בעיקר לסוגיות אזרחיות בכל הנוגע לערביי ישראל, לא פעם מאז הקמת הממשלה יצאו חברי רע"מ מגדרם לאחר התרחשויות בזירה הפוליטית-מדינית. השיא התרחש בימים האחרונים, על רקע ההתפרעויות בהר הבית, שכתוצאה מהתגובה הישראלית אליהן השהתה רע"מ את חברותה בקואליציה. בראשות הרשימה עומד חבר הכנסת ד"ר מנסור עבאס, רופא שיניים במקצועו, ואחריו ברשימה נמצאים כדורגלן העבר (כן, כן) ח"כ מאזן גנאים, ח"כ ווליד טאהא וגם – תאמינו או לא – אשה, חברת הכנסת אימאן חטיב-יאסין, עובדת סוציאלית במקצועה.

מנסור עבאס – ממליך המלכים בפוליטיקה הישראלית. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפני הבחירות האחרונות שהתקיימו לפני למעלה משנה, ודווקא אחרי הישג חסר תקדים של 15 מנדטים שהצליחו להביא שנה קודם לכן, החליטו ברע"מ וברשימה המשותפת להפריד כוחות. המחלוקת בין המפלגות דווקא לא הייתה על רקע דתי, אלא סביב הרצון של רע"מ להפסיק לשבת בצד ולהתחיל לקחת חלק במשחק הפוליטי. ברשימה המשותפת, לעומת זאת, לא רואים אפשרות להיות שייכים לקואליציה שמצביעה על תקציב הביטחון וההתנחלויות. מאז הפרדת הכוחות, ברשימות לא מפספסים הזדמנויות לתקוף ולהביך אחת את השנייה במטרה להיאבק על הקולות במגזר הערבי. בראיון שמסר לפני מספר חודשים ח"כ אחמד טיבי הוא תקף את סיעת רע"מ ואמר: "אני חבר כנסת ותיק. הרבה זמן לא ראיתי התנהלות כזאת, וזה מצער מאוד. בינתיים רע"מ הצביעה בעד חוק האזרחות ונגד איחוד משפחות, וזה דבר חסר תקדים. הם חיים בשלום עם דברים שהם בניגוד מוחלט להשקפת עולמם הדתית. הם הצביעו גם נגד ועדת חקירה לבדיקת הפשיעה, ועוד ועוד". אחד מהרגעים הזכורים בכנסת הנוכחית היה בהצעת החוק שהגישה הרשימה המשותפת מהאופוזיציה להקמת בית חולים בעיר סכנין, מה שהביך מאוד את סיעת רע"מ וגרם לח"כ מאזן גנאים להצביע נגד המשמעת הקואליציונית. צעד זה הוביל לזעם רב על התנהלותו של גנאים מצד הקואליציה.

הכנסת הנוכחית עתידה לחזור מפגרת החורף אליה היא יצאה בעוד מספר שבועות. נראה שבכל מה שקשור ביציבות הממשלה, הולך להיות מעניין מאוד, ולא רק מכיוון הפורשים הפוטנציאליים מימינה. העיניים יהיו נשואות למפלגות הערביות; השפעתן על עתידה של ממשלת ישראל מעולם לא היה מכריע יותר. במושב הקיץ הזה בחברה הערבית אולי יקבלו תשובה אם הניסוי של רע"מ עבד או לא, מה שבטוח – למרות המפלה בבחירות האחרונות, במפלגות הערביות מגיעים למושב הקיץ בפוזיציה שהם רק היו יכולות לחלום עליה. אחרי הכל, בממשלה שהעומד בראשה מנהיג מפלגה בעלת חמישה מנדטים, אין סיבה שרע"מ שנמצאת רק עם מנדט אחד פחות והרשימה המשותפת שנמצאת עם מנדט אחד יותר, לא ידעו לקבל בדיוק את מה שמגיע להן.

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
5 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
אבי
אבי
1 שנה לפני

צריך לחוקק חוק שימנע ממפלגות אנטי ישראלית וציונית להבחר לכנסת

חכם חנוכה
חכם חנוכה
1 שנה לפני
הגב ל  אבי

ובג"צ יבטל את החוק
כל הזמן אני רואה במרשתת אנשים מתלהמים על חברי הכנסת הערבים על עופר כסיף , ואני לא מאשים אותם בכלל, מה אתה מצפה מאויב ? שיחבק וינשק אותך? אויב רוצה בראש ובראשונה לחסל אותך וזו מטרתו הסופית
ולאויב הזה יש סייענים והם שורש הרע קוראים להם בג"צ

ארול 1
ארול 1
1 שנה לפני

האופן שאתה ודומיך מדברים על בג״צ מזכיר לי את אותו אדם היושב על ענף ומנסר אותו, אתה לא אשם זו תוצאה של שטיפת מוח שקרית רבת שנים שמובילים הימין הלאומני – משיחי כנגד ההתנגדות החוקית להשתלטותם על השטחים הכבושים וזכויות האדם בהם, להם אחראים הכובשים כלפי הנכבשים כלומר אנחנו . בישראל הימין העמוק חושב ( טוב ״ חושב ״ לא הגדרה טובה ) שאפשר להיות מדינה מערבית דמוקרטית ובו זמנית להיות תיאוקרטיה לאומנית . זה לא יעבוד. בסוף גם נאכל את הדגים המסריחים וגם יגרשו אותנו מהעיר .

גיל
גיל
1 שנה לפני
הגב ל  אבי

יש חוק כזה רק חברי כנסת ניכנעים לבג"ץ שמכניס כותם.

ארול 1
ארול 1
1 שנה לפני
הגב ל  אבי

זאת אומרת גם בלי המפלגות החרדיות ? הרי הקיום הציוני נוגד את הציווי ״ לא לטפס בחומה ״׳שהוא אבן יסוד בתפיסה היהודית האורתודוכסית ב 2000 שנה האחרונות.

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

5
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום